6 Reacties

2 maanden geleden

Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat een ritme wel komt vanzelf. Dat wij als ouders daar niet heel hard voor hoeven te werken. Ons kindje slaapt door de weeks van half 10 s avonds tot ongeveer half 7/7 uur in de ochtend en krijgt om 5 uur een droomvoeding omdat ze dan wel mekkert maar niet echt wakker is. Dan overdag geeft ze tussen half 10 en half 11 meestal aan dat het tijd is voor een dutje. Slaapt dan ongeveer 1,5 uur. Dan meestal rond 2 uur weer en leg ik haar rond 6 uur ook weer in bed, dan komt ze nog voor de avond even gezellig doen. Ons kleintje gaat naar een gastouder en kan er iets flexibeler omgegaan worden met de slaapjes. Dat zal ook verschil maken t.o.v. het kdv. Ik hoop dat je er wat aan hebt

2 maanden geleden

Hey! Wat heerlijk dat je een lieve en tevreden baby hebt 🥰 Hier ook een heel gezellig meisjes! Maar dat ritme krijgen is wel een ding ja, dat herken ik wel. Je vraagt om ervaringen, die kan ik wel delen. Wat wij eigenlijk vooral doen is per dag kijken wat ons kindje nodig heeft. Dat komt vooral omdat ze iedere dag op een ander tijdstip wakker is en de dutjes soms lang en soms kort zijn. Ze kan nu 1,5u wakker zijn, tenzij ze eerder slaapsignalen geeft. Als ze om half zeven wakker is, gaat ze om 8u weer naar bed voor een dutje zolang als ie duurt. Dat heeft er hier (nog) niet toe geleid dat het vroege wakker zijn in stand blijft want het is ook weleens 8u dat ze wakker wordt. Het nadeel hiervan is dat je (nog) geen vaste dutjestijd hebt. Het voordeel is dat je heel makkelijk kunt aanpassen in je dagritme omdat die niet aan tijden geboden is. Geen ritme dus, wel routine 😀

2 maanden geleden

Ik zou het lekker loslaten, gewoon je kindje volgen, is ze moe dan gaat ze naar bed. Is ze vrolijk wakker dan niet. Heeft ze honger dan krijgt ze drinken. Een ritme komt echt wel. Zeker als ze op een gegeven moment echt 2 dutjes gaan doen op een dag. Ons meisje doet meestal een kort slaapje rond 7 uur en dan gaat dan even lekker spelen en pas rond 21.00 echt naar bed. Niet volgens een schema, maar dit is het ritme wat ze zelf aangeeft prettig te vinde

2 maanden geleden

Lekker loslaten idd. En lekker op bed leggen ook als dat voor 09:00 is hoor. Ik volg @bureauvanslaap op insta en zij geven echt goeie tips/betrouwbare info. Bij mijn 1e kwam er vanaf een maand of 7/8 pas echt een ritme in. Je kunt een ritme nu ook nog niet echt verwachten van je kleintje want de ene keer slaapt ze wsl ook langer dan de andere keer. Hier gaat ze trouwens pas rond 21:30 de nacht in.. op deze leeftijd is tussen 20:00-21:00 een ‘normaal’ tijdstip om de nacht in te gaan en ‘s nachts zouden ze zo’n 10/10,5 uur ‘moeten’ slapen

2 maanden geleden

Reactie op Liisss

Lekker loslaten idd. En lekker op bed leggen ook als dat voor 09:00 is hoor ...
Ah oke! Dit is vanaf 4maanden maar misschien is dat nog wel te vroeg..😅 ritme is nog lastig, ik ga het maar loslaten en dan over paar maandjes er ritme in krijgen

2 maanden geleden

Ons zoontje is nu 19 weken en wij werken ook niet met een vast schema, maar met wakkertijden. Zijn wakkertijd is nu zo’n 1,5 uur. We houden dat in principe altijd aan dus als hij al vroeg in de ochtend wakker is gaat hij zeker al voor 9 uur in bed. Ik heb ook niet de indruk dat hij daardoor ‘s ochtends vroeger wakker wordt. ‘S avonds ook geen vaste bedtijd maar kijken hoe het uitkomt met de wakkertijden. Vaak gaat hij ergens tussen 19.00 en 20.15 echt de nacht in. Overdag doet hij lange en korte dutjes en nooit elke dag precies hetzelfde ritme. Ik vind de Insta van bureau van slaap ook erg fijn. Het helpt ons in ieder geval om wel wat structuur te hebben op de dag, maar niet in een super strak ritme. Overigens maken we hem in de ochtend soms wel wakker wanneer wij naar ons werk moeten of als hij overdag langer dan 2,5-3 uur slaapt maar dat gebeurt bijna nooit 😉