21 Reacties
3 maanden geleden
Mijn oudste zat op een verticale groep en mijn middelste niet. De jongste gaat ook naar een verticale groep. Deze is niet te groot. In mijn ogen wordt hij nog meer uitgedaagd door verschillende leeftijdgenootjes, dan allemaal dezelfde leeftijd. En mijn oudste was maar de 2e baby op de groep. Ze kreeg genoeg aandacht van de leidster en andere kinderen.
3 maanden geleden
Reactie op Liantje1989
Mijn oudste zat op een verticale groep en mijn middelste niet. De jongste g ...
Hoe zag zo’n dag eruit toen je oudste op de groep zat? Werd er wel wat ondernomen met hem/haar waar dat mogelijk was? Ik heb mij toen zo gefocust op de babygroep dat ik mij de rondleiding niet meer zo voor mij kan halen…. Ik heb er gewoon geen beeld bij hoe een baby van 5 maanden tussen de bijna kleuters zit😅
3 maanden geleden
Mijn dochtertje zit in de verticale groep. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik heel veel voordelen heb gehad met de verticale groep. Mijn dochter leerde heel snel van grotere kindjes zoals; zelf eten, sneller zinnetjes vormen, sneller dingen begrijpen en natuurlijk dat ze goed om kan gaan met grotere en kleine kindjes. Mijn zoontje van 4 maanden gaat ook in sept dan naar de verticale groep bij mijn dochter en dat wou ik zelf ook. Ik zie zelf alleen maar voordelen.
En ze geven echt de aandacht aan kleinere kindjes. Ze kunnen de kleinere kindjes zelfs eerder aandacht geven omdat de grotere kindjes zelf kunnen spelen. Want als het allemaal baby’s zijn in de groep dan kunnen ze soms de aandacht niet verdelen aan alle baby’s waardoor er toch een paar even moeten huilen.
3 maanden geleden
Reactie op tatjanaanjnjic
Mijn dochtertje zit in de verticale groep. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ...
Ja daar heb je ook weer gelijk in… Ik heb het aanbod ook geaccepteerd dus ze zal hoe dan ook daar terecht komen. Als het dan gewoon goed gaat en bevalt dan hoeft ze wat mij betreft niet naar de babygroep. Maar is zo snel overprikkeld…. Ik ben bang dat dat ook gebeurd op een verticale groep en ze dan haar rust niet kan vinden
3 maanden geleden
Mijn oudste zit ook op een verticale groep, en mijn jongste begint over drie weekjes daar. Ik had eerst ook voorkeur voor een babygroep, maar ben nu erg blij met de verticale groepen. Ze zijn maar zo kort echt baby. Al snel begon mijn dochter zich enorm op te trekken aan de oudere kindjes daar. Haar beste vriendjes zijn daar nu ook bijna een jaar ouder. Ze leert er zo ontzettend veel!
Ook heb ik niet het idee dat ze te weinig aandacht kreeg. In tegendeel. Voordeel van verticale groepen is dat de oudere kinderen al goed zelfstandig kunnen spelen, en ook veel kunnen helpen met vanalles. Zo hebben leidsters ook tijd voor de baby’s. Ook mogen ze qua telling (aantal leidsters) minder kindjes op de groep hebben als er jonge baby’s tussen zitten. Hoe dat ook alweer precies zat weet ik niet, maar zou je even kunnen opzoeken. Een verticale groep met alleen maar 3 jarige mag dus groter zijn als een verticale groep met veel baby’s (of er moeten dus meer leidsters bijkomen).
De baby’s gaan gewoon mee in het dagritme daar. Dus in de ochtend beginnen ze altijd aan tafel, baby’s zitten dan ook waar mogelijk erbij (en krijgen bijv een fruithapje). Mijn oudste is nu bijna 3, en helpt wel eens met voeren van een baby. Maar veel baby’s slapen op die momenten ook :) Ook kan ik me herinneren dat ze genoeg deden met haar. Toen ze iets ouder was bijv tijdens het buitenspelen met de voetjes in het zand in een stoeltje in de zandbak, terwijl de oudere kindjes er naast aan het spelen waren.
