44 Reacties
2 maanden geleden
Hier kijkt de kleine van 4,5 maanden geen tv, vind ik zelf niet nodig. Onze peuter van 2,5 kijkt wel af en toe als we moeten koken of omkleden oid. Maar max uurtje (2x half uur) per dag en veel dagen ook helemaal niet. Als de tv aan staat zetten we de baby in de wipstoel met de rug naar de tv, anders gaat hij uiteraard ook mee kijken haha.
2 maanden geleden
Eerlijk ik zette dagelijks de tv aan voor mijn zoontje van 1,9 jaar. Merkte laatste tijd dat hij super agressief en boos werd als de tv dan uit ging en was ook niet meer bereikbaar als tie tv keek. Voor mij was het fijn dat tie even tv kerk omdat om m’n andere zoontje van 3 maanden kon voeden of even koken maar goed ik ben er dus mee gestopt om tv te laten kijken. Heel af en toe zet ik de tv nog aan als het echt niet uitkomt maar vermijdt t liever
2 maanden geleden
Wij hebben toen onze zoon 3 maanden is de tv weggehaald. Vond het shockerend hoe hij alles om zich heen liet vallen en naar het beeld keek als hij aan stond. Enige moment dat hij stil was. Vind ik niet kloppen. Als wij een serie willen kijken doen we dat op de laptop als hij op bed ligt.
2 maanden geleden
Wij hebben onze tv uitstaan als onze dochter wakker is. Wij kijken soms een serie als zij op bed ligt. Ik(we) zit soms op mijn telefoon waar zij bij is of met haar naar bed brengen. Maar nu ze steeds meer naar ons aan het kijken is probeer ik me er nu wel heel bewust van te zijn en liever een boek te lezen wanneer ik nog even bij haar zit met haar naar bed brengen dan zelf op telefoon/iPad.
We zetten haar sowieso niet zelf niet voor tv of filmpje. Als ze ouder is mag ze af en toe iets kijken maar dan maken we daar ook wel een speciaal moment van (iets lekkers erbij en gezellig samen).
Dat is hoe we er nu instaan, hoe dat uitpakt/later gaat zien we nog wel haha 😜
2 maanden geleden
Heel eerlijk gezegd is het nog nooit in mijn hoofd opgekomen om mijn baby voor de tv te zetten. Ik wist ook eigenlijk niet van de opties die ze kunnen kijken. Ik heb nog geen moment gehad dat het nodig was ofzo. Maar prima als het voor andere moeders even werkt natuurlijk. Ik heb af en toe wel mijn telefoon als ik ons zoontje ook heb. Even een appje sturen of een mailtje lezen ofzo. Maar ik probeer wel op te letten dat hij het scherm niet teveel ziet
2 maanden geleden
Hier staat wel regelmatig de tv aan, vooral als mijn man ook thuis is want die kijkt vaak sport. En dan kijkt de baby mee (4 maanden), haar lievelings is formule 1 😂 Maar ik ze haar niet expres voor de tv, tablet of telefoon. We willen eigenlijk ‘filmpjes’ zo lang mogelijk uitstellen. Ik leg ook wel vaak mijn telefoon bewust weg wanneer ik mijn baby op schoot heb.
2 maanden geleden
Hier is kijken naar waaiende bomen en een ronddraaiende boxmobiel nog heel fascinerend... of kijken naar haar spelende broer. Dus geen behoefte of noodzaak, dan liever niet! Onze zoon van bijna 4 kijkt wel, maar san ligt zij op bed of in de box, of zit in gaar wipstoel te kijken naar het koke
koken (ook de lampjes van de koelkast zijn al boeiend hier 🤭). Als ze 's avonds op bed ligt, kijken mijn man en ik nog wat tv.
2 maanden geleden
Dochtertje is nu 4 maanden en wij willen absoluut geen schermen bij haar in de buurt. Helaas blijkt opa daar anders over te denken en moeten we telkens herhalen dat hij niet zijn filmpjes aan haar moet laten zien. Ze snapt het niet en raakt overprikkeld. Maar breng dat een hoogbejaarde man maar eens aan zijn verstand 🙄
2 maanden geleden
We waren eerst niet zo anti-scherm tijd, en het kwam vaak ook wel lekker uit (tijdens koken bijvoorbeeld). Maar de driftbuien van onze peuter werden zo intens dat we hebben besloten dat ze alleen nog mag kijken wanneer ik de baby op bed leg als ik alleen thuis ben met beide. We kijken zelf dus ook niks meer op de tv als zij wakker is, en de baby dus ook niet. Ik heb een keertje dancing fruit aangezet voor de baby omdat ik echt een meeting in moest en hem niet kon vermaken (ik werk de eerste maand 1 dag met hem thuis omdat ze pas later plek hadden voor 3 dagen op de opvang). Hij vond het prachtig haha. Verder gebruiken we onze telefoon en laptop wel beneden in het bijzijn van iedereen, maar daar kijken we geen filmpjes op en dat is dus ook niet echt interessant voor ze. Was dus geen bewuste keuze perse maar het was ons de driftbuiten ook echt niet meer waard. En nu kan ze zo zoet zelf spelen, ik hoop dat de baby daarin meegaat als hij wat groter is. Lijkt me zo fijn voor ze!
