17 Reacties
2 jaar geleden
Hee! Hier de vorige zwangerschap hetzelfde gehad. Zowel buikomvang als hoofd aan de grote kant. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand te zijn en hebben wij een gezond jongetje van 3200 gram gekregen bij een zwangerschapsduur van 40+3. Ik ben er heel onzeker door geweest in de vorige zwangerschap, heel naar. Uiteindelijk nergens voor nodig geweest. Ik snap dat ze de groei moeten monitoren en goed dat ze het in de gaten houden maar laat je niet gek maken!
2 jaar geleden
Dankjewel voor je berichtje! Fijn om te lezen dat het gewoon goed is gekomen. Ik ben er inderdaad nu ook veel mee bezig, zo stom! Ik hoop dat het hier ook zo mee valt🤞🏽
2 jaar geleden
Yes, same!
Mn eerste was bij de 20 weken echo nog gemiddeld, maar bij de 34 weken echo was zijn buikje p96. Door m’n pcos moest ik al met 24 weken een suikertest doen, was negatief.
Door die groei echo moest ik em nog een keer doen met 34 weken 😵💫 weer negatief
Verder vertelde niemand mij iets over de risico’s van een grote baby. Tot ik met 40+ weken in het ziekenhuis een ctg controle had, en het ziekenhuis enorm schrok; mevrouw waarom bent u nog zwanger? U krijgt echt een grote baby, we kunnen morgen inleiden hoor!
Ik verbaasd: de verloskundige heeft hier nooit wat over gezegd. Ik was een beetje overrompeld. Dus ik zei, nou laten we nog een weekje afwachten.
Uiteindelijk ingeleid met 41+2, baby was 4555 gram, moest ingeknipt worden, allemaal artsen de kamer in, foetale nood. Uiteindelijk zijn ook mn stuitje en rug beschadigd tijdens de bevalling.
Als ik terugkon in de tijd had ik gepusht voor eerder inleiden. Hoewel dat toen nog niet standaard was, aanbieden om met 39 weken in te leiden.
Nu met m’n tweede; wordt weer groot! Met 28w buikje is p99. Wordt geschat op 1326 gram. Suikertest uitslag nog niet binnen.
Ik wil lekker deze kee weer laten inleiden! Liefst met 38 weken. Dus tja, het kan beide kanten opgaan, maar ik was blij geweest met eerder inleiden 🫠
2 jaar geleden
Reactie op misch88
Yes, same!
Mn eerste was bij de 20 weken echo nog gemiddeld, maar bij de 34 ...
Jeetje wat heftig! Kan me voorstellen dat je daar van schrikt als de verloskundige er helemaal niks over had gezegd😳 Wat bedoel je precies met je stuitje en rug beschadigd als ik vragen mag?
Hoop dat het deze keer beter gaat voor je!
2 jaar geleden
Reactie op Antoinette4
Jeetje wat heftig! Kan me voorstellen dat je daar van schrikt als de verlos ...
Ja klopt, gelukkig ben ik nu wat mondiger en was ik met m’n 1e (6 jaar geleden) meer go with the flow. Had ook helemaal geen bevalplan gemaakt oid.
Maar idd, tijdens de uitdrijving hoorden de artsen een krak geluid. Ze dachten dat m’n zoontje z’n schouder klem zat en was gebroken. Dat was helemaal niet zo, hij is vaak gecontroleerd door de kinderarts na de geboorte.
De krak was bij mij, maar niemand schonk daar aandacht aan. Ik had het zelf ook niet echt door. Was helemaal wazig door de heftige bevalling. Herstel ging langzaam maar 8 weken na de bevalling kon ik niets meer. Op de grond liggen huilen. Alles in m’n onderrug deed pijn. Niemand nam mij eigenlijk serieus, huisarts niet, en ben bij 5 fysios e.d. geweest. Heel m’n ‘brein’connectie met mn binnenste buikspieren was weg en moest ik opnieuw leren voelen. Dit was pas 2 jaar na de geboorte dat iemand dit zei.
