13 Reacties
4 maanden geleden
'S nachts (en vroeg in de ochtend) heb je inderdaad altijd de meeste voeding en is het kolven makkelijker. Als je in de avond een borst niet aanbiedt gaat je productie achteruit . Stel hij drinkt op dat moment meer dan uit de fles, dan meldt hij zich later en dat zal ook invloed hebben op je productie.
Waarom zou je hem niet willen laten clusteren? Breekt het je op in de avonden?
Je kunt een lactatiekundige benaderen. Ik weet niet of je nog actief bent op facebook, maar daar is een groep " vraag een lactatiekundige ibclc" daar geeft een lk op vrijwillige basis (duurt soms iets langer) antwoord op je vraag!
4 maanden geleden
Reactie op Le-tje
'S nachts (en vroeg in de ochtend) heb je inderdaad altijd de meeste voedin ...
Hij mag clusteren en dat laat ik hem ook doen, maar hij begint ondanks dat af te buigen in zijn lijntje. Overdag geef ik wanneer hij vraagt. Meestal om de 2 a 3 uur. De makkelijkste manier die de minste energie kost is hem de gekolfde melk van 's nachts bij te geven rond een uur of 20 's avond (na de borst) nadat hij de uren daarvoor ook al een aantal keer de borst heeft gehad. Daarna geef ik hem tussen 22 en 23 uur ook nog een voeding voordat hij gaat slapen. Het is dus niet dat ik er heel veel uren tussen laat.
4 maanden geleden
Ik kan je niks garanderen, want ieder lijf is anders, maar ik heb juist dankzij bijvoeden - ook met kunstvoeding - m’n lijf tijd gegeven om voldoende productie te krijgen. Ik denk dat ik na ongeveer 6 weken voldoende productie had om m’n zoontje bijna volledig borstvoeding te geven. Hij krijgt nu ‘s avonds voor het slapen nog een extra fles van wat ik in de nacht of vroege ochtend heb gekolfd. Voor ons werkt het goed zo, hoewel het afwijkt van wat meestal wordt gezegd over je productie op peil houden. Bij mij werkte het heel fijn om mezelf niet te veel druk op te leggen en ik geloof dat het juist daardoor is ‘goedgekomen’. Maar hier in ieder geval dus een voorbeeld waarbij het goedgaat zoals jij het ongeveer beschrijft!
4 maanden geleden
Reactie op Framboosje89
Ik kan je niks garanderen, want ieder lijf is anders, maar ik heb juist dan ...
Hoe je dit gedaan? Ben nog steeds aan t strijden om genoeg bv te hebben🥺
4 maanden geleden
Reactie op Le-tje
'S nachts (en vroeg in de ochtend) heb je inderdaad altijd de meeste voedin ...
Mijn zoontje slaapt nu van 21/22 tot 5-6 uur. Ik word nu in de nacht wakker om te kolven of ik geef hem bv. Is dat goed om te doen? Of moet ik het zijn beloop laten gaan? Ben zo bang dat me bv achteruit gaat omdat ik al moet bijvoeden 1/3 met kv
4 maanden geleden
Reactie op Mimi Oktober
Ik zou dit ook kunnen schrijven! Doordat ik niet continue met mn productie bezig was kreeg ik juist meer productie en kolf ik op sommige momenten meer dan hij drinkt. En eerlijk? Die extra flesjes kunst hebben hier er juist voor gezorgd dat ik langer BV geef dan ik van te voren had gedacht. Ben nu 3 maand onderweg! Ik kolf snachts dus niet maar s ochtends wel goed :)
4 maanden geleden
Ik persoonlijk was ook onzeker over de hoeveelheid bv, ook omdat mijn zoontje tot 2 weken geleden elke 2 uur wilde drinken en hierover kreeg ik ongevraagde adviezen die nog onzekerder maakte, kortom goede plasluiers, groeit goed en is tevreden , niet twijfelen. Mijn zoontje is vandaag 11 weken en slaapt eigenlijk vanaf 5 weken al door van 23 tot 9/10. Ik kolf smorgens voor de eerste voeding (als ik vroeg wakker ben en ik er wakker van wordt van de spanning) of na de eerste voeding. Verder voed ik op verzoek. Savonds inderdaad vaak clusteren, waardoor ik soms zo leeg voel en dus de fles geef met de gekolfde melk van de ochtend. Mijn borsten schieten sindskort vol op het moment van aanleggen. Vergeet niet. Een borst is nooit leeg en met kolven haal je er ten allen tijden minder uit dan je baby eruit haalt. Naar mate je baby ouder wordt zal die natuurlijk minder vaak drinken maar wel meer.. en het verschilt per baby hoe lang die er over doet. Ik had m'n onzekerheid uitgesproken bij m'n verloskundige en die heeft dat eigenlijk weggenomen, vooral naar je eigen gevoel luisteren. Overigens zei zij ook dat borstvoeding baby's een dip in de curve krijgen , de curve is gebaseerd op kv baby's.
4 maanden geleden
Reactie op MBBB.
Ik raad echt iedereen yummymummy’s aan die wat moeite hebben of denken te h ...
Waar koop je dat? Heb je een link?
4 maanden geleden
Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Zelf heb ik hier veel aan! Onze dochter sliep ineens door in de nacht, maar ik had dan nog wel productie waardoo r ik moest kolven om lekken te voorkomen. Op aanraden van de lactatiekundige heb ik elke nacht steeds minder lang gekolfd. Na 5 dagen hoefde ik niet meer te kolven, ondanks mijn dochter sliep. Je borsten kunnen afgestemd raken op dag-nachtritme.
4 maanden geleden
Reactie op Mimi Oktober
Nee! Hier gaat het eigenlijk vanaf week 6 goed. In de avond clustert hij bij mij en voordat hij echt op bed gaat krijgt hij nog een flesje met wat ik in de nacht of vroege ochtend heb gekolfd. Zo slaapt hij beter en kan hij eventueel ook nog een paar slokjes in bed krijgen. Ik geloof echt dat ik zover ben gekomen door te luisteren naar m’n lijf en er niet te veel druk op te leggen