Het mooie aan de verticale groep vind ik daarbij dus ook dat het meer “zoals thuis met broertjes en zusjes” is. Heel huiselijk en elke leeftijd leert van elkaar
Babygroepen hebben zeker ook voordelen natuurlijk. Maar ik ben blij met deze keuze geweest en ben er nog steeds blij.
Tenslotte; het ligt ook aan het kinderdagverblijf denk ik. Wij konden met onze dochter eerst bij een ander kdv terecht (mét babygroep). Maar dat voelde daar heel verkeerd. Hun visie sloot niet aan bij de onze. Toen zijn we last minute nog geswitched naar het kdv waar ze nu zit (met verticale groepen dus, dat nam ik toen voor lief en ben ik nu blij mee).
3 maanden geleden
Reactie op Rob_in
Ja daar heb je ook weer gelijk in… Ik heb het aanbod ook geaccepteerd dus z ...
Ja snap ik helemaal. Onrust is helaas altijd bij een kinderopvang. Of je hoort gehuil van baby’s of gillende kinderen. Maar ik denk dat leidsters wel jou kleine de aandacht kunnen geven om ze rustig te houden. En op een gegeven moment zal ze wennen aan de kinderopvang. Het zal sws in het begin pittig zijn, maar ieder kind went daar uiteindelijk.
3 maanden geleden
Reactie op Rob_in
Ja daar heb je ook weer gelijk in… Ik heb het aanbod ook geaccepteerd dus z ...
Dit had mijn dochter ook. En dat was pittig de eerste weken voor haar ja. Maar denk dat ze daar op een babygroep ook last van zou hebben (meer huilende baby’s tegelijk die lawaai maken 😉).
3 maanden geleden
Reactie op Rob_in
Hoe zag zo’n dag eruit toen je oudste op de groep zat? Werd er wel wat onde ...
Als ze wakker was werd ze best wel erbij betrokken. Met eten, zat ze in een aparte stoel er gezellig bij. En met spelen lag ze wel in een box. Meer uit veiligheid. En als ze naar buiten gingen, dan lag ze in de kinderwagen of met goed weer in een afgezette speelwei met de andere kleintjes. En toen ze eenmaal kroop... kroop ze lekker tussen de groep door. En ze sliep dan wel in een kamer met andere kleintjes die dezelfde slaaptijden hadden.
3 maanden geleden
Reactie op roosy_89
Dit had mijn dochter ook. En dat was pittig de eerste weken voor haar ja. M ...
Het is even wennen voor ze. Maar op de groep is er ook ritme en regelmaat. Ik bleef de dag na de opvangdag ook veel thuis in het begin, zodat ze even weer bij konden komen. Maar ik weet nog goed, als ik ze ophaalde en ze speelde net buiten of binnen... waren ze blij om mij te zien, maar baalde ze dat ze niet verder konden spelen.
3 maanden geleden
Reactie op roosy_89
Mijn oudste zit ook op een verticale groep, en mijn jongste begint over dri ...
Ja precies! Ik ben ook zeker van mening dat kinderen sneller van elkaar leren als er variatie is in leeftijd. De locatie zelf had ik een heel fijn gevoel bij. Vooral bij de babygroep maar bij de verticale groep had ik dat niet zo… ik weet nog dat ik daar stond en dacht “ jeetje, wat veel”. Ik werk zelf ook met kinderen, misschien dat ik daarom was kieskeurig ben hoor. Maar ik heb toch echt twijfels over de groep. Van locatie wisselen red ik niet met wachttijden en ik mijn voorkeur ligt wel echt bij deze locatie… lastig allemaal hoor
3 maanden geleden
Hoi, onze oudste zit vanaf het begin op een 0-4 jaar groep. Had niet onze voorkeur, maar achteraf alleen maar blij om geweest. Juist doordat er relatief gezien weinig baby's zitten, was er meer ruimte om hem te bieden wat hij nodig had. En grootste voordeel vind ik echt dat hij zoveel leert van de oudere kindjes. Onze jongste zit nu wel op een babygroep, maar die hebben we nog steeds op de wachtlijst voor de 0-4 groep. De dynamiek is heel anders. We hebben geluk dat de jongste erg makkelijk is, want er is minder tijd voor veel vasthouden op de babygroep dan de 0-4jr.
