28 Reacties

4 maanden geleden

Geef indd een zetpil vooraf en masseer de armpjes en beentjes! Een vriendin gaf achter af nog de tip om te vragen of ze aan het begin van het gesprek de vaccinatie suit de koelkast willen halen. Ze zei dat haar zoon er toen minder last van leek te hebben. Koel element zou ik in jouw geval niet staan hebben, want ik mocht niet meer aan d'r benen zitten😅😅😅

4 maanden geleden

Hier doen we eerlijk gezegd geen van alle. Het eerste vaccin hadden zowel de oudste als de jongste 0 last van. Op wat meer slapen na. Succes!!

4 maanden geleden

Neem wat melk mee voor erna, kan fijn zijn die troost Ik gaf zelf geen zetpil van te voren, onze jongste heeft ook eigenlijk geen koorts gehad erna. Je zou het kunnen aankijken, kan ook zijn dat koorts pas veel later optreed en dan moet je wachten tot de zetpil opnieuw gegeven mag worden. Zou lekker thuis koelen met een koud washandje, of meenemen. Koelelement zal te koud zijn

4 maanden geleden

Ik zou niet van te voren al een zetpil geven want sommige kinderen hebben geen last van de vaccinaties. Mijn dochter heeft alleen wat verhoging gehad en veel geslapen de dag van de vaccinaties maar geen zetpil nodig gehad. Ben zelf voorstander om geen medicatie te geven als het niet nodig is. Maar dat is natuurlijk voor ieder een eigen keuze wat ze daarin fijn vinden.

4 maanden geleden

Reactie op evies10

Ik zou niet van te voren al een zetpil geven want sommige kinderen hebben g ...
Wij hebben wel daarna voeding gegeven zodat ze even een rust momentje had en daarna ook lekker in slaap kon vallen.

4 maanden geleden

Lees even anders de onderstaande link. Staan veel tips in. Ik snap je gevoel helemaal. Ik keek er ook tegen op. En uiteindelijk viel het mee. Geen koorts of verhoging meer gekregen. Wel heel veel geslapen. Succes!!! https://www.ggdhvb.nl/veel-gestelde-vragen/wat-mag-je-doen-om-klachten-na-een-vaccinatie-te-verminderen/

4 maanden geleden

Ik persoonlijk wilde even aankijken na de vaccinaties dus ik had niet van te voren een zetpil gegeven. Paar uur later ( ze had om 13:00 uur prikjes gehad en om 17:30 begon ze te huilen ) had ik wel en zetpil gegeven. 60mg omdat mijn dochter nog geen 5,5 kilo is. Werkte heel goed! En wat ik deed was zachtjes met de beentjes fietsen en een nat washandje op de beentjes om te koelen

4 maanden geleden

Een zetpil van te voren word ook wel afgeraden. Want sommige kinderen hebben er geen last van. Zorg voor afleiding voor je kindje. Neem iets mee met lichtjes of een speeltje waar je kindje echt dol op is. En blijf zelf vooral rustig. Als jij niet in paniek raakt zal je kindje dat ook niet doen. Mocht er na de vaccinatie koorts optreden kan je altijd nog een zetpil geven.

4 maanden geleden

Een koud, nat washandje meenemen om direct te koelen na de prik en als je BV geeft je kindje lekker aanleggen voor een bakkie troost.

4 maanden geleden

Hier extreem veel last van de vaccinatie drie uur na de prikken krijsen vanuit haar tenen. Heel zielig, bij mijn zoontje totaal niet gehad. Schrik er echt van

4 maanden geleden

Ik zou zoals hier al vaker gezegd is niet preventief een zetpil geven, eventuele koorts is ook juist een goede lichamelijke reactie. Ons zoontje ging toen de koorts ongeveer 3 uur naar de vaccinaties opkwam flink huilen, maar dat was na flink knuffelen en op mij slapen weer over. Daarna ging hij van lachen/kletsen naar een beetje piepen af en toe, dus leek hij minder last te hebben. Uiteindelijk heb ik hem voor de nacht een zetpil gegeven omdat hij nog steeds koorts had en ik hoopte dat hij op die manier een goede nacht had. Zo heeft hij toch de koorts doorgemaakt overdag en daarna heerlijk kunnen slapen ‘s nachts. De volgende dag was hij zijn vrolijke zelf weer zonder koorts. Ik had voor de zekerheid een flesje melk meegenomen om hem zo te kunnen troosten na afloop. Maar na even huilen was het vrij snel weer over toen ik lekker met hem knuffelde. Het is echt rot om je kleintje zo te zien, maar bij mama zijn is vaak al een goede troost.

4 maanden geleden

Wat ik zelf altijd prettig vind is om eerst het normale consult te hebben en als de verpleegkundige dan de vaccinaties klaar maakt kleed ik mijn kind altijd zoveel mogelijk aan. In dit geval dus alle kleding op een broekje na aangetrokken. Zo hoef je een kleintje wat misschien wel helemaal van rel is niet daarna nog in z’n geheel aan te kleden.

4 maanden geleden

Noooooit paracetamol voor een vaccinatie geven!

4 maanden geleden

edit mod Eliza- reactie weggehaald, tegen de gedragsregels

4 maanden geleden

Mijn zoontje werd wat suf na de 1e vaccinaties vorige week. Na een dag kreeg hij wat verhoging, toen een zetpil gegeven. Hij bleef wel echt 24 uur suf leek het wel. Hij was erg rustig, veel dlapen, weinig drinken, geen energie om te brabbelen of geluidjes te maken.. nu is alles weer oke gelukkig!

4 maanden geleden

Hi, Het is niet toegestaan om op het forum onjuiste medische informatie te plaatsen. Ik heb met deze reden wat reacties aangepast. Het is goed om in dit soort situaties te overleggen met een professional. Liefs, Eliza

4 maanden geleden

Geef aan dat je het spannend vindt. Je kindje alvast half aankleden voor de prikjes. Na het consult/de prikjes even voeden ter troost. Zorg er voor dat je àlles besproken is. Ook de volgende afspraak gepland. Als je kind huilt van de vaccinatie werkt je brein alleen nog voor troosten 😉 En daarna lekker veel laten slapen en knuffelen wanneer nodig. Het is voorbij voordat je het weet.

4 maanden geleden

Dank voor alle tips! Mijn man gaat mee, dus ben gelukkig niet alleen 🤣

4 maanden geleden

Nog een laatste tip: bij de jongste sliep ze door de voedingstijd heen zonder dat ik het door had. Pas na 5 uur bedacht ik me dat het al zo lang geleden was 🙈 Slapen is natuurlijk goed, maar er moet ook genoeg gedronken worden, dus goed om daar een beetje op te letten. Bij de 2e vaccinatie heb ik haar toch maar na max 4 uur wakker gemaakt.

4 maanden geleden

Mijn zoontje kreeg ze vorige week, na een paar uur enorm krijsen (echt ontroostbaar) en beide bovenbenen helemaal rood/warm. Flink gekoeld en een zetpil gegeven en daarna was het, na een tijdje, weer prima. Ik zou dus wel een koelelement meenemen, maar evt een flexibele (met van die gel). Of gewoon thuis daarna even koelen, dan zijn ze het ergste alweer vergeten.