Nu zegt een andere bekken fysio , waar ik nu loop, dat heel mn bekken scheef staat en 1 kant helemaal klem zit. Merk ik pas weer sinds ik zwanger ben. Heb ook zenuwpijn en andere klachten aan mn rug en been. Maar ik doe mn oefeningen en ik kan weer lopen en staan en zitten etc. Maar een beetje spannend vind ik de aankomende bevalling wel 😨 dus ik wil echt een kleinere baby baren haha
2 jaar geleden
Ik ben nu 26 weken zwanger van een tweeling met ook allebei erg bolle buikjes. Vorige keer was het p80 en p91 en dit keer nog hoger begreep ik.
Het geschatte gewicht kwam weer lager uit omdat de beentjes nu korter waren gemeten (ofzo).
Suikertest was gelukkig negatief.
Met een eeneiige tweeling gaan ze sowieso tussen 36 en 37 weken inleiden in mijn ziekenhuis. Dus dan zijn ze per stuk niet te groot om te baren, hoop ik.
Het maakt me wel onzeker en bang, dus ik hoop dat ze nog een beeeeetje afslanken voordat ze eruit komen 🤞
Vooral voor de gezondheid van de kindjes trouwens!
2 jaar geleden
Tijdens mijn eerste zwangerschap werd er eerst gedacht dat het een grote baby zou zijn. Naarmate ik richting uitgerekende datum ging werd dit los gelaten en werd er van uitgegaan dat het wel mee viel. Met 41-1 bevallen van een zoon van 4650 gram. Pittige bevalling met een letterlijke ‘grote’ verrassing voor iedereen in de kamer. Nu wordt ik extra in de gaten gehouden met groeiecho’s en suikertest (negatief). Buikje is weer groter dan gemiddeld.
2 jaar geleden
Ons zoontje werd ook groot geschat. Ik ben met 40 w ingeleid. Ons zoontje is geboren met 4.15 kg en zat vast met zijn schouder. Deze keer gaan ze mij indien groot geschat inleiden met 39 weken. Ik schat de kans groot. Mijn man en zijn broer hadden ook een groot geboortegewicht en ik voor een meisje ook.
2 jaar geleden
Reactie op misch88
Ja klopt, gelukkig ben ik nu wat mondiger en was ik met m’n 1e (6 jaar gele ...
Jeetje, ik hoop voor je dat het deze keer meevalt! Ik denk dat ik bij twijfel ook voor inleiden zal kiezen.
Duimen dat het voor iedereen meevalt, en zeker ook voor de kindjes❤️
2 jaar geleden
Reactie op iloveyoupoison
Ik ben 28 weken nu wanneer krijg ik een echo
Zou ik even aan je verloskundige vragen! Ik krijg bij 28 weken volgens mij een groeiecho maar het verschilt per persoon wanneer je echos krijgt
2 jaar geleden
In mijn eerste zwangerschap had ik ondanks een negatieve suikerfeest (geen diabetes), wel een grote baby (p99). Advies van de gynaecoloog opgevolgd om eerder in te leiden. met 38+5 is onze oudste zoon geboren met een gewicht van 4040 gram. Blij met die beslissing, omdat de bevalling en vooral de uitdrijving erg lastig was. Doordat ik eerder ben ingeleid, viel het uiteindelijke geboortegewicht dus nog mee. Blij dat hij niet de kans heeft gehad om door te groeien naar 4500 gram of meer bij volledige 40 weken in de buik.
Daarom nu bij de tweede zwangerschap weer groeiecho's. Blijft spannend, maar Blij dat het goed in de gaten worst gehouden.
2 jaar geleden
vanmorgen gehoord dat mijn baby met buikje en hoofd op p95 zit , maar ik me geen zorgen moest maken.
vraag me af waarom ze al controleren met 28 weken ? je kunt niks doen namelijk dus het voelt een beetje frustrerend en nodeloos moeilijk.
heb nog met 32 en 36 weken een groeiecho staan dus ben benieuwd hoenhet zich ontwikkeld.
zou liever niet ingeleid worden dus ga me nog verder inlezen over risicos.
@vroedvrouwmargot op instagram had wel al fijne info
2 jaar geleden
Hier een meisje met buikomvang p96. Haar broertje had ook een bovengemiddeld buikje. Die hebben we uiteindelijk met 42+0 ingeleid, hij had geen zin om zelf te komen. Had een geboortegewicht van 4000 gram. Hij heeft nu nog een lekker bol buikje, het is zijn bouw🤷♀️ Ik maak me er dit keer ook niet zo druk om. Suikertest was negatief.