Dit is mijn 4e keer borstvoeding. Helaas heb ik altijd hard moeten werken om voldoende productie te hebben. Tot nu toe ging het erg goed (zoon is 11 weken) maar ik wel constant bang voor een productiedip. En waar mijn zoon eerst 250 gram in de week groeide, begint hij nu helaas toch weer wat af te buigen op de groeicurve. Nu weet ik dat dat niet alles zegt, hij is verder tevreden en plast goed dus deze manier van groeien zal ws ook bij onze kinderen horen, maar toch maakt het mij onzeker.
's Nachts doet hij het erg goed en komt hij meestal tussen 4 en 6 uur ergens. Ik merk dat ik dan echt volle borsten heb die hij niet leeg drinkt. Nu kolf ik bij een borst de druk eraf als mijn man zijn luier verschoont, dus voordat hij gaat drinken. Op die manier heb ik binnen een paar minuten 70 a 80 ml gekolfd. Ik leg mijn zoon daarna aan de andere borst aan, die drinkt hij leeg en geef hem daarna ook de gekolfde borst. Hij heeft dan ook echt genoeg dus het is niet dat ik teveel weg kolf zeg maar.
Ik vraag mij nu af of het gevolgen heeft voor mijn productie als ik die 70 ml in de avond bij geef via de fles. Hij clusterd in de avond en is normaal erg onrustig waarbij ik hem zoveel mogelijk aanleg. Vanavond heb ik hem eerst de borst gegeven en daarna die 70 ml. Sindsdien slaapt hij. Ik heb geen puf om op nu 's avonds ook nog te kolven terwijl het 's nachts eigenlijk geen moeite kost en mijn lijf ook het meeste melk heeft. Ik weet dat bijvoeden (met KV) nadelig is voor je productie, maar zal dat op deze manier ook zo zijn? Nu vries ik dat wat ik 's nachts gekolfd heb vaak in, maar ik hoef geen enorme vriezer voorraad en heb liever dat hij gewoon goed groeit. Maar ik wil niet dat ik op deze manier toch mijn productie achteruit help..
Op internet kan ik hier eigenlijk niets over vinden. Ik ben benieuwd of iemand van jullie dit ook doet en of dit gevolgen heeft voor je totale productie per 24 uur.