62 Reacties

2 maanden geleden

Ik geef volledig bv en ga echt met 6 maanden pas beginnen. Volgens mij zitten er geen nadelen aan "te laat" beginnen en neem je wel een risico als je te vroeg begint. Dus ik zie geen reden om eerder te beginnen. Veel mensen vragen mij ook of ze al hapjes mag maar dit is echt uit interesse en omdat ze gewoon niet beter weten. Voordat ik een baby had had ik ook nooit nagedacht over wanneer baby's hapjes kregen, ik had waarschijnlijk ook gedacht vanaf de geboorte🤣🤣 oprecht nooit over nagedacht. Dus gewoon lekker je gevoel volgen en misschien bedoelen mensen er ook niet altijd wat mee! En zowel, lekker boeien!

2 maanden geleden

Sluit mij bij de meesten hier aan, ook volledig borstvoeding op verzoek en starten met 6 maanden. Wat al genoemd is, WHO en darmrijping. Las ook dat borstvoeding al subtiel smaakt naar wat jij eet dus de kindjes krijgen dan ook al te maken met verschillende smaken. En zodra je begint met hapjes en minder vaak aan de borst kan het misschien ook dat je productie wat terug loopt en dat wil ik ook nog even voorkomen aangezien ik graag wil aankijken hoe lang borstvoeding blijven geven lukt hier :) Wij gaan dan de Rapley methode proberen overigens, dus daarvoor is het wel van belang dat ze ook goed rechtop al kan zitten met 6 maanden, gaat nu ook nog niet lang genoeg.

2 maanden geleden

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen, klein beetje wortel. Tweeling van 26 april. Bij onze oudste hebben we dit ook vrij vroeg gedaan. Vorige week trouwens al een keer pindakaas op mn vinger gedaan en aan ze gegeven. Het is ook gewoon leuk om het te geven, vind ik. Krijgen ze er veel last van dan stoppen we even. Ze zijn met 37.3 geboren, dus ook nog wat te vroeg. Morgen geven we ze nog een beetje wortel.

2 maanden geleden

Vooral doen wat voor jou goed voelt! Je kent jou dochtertje het beste dus daar kan niemand over bepalen. Met de eerste met 4 maanden gestart ze was er al aantoe en konden stiekem zelf ook niet wachten. Nu bij de tweede heb ik zoiets van het komt wel. Al wel paar keer gegeven en wordt ook echt boos als we stoppen met geven. Dochtertje is nu 4.5 maand. Doe gewoon waar jullie je goed bij voelen! En laat je vooral niks aandringen ❤️

2 maanden geleden

Reactie op bubble2024

Vroeger was het heel normaal om vanaf 3 maanden met vaste voeding te beginn ...
Nou echt he… ik heb ook tegen mezelf gezegd dat ik het pas ga aanbieden als ik zie dat ze daar aandacht voor heeft en ook pas als ze goed zelfstandig kan zitten

2 maanden geleden

Ons zoontje kijkt wel het eten uit onze handen. Alleen hij heeft meerdere keren per week nog last van zijn darmen. Dus zo lang hij daar nog goed last van heeft... durf ik geen hapjes te geven. Hij is nu 4,5 maand. Ik probeer 6 maanden aan te houden ivm rijping darmstelsel. Mocht hij eerder krampvrij zijn... gaan we eens kijken of de hapjes lukken.

2 maanden geleden

Mijn dochter is van 31-3 wij zijn begonnen met ingedikte moedermelk om haar te laten wennen aan de lepel vanuit advies van de logopedie. Tot 1.5 jaar heb je de tijd om zoveel mogelijk smaken aan te bieden. Niemand die jou gaat verplichten om met 4 maanden te beginnen! Wij hebben toevallig vandaag voor het eerst pompoen gegeven, nieuwe smaak maar geen nieuwe eet techniek voor haar omdat ze dat al kent. Luister naar je gevoel ❤️

2 maanden geleden

Mijn dochtertje is van 5-04 en heb idd hetzelfde. Nog geen goed gevoel bij. Als wij eten doet haar dat vrijwel niks 😂 nog geen interesse! Elke dag vitaminen van de lepel is nu even goed genoeg en wij starten als we er een goed gevoel bij hebben en we denken dat ze er klaar voor is. Ik denk rond 5,5 maand ( is nu 4,5 maand ) rustig aan !!

2 maanden geleden

Mijn dochtertje is van 11-04 en die krijgt sinds 2 weken nu haar groenten oefenhapjes en haar fruit oefenhapjes. Ze keek echt al het eten uit ons mond en nog steeds. Ze vind het erg lekker je moet lekker zelf weten wanneer jij je oefenhapjes geeft hoor. Niks is verplicht tot 1 jaar. Als je kindje er nog niet klaar voor is. 😊