3 maanden geleden
Reactie op Rob_in
Ja precies! Ik ben ook zeker van mening dat kinderen sneller van elkaar ler ...
Ik vond het ook enorm lastig. Wij zijn dus toen geswitched naar een heel andere organisatie. Super veel geluk gehad dat zij per direct plek hadden!
En kritisch zijn omdat je zelf met kinderen werkt snap ik, kom zelf uit het onderwijs haha 😉Hier ook zo dus!
3 maanden geleden
Reactie op 92e
Hoi, onze oudste zit vanaf het begin op een 0-4 jaar groep. Had niet onze v ...
Zijn er ook verschillen in wat ze op de babygroep ondernemen en de verticale groep met baby’s? Mijn dochter is geen stilzitter bijvoorbeeld, die moet echt wel vermaakt worden en laat duidelijk van zich horen wanneer ze wat wilt… ze kan soms ook ineens heel overstuur raken.
3 maanden geleden
Reactie op Rob_in
Zijn er ook verschillen in wat ze op de babygroep ondernemen en de vertical ...
De babygroep is vooral op de grond spelen met speelgoed dat er is, voor de kindjes die al wel beetje kruipen of lopen natuurlijk. Als baby is het veel in de babygym, box, stoeltje bij de tafel en geregeld op schoot natuurlijk. En veel slapen. Maar heb het idee dat er niet echt veel aan activiteiten verder wordt gedaan als ik het vergelijk met de 0-4 groep. Daar zijn ze altijd wel bezig met een thema (muziek, familie, seizoenen). Veel buitenspelen, dansen etc.
3 maanden geleden
Ik heb ooit op een kdv gewerkt.
Ik vind juist dat er op een verticale groep meer aandacht is voor een baby dan op een horizontale.
Dreumesen en peuters zijn een stuk zelfstandiger en helpen af en toe en kunnen een baby’tje ook een beetje vermaken.
Bij een babygroep wordt een kindje weggelegd om verder te gaan met de volgende.
Het verschilt natuurlijk wel hoe groot de groepen zijn☺️
3 maanden geleden
Reactie op LilianSimone
Ik heb ooit op een kdv gewerkt.
Ik vind juist dat er op een verticale groep ...
Eens! Ik heb op een babygroep gewerkt een paar jaar en nu 2 jaar op een verticale groep. Vind de verticale groep zoveel rustiger, soms zijn er op een babygroep 12 baby's en dan word het echt lopende band werk, kinderen moeten tegelijk flesjes, schone luiers, naar bed. Maar dat gaat gewoon niet allemaal tegelijk waardoor ik veel meer onrust bij de kinderen en bij mezelf ervaarde. Mijn kleine start over 2 weken zelf op een verticale groep, dat was ook echt mijn eigen voorkeur. Als je vragen heb, mag je altijd een berichtje sturen hoor!
3 maanden geleden
Mijn zoontje heeft op de babygroep gezeten en nu op de peutergroep. Dochter had ik voor dezelfde groepen ingeschreven, maar geen plek. Zij gaat nu naar een verticale groep. Ik zag er net als jij onwijs tegenop, maar wauw. Er zijn maar twee baby's, er is veel meer aandacht voor haar slaapjes en haar ritme, en de oudere kindjes zijn nu al gek op haar. Ik ben nu al blij dat ze daar zit. Op de babygroep was het qua geluid en prikkels wellicht rustiger, maar m'n zoontje was daar 1 van de 12 en er was daardoor veel minder persoonlijke aandacht en tijd om hem te helpen met slapen etc.
3 maanden geleden
Reactie op desireefoppen
Eens! Ik heb op een babygroep gewerkt een paar jaar en nu 2 jaar op een ver ...
Dankje voor je reactie! Na aanleiding van alle reacties hier heb ik besloten om toch voor de verticale groep te gaan. Ik had een oude vriendin gesproken die daar werkt en die vertelde eigenlijk hetzelfde als jullie! En buitenom dat heb ik ook gewoon echt opvang nodig. Het is niet eens zeker of ze in januari aan de beurt is en dan is ze ook al zo groot!