2 maanden geleden
Vraagje @TS (en anderen) hoe doen jullie dat met telefoons? Want ik zou ook graag minder tot geen telefoon in de buurt willen, maar weet niet zo goed hoe. Even het weer checken voordat ik haar aankleed, opzoeken hoe lang ik onderweg ben als we naar xyz gaan, even appen met vriendinnen of familie (even contact met de wereld buiten de babybubbel, en ze wonen ver weg dus even langslopen zit er niet in).
En ondertussen wil ik ook nog dingen gedaan krijgen dus tijdens haar slaapjes ook aan het koken, spullen pakken, huishouden, even werk achter de laptop.
Hoe houd je in het dagelijks leven je telefoon echt uit zicht van de kleine? (Want ik gun haar dat ze zonder afleiding van telefoons opgroeit)
2 maanden geleden
Reactie op PlukHH
Vraagje @TS (en anderen) hoe doen jullie dat met telefoons? Want ik zou ook ...
Wij zoeken ook nog veel op maar gebeurd vooral voordat de dag start, zelf even wakker worden, telefoon mee weer opzoeken terwijl die kleine ligt te brabbelen in bed, gelijk even op berichtjes reageren,
Tijdens de dag gebruiken we de keuken vaak eventjes terwijl we wat te drinken voor onszelf pakken om iets te zoeken, vaak ook de dutjes,
We houden nu ook een geschreven kalender bij zodat we niet elke keer in de tel. Hoeven te kijken wanneer we nou waar moeten zijn, dat soort dingen
2 maanden geleden
Onze peuter en kleuter kijken wel met enige regelmaat een filmpje. Zij zijn fysiek erg druk en kunnen met een filmpjes een rustmoment pakken. Wij doen daar niet zo moeilijk over, maar letten wel goed op dat het niet ten koste gaat van buitenspelen en andere activiteiten etc.
De baby gluurt wel eens mee met de Kids en we hebben wel eens bumba opgezet op de tv maar na 5 minuten is dat ook klaar. In de avond gluurt hij ook wel eens mee met ons.
Wil kennen in onze omgeving wel kindjes die helemaal niet mogen kijken maar daardoor juist heel geobsedeerd zijn mei driftbuien etc . Terwijl mijn kinderen dan totaal geen interesse hebben voor een scherm. Dit is ook wel vervelend.
Ik vind het ook wel bijzonder dat ze op school best veel kijken, tijdens de lunch etc.
2 maanden geleden
Ik zou echt geen baby van 4 maanden voor de tv zetten. Schermtijd is heel slecht voor die ukkies. Onze peuter (3) en kleuter (4,5) mogen alleen in het weekend een half uurtje tv kijken. Verder de hele week niet. Zo is het echt een leuk iets ipv een gewoonte. Ze zeggen dan heel enthousiast: jaaaa het is weekend en we mogen tv kijken.
één maand geleden
Onze baby heb ik alleen bewust voor een schermpje gezet tijdens de darmkrampjes piek ter afleiding. Verder kijkt hij soms mee als de tv aan staat (alleen savonds). Maar hij kijkt dan alleen soms op. Verder speelt ie vooral met speelgoed op de vloer.
Onze peuter van 2 mag savonds even tv kijken wat hij leuk vindt als we de tafel afruimen en even rondom het tanden poetsen. Én als het nodig is wanneer ik de baby op bed moet leggen overdag. Daarnaast kijkt hij savonds dan soms met ons mee maar ip spelen we met hem. Alles bij elkaar denk ik 3 kwartier per dag.
één maand geleden
Eerlijk, ik zet mijn dochtertje van 5 maanden soms wel even 10min voor de tv zodat ik even naar de wc kan ofzo.
Nu ze kan rollen laat ik haar liever niet alleen op de grond 🤣