2 maanden geleden

Hi Robin, Wat fijn dat je je kindje volgt in plaats van de ‘standaard’. Zelf geef ik ook volledig borstvoeding en gaan we rond zes maanden pas starten met vast voedsel (en dan via de Rapley methode). Het is mijn tweede kindje, bij mijn eerste kindje vond de omgeving daar ook iets van. Zeker ook het aanbieden van direct ‘stukken’ voeding ipv gepureerd. Als ik een ding heb geleerd is het om zulke kritiek naast je neer te leggen. Zo veel mensen, zo veel meningen. Je kunt super trots op jezelf zijn dat je al die tijd bv geeft en er is geen enkele reden om nu al andere voeding aan te bieden. Sterker nog, oa de WHO raadt pas aan om te starten met zes maanden ivm de darmrijping. Ik heb een aantal vriendinnen in Duitsland, die laatst klapperden met hun oren toen ik vertelde dat het advies hier is om rond 4 maanden te starten met hapjes. Dat is daar juist weer niet de standaard. De kindjes zijn maar zo kort zó klein en hebben nog zeeen van tijd om aan vast voedsel te wennen, ik snap die haast niet zo. Nogmaals: super goed bezig dat je je kindje volgt! Daar mag je omgeving alleen maar trots op zijn ☺️

2 maanden geleden

Hier baby van 9 april maar kijkt al langere tijd het eten uit onze handen/monden. We zijn begonnen met groente en fruit oefenhapjes en ze vindt het lekker, ze is erg boos als het op is. We bouwen dit langzaam uit. Ze kan wel al goed rechtop zitten, hoofd overeind houden + oefenen we in de kinderstoel met kussens tijdens dit hapje, zodat ze wel echt recht zit.

2 maanden geleden

Reactie op Ellebel90

Hi Robin, Wat fijn dat je je kindje volgt in plaats van de ‘standaard’. Ze ...
Dankje voor je reactie! Doet mij goed🥰 Is er een reden dat jullie kiezen voor de Rapley methode? Ik zie het wel voorbij komen maar heb mezelf daar niet in verdiept eigenlijk

2 maanden geleden

Hoihoi. Mijn kleintje is van 21/04 maar nog geen belang bij hapjes dus doe het ook niet. Ik wacht rustig af tot dat ze meer laat merken dat ze er wel aan toe is

2 maanden geleden

Reactie op Ellebel90

Wij precies zo!! Ze kunnen nog lang genoeg eten. En beter ‘te laat’ starten dan te vroeg. Vooral de darmrijping inderdaad, maar ook als ze nog niet goed zitten en zich verslikken, dan kunnen ze het niet goed ophoesten. Wij wachten ook nog minimaal tot 6 maanden! En 💩 hebben aan wat de omgeving zegt, je weet zelf het beste wat goed voelt voor jullie kindje 😌😘

2 maanden geleden

Reactie op Ellebel90

Precies dit! Bij ons eerste kindje ook zo gegaan en nu weer. Zeker als ik nu weer alle topics over krampjes en obstipatie lees denk ik: waarom de haast? Het is echt beter om te wachten. @Robin, als je je wil verdiepen in de Rapley methode of het geven van stukken kan ik je de insta en app van Solid Starts gegeven! Super leerzaam en het is zo leuk om je kindje op de meest natuurlijke manier vast voedsel te zien ontdekken.

2 maanden geleden

Reactie op SuuzAnn

Precies dit! Bij ons eerste kindje ook zo gegaan en nu weer. Zeker als ik ...
Thanks! Aankomende week nog een weekje vakantie in eigen land voor ik weer moet werken. Dus dan alle tijd om er in te verdiepen🤪

2 maanden geleden

Reactie op SuuzAnn

Precies dit! Bij ons eerste kindje ook zo gegaan en nu weer. Zeker als ik ...
Zin om jullie een high five te geven SuuzAnn en jvdp24😉🙌🏻. Solid starts is idd top!

2 maanden geleden

Reactie op Rob_in

Dankje voor je reactie! Doet mij goed🥰 Is er een reden dat jullie kiezen v ...
Voor mij is de belangrijkste reden dat mijn kindje dan zelf de regie heeft over zijn voeding, in plaats van dat het ‘erin wordt gestopt’. Dit laatste klinkt een beetje oneerbiedig, maar zo bedoel ik het niet. Ik geef ook bv op verzoek, omdat ik erin geloof dat kindjes prima kunnen aangeven wanneer ze honger hebben en wanneer ze genoeg hebben. Door de Rapley behouden ze die autonomie. Daarnaast voelt het voor mij natuurlijker om hem direct kennis te laten maken met de structuren van voedsel, in plaats van alles te pureren tot een papje. Het is zeker in het begin een rommeltje, het eten vind je overal behalve in de mond van je kindje 😂, maar we hebben er bij m’n oudste zoon ook vaak plezier mee gehad. Oh en voor mij nog een voordeel, hij kan zo (grotendeels) mee eten wat wij eten. Via de app van Solid starts kijk ik dan of het geschikt is voor zijn leeftijd en hoe ik het dan het best aan kan bieden. Ook interessant is het boek De Kleintjes methode, dat lijkt op rapley. Al vond ik dit wel erg zwart/wit. Ik heb het toen geleend uit de bieb. Ik val in herhaling, maar je doet het écht super en jullie kunnen het best inschatten wat goed is voor jullie dochter!

2 maanden geleden

Reactie op Ellebel90

Voor mij is de belangrijkste reden dat mijn kindje dan zelf de regie heeft ...
Mijn oudste zoon heeft trouwens bij mijn schoonouders ook wel vaker gepureerde hapjes gehad, maar wel pas vanaf zes maanden. Ze vonden de Rapley te spannend 😉

2 maanden geleden

https://www.who.int/health-topics/breastfeeding#tab=tab_2 Hier de aanbeveling van de WHO om borstgevoede babys de eerste 6mnd exclusief de borst/moedermelk te geven 😊