6 Reacties
2 jaar geleden
Op andere momenten dan snachts corrigeren en “iets” aanbieden om de andere kant op te kijken en buikjes tijd
“Iets aanbieden”
- andersom in bed/box leggen
- aan niet voorkeurs kant geluid maken om zelf te draaien
- aan niet voorkeurs kant zwart wit plaatjes aanbieden
- aan niet voorkeurs kant verschonen of juist recht uit verschonen
- buikjes tijd
- corrigeren dmv beentje/ heupje pakken en naar de zij te rollen dan komt hoofdje mee en blijft misschien langer liggen
- onder toezicht (ivm door rollen) half op de zij leggen van niet voorkeurskant (zodat door rollen moeilijk is) met een hydrofiele doek opgerold in de rug (dan blijven ze vaak liggen)
2 jaar geleden
Hier hetzelfde probleem met onze dochter van bijna 5 weken. 😅 Wij staan onder behandeling van de kinderfysio omdat ze tijdens de geboorte haar armpje had gebroken. Gaat het inmiddels weer goed met haar armpje. Geneest bij kinderen snel.
De kinderfysio gaf als tip om overdag een voedingskussen te gebruiken. Dan heb je er in ieder geval overdag een soort van controle over. Je vouwt van het kussen een soort bedje. Ik heb even een foto van het internet geplukt. Je kunt het bij elkaar houden door een hoes van het verzorgkussen te gebruiken of een gewone kussensloop. Zodat de baby er zeg maar niet in kan zakken en het de boel bij elkaar houdt.
Je kunt de pitjes in het voedingskussen dan in de gewenste vorm duwen. Ligt je kindje op de rug (dan kun je een soort van kommetje creëren bij het hoofdje. Dan heb je die druk niet meer op 1 zijde van het hoofdje). Een andere optie is om je kindje in het voedingskussen op zijn zij te leggen. (Je zorgt dat de kant in de rug hoog ligt, zodat je kindje niet terug kan draaien. De kant waar je wilt dat je kindje naartoe kijkt duw je wat naar beneden).
Blijf er wel altijd bij wanneer je er gebruik van maakt. Dan heb je er hopelijk overdag wat meer controle over. 😊 Als je het lastig vindt en problemen blijft ondervinden dan zou ik misschien kijken of je via het consultatiebureau een kinderfysio kan regelen.
Succes. 🌷

2 jaar geleden
Mijn zoontje heeft ook een hele sterke voorleurshouding. Wij zijn op verzoek van de verloslundige naar een osteopaat gegaan. Hij heeft naar zijn spieren en gewrichten gekeken en gevoeld en daaruit kwam dat er toch oets vast zat. Daar tips gekregen en oefeningen om hem te helpen en een zijslaap kussen, op aanraden van de osteopaat, gekocht om hem daar overdags onder toezicht in te laten slapen en zoveel mogelijk het hoofdje naar de niet voorkeurs kant te leggen om de afplatting proberen weg te krijgen.
Ik zou een osteopaat zoeken waar je terecht kan. Het cb zal dit nooit aanraden omdat ze er niet achter staan maar het helpt wel goed.
2 jaar geleden
Ik raad net als Arine een osteopaat aan! Zijn met onze oudste ook geweest wegens een voorkeurshouding en hij was er zelfs al met 1 behandeling van af.
2 jaar geleden
Wij hebben erg goede ervaringen met een osteopaat, maar als er echt al een afplatting van de schedel zichtbaar is zou ik ook zeker een kinderfysiotherapeut inschakelen (dit werd bij ons vergoed vanuit basisverzekering voor de kinderen, maar hier is wel een verwijzing voor nodig vanuit cb dacht ik).
Nog wat tips:
- Recht verschonen, dus met de voetjes tegen je buik. En tijdens of na het verschonen een speeltje of iets anders laten volgen van helemaal plat links naar helemaal plat rechts en andersom waardoor de baby naar beide zijden leert draaien met zijn haar hoofdje.
- Gedraaid neerleggen en oppakken. Dus eerst baby op de niet-voorkeurszijde draaien dmv beentje aan de andere zijde naar niet-voorkeurszijde te bewegen, dan draait rest van lichaam vanzelf mee. En dan zijwaarts optillen. Zelfde met neerleggen, neerleggen op niet-voorkeurszijde en dan terugdraaien naar rug. Als voorkeurshouding over is kan je dit blijven doen, dan draaien op zijde tegenovergesteld van waar de baby naar kijkt op dat moment.
- Tummytime, oefenen oefenen oefenen!
- Symmetrisch tillen, dus niet (of minder) schuin liggend op 1 arm, maar juist zittend op 1 hand voor je met ruggetje tegen je borst aan, kijkend naar voren.
- Baby’s kijken graag naar het licht, bekijk hoe het ledikant/cosleeper/box/eventuele andere stoelen wippers kleden staan en of liggen t.o.v. het licht en verplaats deze eventueel als ze maken dat baby naar voorkeurshouding draait.
https://www.instagram.com/baby.skills?igsh=YWt5NDFxaG9saTFp
Geeft goede tips met ook filmpjes.