27 Reacties
4 maanden geleden
Hoi hoi!
Mijn vorige dochter is geboren met 32+1, ze heeft 7 weken in het ziekenhuis gelegen vanwege vele saturatiedipjes. En nog met de sonde naar huis. In augustus wordt ze 2 en er is niets meer van te merken! Ze praat de oren van je hoofd, rent vrolijk rond en loopt zelfs voor in de ontwikkeling, kan bijvoorbeeld alle kleuren al benoemen. Het verhaal is soortgelijk aan jou. Spontaan gebroken vliezen en dezelfde avond geboren.
In maart bevallen van mijn zoon met 35+6, ook met hem gaat het gelukkig helemaal goed! Ook hier weer spontaan gebroken vliezen, maar zo’n ander begin. We mochten na 2 dagen ter observatie gewoon naar huis en hij groeit zoals een a terme kindje. Er is niets van te merken
Alles komt goed ❤️
4 maanden geleden
Reactie op NathalieA
Hoi hoi!
Mijn vorige dochter is geboren met 32+1, ze heeft 7 weken in het ...
Wauw! Wat fijn om te lezen 💕 mijn hart maakt écht een sprongetje! Knap dat je nog aan een tweede zwangerschap durfde te beginnen. Als ik daar nu over na denk ben ik veel te angstig dat dit nog eens gaat gebeuren…. Ik las namelijk dat de kans nu 20% is..
Maar echt prachtig om te lezen! Dankjewel voor je berichtje 💕💕💕
4 maanden geleden
Mijn zoontje is geboren met 34 weken, ook totaal niet verwacht dat hij zo vroeg zou komen.
De weken daarna in het ziekenhuis heb ik als prettig ervaren, fijne zorg en je kan de hele dag van alles vragen als dat nodig is. Toen ik naar huis ging had ik er vertrouwen in dat het goed zou komen.
Ondertussen is hij nu 11 weken en gaat het hartstikke goed!
Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, het komt allemaal vanzelf, probeer vertrouwen te hebben. Alles wat je doet doe je met zoveel liefde, dat kan niet fout zijn!
4 maanden geleden
Reactie op Deminoof
Wauw! Wat fijn om te lezen 💕 mijn hart maakt écht een sprongetje! Knap da ...
Het was ook zeker geen onbezorgde zwangerschap hoor. Ik kreeg extra baarmoederhalsmetingen tot week 24 (kwam niks uit) en progesterontabletten vanaf week 17. En sowieso extra afspraken in het ziekenhuis. Echt genieten lukte niet, maar het resultaat is geweldig 😍
4 maanden geleden
Reactie op Deminoof
Bedankt voor je berichtje! Hoe gaan bij jou bijvoorbeeld de slaapjes? Hier ...
Het ging eerst helemaal niet, ook veel wakker en alleen op me willen slapen. Maar sinds deze week gaat het wat beter.
Ik kreeg het idee dat als hij te lang wakker was dan te moe was en niet meer goed in slaap kon vallen.
Eerst liet ik hem alleen s’nachts in zijn puckababy slapen, maar nu doe ik hem er ook overdag in en dat gaat beter. Ik probeer dan een uur of anderhalf uur wakker aan te houden, doe dan zijn slaapzak aan en laat hem bij mij in slaap vallen en leg hem daarna weg. Als ik hem niet in zijn slaapzak heb en ik leg hem weg wordt hij gelijk weer wakker, maar met slaapzak gaat het goed.
Eén keer per dag ga ik lekker op de bank zitten met een boek en laat ik hem wel op me slapen, van genieten zolang hij dat nog doet.
Hoe slaapt hij bij jou?
4 maanden geleden
Sinds een week nu merk ik dus dat hij langer wakker is en vaak dan onrustig. Hoofdje optillen, blijven zoeken naar de borst. Speentje wilt hij trouwens helemaal niet. Hij slaapt ‘s nachts ook ingebakerd en inderdaad als ik hem overdag in een babynestje in de box heb slapen, dan baker ik hem nu in met een grote hydrofiele doek (door de warme dagen) andere dagen gebruik ik een Cocoon van merino wol. Inderdaad wat jij ook zegt, het liefst slaapt hij op mij. Dat laat ik ook zeker lekker toe. Heb sinds 2 dagen een draagzak en op dit moment ligt hij daar nu heerlijk in te slapen. Daarvoor was hij alweer 3 uur wakker. Haha. Lekker zoekende, maar daar zal ik zeker niet de enige mee zijn
4 maanden geleden
Reactie op NathalieA
Hoi hoi!
