9 Reacties
2 maanden geleden
Wij hadden dat bij onze eerste dochter maar ik moet zeggen dat het toen verrassend goed ging. Ze moest hem 23u per dag aan, ik deed hem dus alleen met verschonen en bad uit.
Ik kocht broekjes met voetjes eraan om schuurplekken tegen te gaan, verder kon ze gelukkig overal in (wipper, maxicosi).
Ze heeft hem relatief kort gehad maar heeft hierdoor nooit écht gerold, kroop met 1 jaar en een week later liep ze🙈 dus een andere ontwikkeling dan normaal gesproken maar ze is nu 3 en niks meer van te merken😉
Hoe gaat het nu bij jullie?
2 maanden geleden
Onze dochter heeft de Pavlik nu 7 weken. Vorige week echo gehad en wel verbeterd maar nog niet normaal, dus we zullen nog een paar weken door moeten. Ze moet de broek 23/7 aan. Door de heupdysplasie heeft ze ook een voorkeurshouding en asymmetrie van haar hoofd en gezicht, dus ook fysio aan huis die ons tips heeft gegeven.
Tips:
- eerste avond/nacht was bij ons moeilijk. Omdat de beentjes naar buiten ‘hangen’ en nergens op rusten moest onze dochter heel erg huilen. Na 4 uur troosten en sussen en weer terug in bed leggen hebben we hydrofiele doeken onder haar benen gelegd zodat ze steun had en viel ze direct in slaap. Beetje bij beetje hebben we de doeken minder dik gedaan waardoor haar beentjes nu plat op haar bedje liggen.
- broekjes een maatje groter gezien de beentje zo uit elkaar staan en het bij het kruis wat gaat knellen
- einde dag doen we het broekje ongeveer 30 minuten uit, dan trappelt ze erop los en rolt ze op haar buik. Dit vindt ze heerlijk. Onze fysio gaf aan dat dit goed is gezien ze de voetjes de hele dag in de sokjes van de Pavlik heeft zitten en dus niet echt voelt met haar voetjes. Dus bijvoorbeeld de lakens, de ribbels op onze bank, de vloer etc. Ze gaf aan dat als je dit niet geregeld doet, ze niet weten wat ze met hun voetjes moeten zodra de Pavlik af moet omdat ze al die texturen aan hun voetjes niet zijn gewend.
Verder doen wij niet veel bijzonders eerlijk gezegd. Maxi cosi is prima te doen en draagzak ook.
Hoe is jullie avond?
2 maanden geleden
Onze dochter moet hem ook 23/7 aan. De afwijking aan de linkerheup was wel minimaal, een grensgeval zei de orthopeed. Ze is vandaag veel aan het huilen, wat ook begrijpelijk is. De tip betreft de hydrofiele luier heel fijn, heb meteen de doeken erbij gepakt en ze onder haar beentjes gelegd. Ze wil namelijk maar niet slapen en m’n vriend is een avond weg😅. En nu lijkt het te lukken met slapen😊. Ze had de afgelopen weken ook haar voetjes ontdekt 😢 wat nu dus idd niet meer echt kan. Dus ook wel een goede tip einde van de dag even lekker half uur geen broekje aan. Idd ze voelt niets meer nu als alleen die sokjes van de Pavlik. Verder hoop ik dat ze het gaat accepteren 🙏🏼 vandaag heb ik wel een moeilijke dag gehad. Vind het zo sneu 😭 maar wel voor een goed doel natuurlijk dat besef ik me heel goed.
2 maanden geleden
Reactie op Woman32
Onze dochter moet hem ook 23/7 aan. De afwijking aan de linkerheup was wel ...
Onze dochter heeft type 2C. Maar had de vorige keer een orthopeed in opleiding en die kon mij weinig vertellen. Gelukkig morgen naar de ‘echte’ orthopeed.
Ja, wij kwamen er na 4 uur huilen en niet willen slapen pas zelf achter die doeken🙈😅 de week erna moesten we op controle voor de Pavlik en toen zei die meid; oooh ja, had ik jullie echt even erbij moeten vertellen😒
De eerste paar dagen zijn even pittig maar nu weet onze dochter niet anders. Met momenten blijft ze wel eens even gefrustreerd maar ook dat verdwijnt weer.
Hoe is de nacht gegaan?
2 maanden geleden
Reactie op kimover
Onze dochter heeft type 2C. Maar had de vorige keer een orthopeed in opleid ...
Ja zijn er types? Oké dat wist ik ook nog niet. Onze arts verteld niet heel veel, alleen dat het een grensgeval is en dat als het zijn dochter was hij het zeker zou behandelen. De nacht ging redelijk goed moet ik zeggen! Ze is 1 x wakker geworden voor de fles, de laatste niet meer gegeven omdat ze zo moe was. Ik dacht laat haar lekker liggen en ze meldt zich vanaf wel. Er staat heel warm weer op de planning aankomende dagen. Dat vind ik zo sneu, met slofjes en lange broek etc hebben ze het wel heel snel warm denk ik. Heb jij nog tips hiervoor?
2 maanden geleden
Reactie op Woman32
Ja zijn er types? Oké dat wist ik ook nog niet. Onze arts verteld niet heel ...
Wat fijn dat het geen ernstige mate is. Maar als de arts mij dat zou vertellen zou ik ook kiezen om het te doen. Beter nu voor de zekerheid dan achteraf spijt krijgen.
Wij doen met heel warm weer alleen een romper aan bij onze dochter van 21 weken en een kort broekje. Heb speciale korte broekjes gekocht voor de Pavlik bandage, maar lijkt me voor jou niet meer zinvol gezien het zomer seizoen bijna eindigt. Heb ook 2 lange broekjes besteld bij xooz.nl zij hebben een spreidbroekjes collectie. Die broekjes zijn breder bij het kruis en kunnen over het spreidbroekje heen. Echt ideaal!
2 maanden geleden
Mijn zoontje heeft sinds vier weken de pavlik. Eerste paar dagen echt even doorbijten, maar nu nergens last van. Hij zwiert met zijn benen alle kanten op. Sinds vorige week moet hij hem 24/7 dragen en draagt hij de pavlik dus op de huid. Wij zijn fan van de leggings van Name it in een maatje groter, deze rekken lekker mee en zo zijn er geen speciale, dure broekjes nodig. Zonde van het geld!
2 maanden geleden
Reactie op kimover
Wat fijn dat het geen ernstige mate is. Maar als de arts mij dat zou vertel ...
Ja hebben haar nu ook een romper aan gedaan met korte mouwen en een legging. Even kijken hoe dat bevalt. Wist niet dat er speciale broekjes bestaan voor de Pavlik. Zullen eens ernaar gaan kijken. Thanks voor de tip!