6 Reacties

vorig jaar

Ik krijg over 2w een keizersnede (38w dan) en daar is me niets over gezegd. Maar vraag het misschien nog eens na bij jouw gyneacoloog?

vorig jaar

Jup krijg volgende week ook een geplande keizersnede. Ben nu 36 weken van een tweeling. De Kraamzorg gaf dat bij mij inderdaad ook aan, maar mijn gynaecoloog zegt liever niet doen. En ook na de keizersnede doordat je baby bij je wordt gelegd, de geluidjes, geur etc komt normaal de borstvoeding gewoon op gang net als bij een gewone bevalling☺️ Daarnaast kan het de bevalling op gang prikkelen als je van te voren begint en dat is in mijn situatie (voorliggende placenta en kleintjes dwars) niet de bedoeling☺️

vorig jaar

Je kan eens contact opnemen met een lactatiekundige als je dit zou willen. Zij kunnen je hier het beste in adviseren 😊.

vorig jaar

Ik ga ook opnieuw een keizersnede krijgen ivm (2e keer) stuitligging. Vorige zwangerschap ook antenataal gekolft. Helaas zonder colostrum op te kunnen vangen, maar het heeft me wel geholpen de techniek onder de knie te krijgen en me bewust op de borstvoeding te kunnen voorbereiden. Na de keizersnede was de bv snel op gang en uiteindelijk 9 maand bv kunnen geven. Geen idee wat het effect is van het kolven vooraf, maar in ieder geval geen negatieve ervaring dus. Toevallig gisteren bij gynaecoloog ook nagevraagd of ik hier weer mee kan beginnen (37+3) en die gaf groen licht. Zou het in jouw geval dus even overleggen met je verloskundige of gynaecoloog voor je begint. Wellicht dat ze je dan ook op weg kunnen helpen met tips en spuitjes om de bv op te vangen.

vorig jaar

Overleg het even met je verloskundige of gynaecoloog! Het idee is in ieder geval goed om alvast een voorraadje aan te willen leggen maar door bepaalde redenen kan er gezegd worden dat het in jouw specifieke situatie niet verstandig is. Mocht je groen licht krijgen heb ik een paar tips; -Zorg dat je wat informatie en instructie filmpjes opzoekt die je uit leggen hoe je te werk kunt gaan -Zorg ervoor dat je lekker relaxed bent (dus bijv net na het douchen of als je gewoon een lekker avondje op de bank zit) -Voor sommige vrouwen helpt het om de borst eerst warm te maken omdat de colostrum dan sneller opkomt. Dit kun je doen door bijv een washandje even nat te maken met warm water en deze op je borst te leggen. -Denk je dat de techniek van een filmpje niet helemaal bij jou past, wees dan niet bang om het zelf een beetje uit te proberen (eigenlijk is alles prima zolang je maar geen harde buiken krijgt en pijnlijke tepels) -Masseren, masseren en nog eens masseren. Dit helpt om de melkklieren in je borst te stimuleren en daardoor kun je makkelijker colostrum opvangen dan zonder masseren. Het is dus niet de bedoeling dat je gewoon in je borst knijpt en hoopt dat er wat uit komt 🤣 -Als je veel lekt kun je lekschalen aanschaffen. Die plaats je in je bh en voel je bijna niet zitten maar vangt wel alle druppels op die je dus met een spuitje kunt opzuigen en invriezen. (Dit is vooral ook handig als je bent bevallen want door je baby aan 1 borst aan te leggen stimuleert in sommige gevallen ook wel eens de andere borst, dan raak je dat beetje dus ook niet kwijt) Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je heel veel succes met de keizersnede + de periode daarna🍀❤️

vorig jaar

Reactie op GJJR

Ik krijg over 2w een keizersnede (38w dan) en daar is me niets over gezegd. ...
Ik heb het afgelopen woensdag gevraagd bij de verloskundige van het ziekenhuis maar ik vond het antwoord eerlijk gezegd nogal vaag. In de trant van “ja kun je doen” maar verder weinig advies of handvatten. Ik had misschien daar zelf iets meer in moeten doordrukken maar je maakt ook alles voor de eerste keer mee ;-).