15 Reacties

18 dagen geleden

Hoi, niet per se ervaring mee. Mijn kindje had ook een voorkeurshouding. De kinderarts van het CB gaf aan dat ze niet meer werken met helmpjes maar dit aanpakken met fysio. Ze gaf aan dat tussen de 4 en 5 maanden het ‘snelste’ resultaat geboekt kan worden. Daarna kan het ook nog wel maar duurt het iets langer voordat je verandering kan zien. Bij ons is het echter goed gekomen met tijdens zijn slaapjes zijn hoofd draaien. Hopelijk heb je hier iets aan.

18 dagen geleden

Reactie op preggovibes

Hoi, niet per se ervaring mee. Mijn kindje had ook een voorkeurshouding. De ...
Dankjewel! Ja het is echt zijn achterhoofd door het slapen op zijn rug, hij beweegt verder wel alle kanten op met zijn hoofdje, dus ik weet niet in hoe ver fysio daar nog iets aan gaat kunnen doen

18 dagen geleden

Bij ons is dit ook het geval. Heb zelf fysio ingeschakeld en heeft ze ons tips gegeven: Voor de nachts op de ( niet voorkeurs kant) dus op de zij te leggen. Tot hij/zij slaapt, en dan alleen de billen terug draaien en desnoods het hoofdje aan de achterkant wat tegen houden, zodat ze wel met het hoofd zo blijven liggen. Ze gaf duidelijk aan dit niet rond het gezicht te doen, omdat de kans op wakker worden door die aanraking groter is. 2 veel tummy time 3 in de box alles aan de niet voorkeurskant hangen/leggen ect. 4 tijdens voeden wisselen van arm. Ook gaf ze aan, dat als ze beginnen te duimen oid, dat je er om denkt dat dit ook met de duim is van de niet voorkeurs kant omdat ze dan aan die kant ook ontspannen en juist die kant op gaan hangen. ( nooit over nagedacht ) 1 x fysio gehad, zoontje beweegt ook alle kanten met zijn hoofd maar slaapt toch vaak en graag met zn gezicht naar rechts. Dus nog geen heel ditect resultaat, ben benieuwd!

17 dagen geleden

Reactie op eline2024_

Dankjewel! Ja het is echt zijn achterhoofd door het slapen op zijn rug, hij ...
Bij ons precies zo, geen voorkeur voor links of rechts maar ook echt het achterhoofd door het liggen. Dus ik lees even mee!

17 dagen geleden

Reactie op Miliaa

Bij ons precies zo, geen voorkeur voor links of rechts maar ook echt het ac ...
Ik zal je even op de hoogte houden aankomende week, en dat helmpje is trouwens niet voor 12 maanden maar tot 12 maanden dragen dus dat valt echt mee

17 dagen geleden

Bij ons zei de fysio dat een helmpje het hoofd niet beter maakt. Enkel dat het niet erger wordt. Helaas heeft onze zoon van nu inmiddels 2 jaar nog steeds een plat hoofdje. Minder erg dan toen hij een baby was, maar wel nog plat:(

13 dagen geleden

Reactie op Suuuziee

Bij ons zei de fysio dat een helmpje het hoofd niet beter maakt. Enkel dat ...
Heeft u zoontje een helmpje gehad?

13 dagen geleden

Mijn dochter haar achterhoofdje is ook wat afgeplat, het begon rond de 3 maanden. Wij hebben fysio aan huis ingeschakeld en een kussentje met een 'gat' gekocht waar ze op kan liggen. Dit hielp wel iets maar ze heeft in de tussen tijd geleerd om op haar zij te rollen dus zo slaapt en ligt ze veel nu. Ze is bijna 5 maanden nu en het is echt al een stuk beter geworden!

13 dagen geleden

Reactie op JetSylvie

Mijn dochter haar achterhoofdje is ook wat afgeplat, het begon rond de 3 ma ...
Bedankt voor de reactie! Mijj zoontje draait ook al zelf op zijn zij alleen hij slaapt het liefst wel op zijn rug dus ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden

12 dagen geleden

Onze zoon (nu 5 maand) heb ik de fysio en de osteopaat ingeschakeld bij 3 maand. Bleek bij de osteopaat een lichte blokkade te hebben. Deze weggehaald en nu ligt hij graag op links, wat voorheen rechts was. Met helmpjes geen ervaring. Maar misschien kun je de osteopaat ook inschakelen.

11 dagen geleden

Reactie op eline2024_

Heeft u zoontje een helmpje gehad?
Nee, want de fysio zei dat dit geen nut heeft

10 dagen geleden

Hier ons dochtertje (nu 21 weken) ook met afgeplat achterhoofd naar de fysio gegaan. We deden alles al (speeltjes aan andere kant in box, veel spelen op de zij, dragen in de draagzak voor geen druk op achterhoofd, veel tummy time etc). Maar toch was het helpen oefenen met rollen, en tummy time versterken de beste optie voor ons. Ze rolt nu, slaap daardoor op haar zij uit zichzelf, en ze doet nu 1,5-2 uur tummy time per dag. Ze slaapt nu ook in de draagzak overdag als ze soms niet in bed wil slapen. Al die uren van haar hoofd geven al resultaat, omdat de fysio ook zei: helmpjes doen ze niet meer. Het heeft geduld en tijd nodig :-)

9 dagen geleden

Reactie op rowrow

Hier ons dochtertje (nu 21 weken) ook met afgeplat achterhoofd naar de fysi ...
Bedankt! We zijn er nu ook constant mee bezig dat hij niet op zijn rug ligt hopelijk gaat het helpen, ik wil echt niet dat je het later nog aan zijn hoofdje kan zien :(

9 dagen geleden

Reactie op Suuuziee

Nee, want de fysio zei dat dit geen nut heeft
Zo ver ik heb begrepen helpt een helmpje wel maar voor 5% meer dan dat zelf er goed op letten doet, onze fysio gaf aan dat het ook uit zichzelf weg kan trekken als je er maar veel mee bezig bent

8 dagen geleden

Reactie op eline2024_

Zo ver ik heb begrepen helpt een helmpje wel maar voor 5% meer dan dat zelf ...
We zijn er heel veel mee bezig geweest, zetten zelfs de wekker meerdere malen per nacht om hem te draaien, maar telkens ging hij terug op z'n achterhoofd liggen. Nu is hij 2,5 en nog steeds plat, niets meer aan te doen