Mijn vorige dochter is geboren met 32+1, ze heeft 7 weken in het ...
Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben, hoe doe en deed jij het met andere kindjes en virussen/infecties.
Merk dat ik best bang ben om met hem naar buiten te gaan, de drukte op te zoeken of kinderen over de vloer te hebben (is nog niet gebeurd)
4 maanden geleden
Reactie op Deminoof
Waar ik eigenlijk ook benieuwd naar ben, hoe doe en deed jij het met andere ...
Ik ben hier in het begin wel extra voorzichtig mee geweest. Ze werd geboren terwijl ik corona had, dus heb haar eerst 3 dagen niet kunnen zien.
Kraambezoek vroegen we expliciet een coronatest te doen voordat ze kwamen (dat was toen nog een ding, haha), en niet te komen met gezondheidsklachten. Sowieso handen wassen als ze binnen kwamen en niet iedereen mocht haar vasthouden, alleen directe familie. Kinderen kwamen in het begin niet mee.
Op dit moment doen we niets anders meer, ze gaat naar de opvang en heeft alle vaccinaties gehad. Ze is regelmatig verkouden, maar nog nooit echt ziek geweest gelukkig
4 maanden geleden
Reactie op Deminoof
Sinds een week nu merk ik dus dat hij langer wakker is en vaak dan onrustig ...
Ja de draagzak is hier ook een succes! En inderdaad het blijft zoeken, er komt straks vanzelf wat meer ritme in.
Over het naar buiten gaan herken ik van de eerste weken thuis, ik vond het ook spannend vooral omdat ze in het ziekenhuis zeiden dat premature kindjes meer moeite hebben met prikkelverwerking. Ik ga nu wel naar het winkelcentrum en zoek wat meer de drukte op, maar dan zorg ik dat ik de rest van de dag niks meer hoef, geen visite krijg en lekker met hem kan zitten en de dag er voor of er na ook nergens naar toe moet, dat gaat heel goed. Het is ook een paar keer gewoon doen waardoor je het vertrouwen opbouwt dat het goed gaat.
4 maanden geleden
Reactie op MarjoleinTje84
Ja de draagzak is hier ook een succes! En inderdaad het blijft zoeken, er k ...
Ja precies! Zo moet ik het ook gaan aanpakken. De prikkelverwerking maar ook de kans op virussen en infecties vind ik lastig om daar een weg in te vinden. Al hebben we geluk dat we in het goede seizoen zitten
4 maanden geleden
Mjjn dochter is in 2021 geboren met 33 weken en 3 dagen en 1496 gram amper 40 cm. 2 weken cofuse gelegen daarna warmte bedje tot ze zichzelf warm kon houden en later in een wiegje inmiddels tot week 38 gebleven en ze is nu 3 jaar (8 april) een bandiet van een meid grote mond lekker druk in de peuterpuberteit praat je de oren van de kop af en valt niks van te zien dat zij vroeg geboren is geweest. Vrolijk meisje met veel pit , echt een typisch meisje ,kattekop lief onbenullig en ontwikkeld zich in een trein vaart. Vanaf 1 jaar ging het snel in ontwikkeling vanaf 2 jaar naar de peuterspeelzaal gedaan toen brabbelde ze nog. Half jaar later kon ze wel een hele toespraak gouden en soms het idee dst ik met een kind van 6 praat, hoe haar woordenschat ontwikkeld is dat ik nu denk van hoe dan jij was dat inie minie babytje. In heb ook continu last gejad in het begin dst ik bang was dat er wat zou gebeuren en die piepjes op het ziekenhuis en elke keer dat je hoort wat de bloedwaardes zijn masr zodra wij thuis kwamen was de rust meer bij ons , want we waren af van dsg in dsg uit ziekenhuis. Vetrouwen komt er wel en laatje je door elk gevoel wanen hoort erbij. Met de dag groei je als moeder en wordt het anders
4 maanden geleden
Hier bevallen met 33+6. Hij was 1750 gram, dus ook voor zn termijn een kleintje. Inmiddels is hij 18 weken en alweer bijna 6 kilo!
