7 Reacties

4 maanden geleden

Twee kanten. 1. Kun je in deze staat werken? Als het antwoord nee is, dan zal je ook niet functioneren op je werk. Een goede reden om met je HR persoon eens te kijken naar de mogelijkheden. Je hoort ook een vertrouwenspersoon te hebben op je werk, daar kun je ook het gesprek mee aangaan :) 2. Zou het kunnen dat werk je weer helpt? Niet met de baby bezig zijn en niet in de buurt van je baby zijn kan echt helpen. Betekend niet dat je minder om je kind geeft, alleen maar dat je mens bent 😉 Ik ben ook niet echt zo'n moeder met een enorm moeder gevoel, al kan ik echt wel genieten als ze lacht naar mij en moet ook niemand met verkeerde bedoeling aan haar komen. Een mama beer ben ik wel, maar die verdedigen en laten de welpen voor de rest zelf veel ontdekken. Erg goed van je dat je al hulp hebt gezocht. Misschien heb je last van ppd, raakt 10% van de moeders en niks om je voor te schamen. Hulp zoeken is het beste wat je kan doen en dat doe je. Succes ermee in ieder geval!

4 maanden geleden

Vraag een gesprek met de bedrijfsarts, die kan jou denk ik het beste begeleiden qua aanpakken met werk. Dit is zeker een reden voor ziekmelding, voor de dagen dat je zou werken is daar opvang voor? Jij hebt op het moment ademruimte nodig zoals ik het lees, bedenk wat jij op dit moment nodig hebt. Klinkt misschien heel vervelend en raar wat ik zeg, maar zet jezelf op ff op 1. De kleine voelt jou aan en reflecteert dat weer, zorg even heel goed voor jezelf. Neem je rust en probeer het rustig allemaal op te bouwen met je kleine.

4 maanden geleden

Ik herken een heel groot deel van wat je beschrijft van mijn eerste en heel eerlijk, werken was juist voor mij wat ik nodig had. Even weg bij de baby, even geen moeder. Dat maakte mij een zoveel leukere moeder, partner en persoon in het algemeen! Wel goed om hiermee naar een praktijkondersteuner en/of bedrijfsarts te gaan. Want de kans is vrij aannemelijk dat zich nu een trauma (heeft) ontwikkeld waarbij je hulp nodig hebt om dat te doorbreken! Het is super knap dat je de eerste 10 weken hebt “overleefd” het wordt echt makkelijker!

4 maanden geleden

Ik vind het zeker een reden tot ziekmelden. Belangrijkste is dat jij je beter gaat voelen daar heeft iedereen en zeker jij en je baby meer aan. Neem je tijd daarin.

4 maanden geleden

Ik herken me enorm in jouw verhaal. De eerste zes weken vond ik zeer slopend en had totaal niet verwacht dat het emotioneel zo zwaar zou zijn. Ik had geen moedergevoel, had het idee dat ik het nooit goed deed en door darmkrampjes heb ik een halve trauma overgehouden aan krijsende baby's. Maar door er heel veel over te praten, tijd voor mezelf te nemen en ook te accepteren dat het niet over een nacht ijs gaat, gaat het inmiddels zoveel beter. Bonus is dat onze dochter inmiddels geen krampjes meer heeft en echt een droombaby is. Ik ben wat dat betreft ook geen typische moeder en ben nog steeds ok zoek naar een combinatie van wie ik was met de persoon die ik wil zijn. Wat mij enorm zal helpen, is om terug te gaan werken. Je bent meer dan alleen moeder en juist door even te kunnen focussen op iets anders, zou je al kunnen helpen om jouw kindje meer te omarmen. Wellicht kan je met je werkgever in gesprek dat je in eerste instantie maar een of twee dagen gaat werken in de week en de overige dag(en) op neemt als betaald ouderschapsverlof. Zo kan je alsnog focussen op herstel én een omgeving creëren waar je meer kan zijn dan alleen moeder.

4 maanden geleden

Ik vind het zeker een geldige reden voor een ziekmelding. Of misschien is deels een idee als je wilt kijken hoe het gaat. Ik zou in ieder geval een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen via je leidinggevende. Dan hoef je verder nog geen reden aan te geven. Mijn ervaring is dat de bedrijfsarts erg goed helpt. Ik ben nu zelf deels aan het werk (combinatie heftige bevalling en veel huilen van de kleine). De overige dagen hoef ik geen ouderschapsverlof op te nemen, maar die staan als ziek gemeld. Verlof opnemen terwijl je eigenlijk gewoon ziek bent vond mijn leidinggevende niet eerlijk.

4 maanden geleden

Als je niet in staat bent om je werk te verrichten, ben je ziek. Je hoeft geen reden voor ziekmelding aan je leidinggevende te geven, dat is privé. Alleen de bedrijfsarts mag daarover oordelen. Je kunt je dus gewoon ziekmelden en dan is het aan je werkgever om de bedrijfsarts naar je toe te sturen (kun je ook zelf om verzoeken natuurlijk). Veel sterkte! Ik herken je verhaal van de huilbaby met darmkrampen heel erg. Bij ons werd het na 3 maanden veel beter en ik eet zelf geen zuivel meer (ik geef bv). Mijn baby is nu eindelijk een vrolijke baby 🥹. Goed om professionele hulp te zoeken voor jezelf, het kan super zwaar zijn en alleen maar knap dat je hulp zoekt!