Ik merk dat zn energie tijdens het drinken echt bagger is. Valt heel snel in slaap als hij moeite moet doen zegmaar. Overdag zijn slaapjes van 45 minuten zeldzaam, maar na 19 uur slaapt hij goed. Ik maak hem om 22:30 nog wakker voor voeding en komt zelf rond 4 uur. Dan weer om 7:30.
Ik hoop dat hij meer gaat drinken, zodat er een voedingsmoment af kan, maar voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren.
Verder is ie heel vrolijk en loopt hij met sommige dingen voor en met sommige dingen gelijk aan zn gecorigeerde leeftijd.
4 maanden geleden
Hier totaal onverwacht met 40+4 dysmatuur geboren (niet hetzelfde, dat weet ik) gevolg, kleding paste niet (maat 44 gehaald, zat ook nog te ruim). Temperatuur te laag, dronk slecht. Gevolg, eerste weken bijna geen slaap, heel bezorgd, continu moeten voeden. Leven met timers en wekkers. Al met al behoorlijk slopend. Vooral dat eten ook weer net zo hard eruit kwam en ze dan nergens meer op reageerde. Heel eng. We zaten met z’n drietjes echt in een bubbel voor een aantal weken.
Maar, nu is ze 9 weken, ze is heel goed aangekomen en maar liefs 52cm lang! Ze doet het goed. Borstvoeding is niet helemaal gelukt, dus we voeden bij. Zoals ik me het had voorgesteld is het niet helemaal.
Ons hielp het om erover te praten met de artsen (snappen hoe het kan dat alles op de echo’s normaal leek, en dan horen dat je niets verkeerd hebt gedaan maar het nu eenmaal zo is). Na 6 weken konden we ook kraambezoek ontvangen wat ook veel hielp. Van je af kunnen praten en ook de bevestiging van de artsen dat ze sterk genoeg is om dat bezoek aan te kunnen.
Het overbezorgde heb ik nog steeds wel, maar het is een stukje minder al. En ik vraag nog steeds om bevestiging met vragen als “sterk is ze hé? En “ze is wel klein, maar oh zo sterk … toch?” 😳 Ach, elke dag is wel een beetje beter..
4 maanden geleden
M’n broer (nu 35 jaar oud) is met 28 weken geboren. Ze dachten dat hij z’n hele leven klein zou blijven en veel last zou houden van astma door onderontwikkelde longen (waar hij heel vroeg aan is geopereerd). Hij is in het eerste jaar (of jaren) echt ziekenhuis in en uit geweest. Inmiddels is het de langste man van onze familie en is hij echt kerngezond. Ook helemaal geen problemen met z’n longen!
4 maanden geleden
Hoi, onze dochter van bijna 4 jaar is prematuur geboren. Ik heb hier toen echt wel een tik van gehad en daarom een emdr behandeling gehad. Ze moest geboren worden vanwege pre-eclampsie en HELLP en heeft echt een zware start gehad. Ze liep de eerste maanden volledig achter, ook als ze gecorrigeerd werd in leeftijd. Ineens maakte ze de knik de goede kant op en vloog ze door haar ontwikkeling. Ze kan alles, ze doet alles, ze heeft alleen astma. Dat lijkt ze aan de beademing en onrijpe longen overgehouden te hebben.
Het enige waar je nog aan ziet dat ze te vroeg geboren is, is aan haar lengte en gewicht (klein en ultraslank). En ze heeft nog heel lang die typische dikke prematuurogen/wallen gehad. Dat is eigenlijk pas het laatste jaar echt weggetrokken.
We hebben bijna 3 jaar na onze dochters geboorte besloten dat we toch voor een tweede durfden te gaan. Al mijn controles moesten door de gynaecoloog plaatsvinden vanaf het prille begin, dus het was een stuk meer een klinische zwangerschap dan de eerste keer, dat was jammer. Gelukkig werd onze zoon á terme geboren, mede dankzij medicatie.
4 maanden geleden
Reactie op Joan2828
Hoi, onze dochter van bijna 4 jaar is prematuur geboren. Ik heb hier toen e ...
Wat een verhaal! Ik weet ook dat ik in mijn verlof emdr ga volgen omdat ik hier zelf echt niet uit kom..
Wat fijn om te horen dat het nu super goed met jullie dochter gaat 💕
En wat knap dat jullie het weer hebben aangedurfd.🍀 is er bepaalde medicatie voor wat een vroeggeboorte kan tegenhouden?