62 Reacties

2 maanden geleden

Even een inhaakvraag voor de mensen die op 6m beginnen met hapjes: ik lees dat als je start op 4m je eerst start met groenten en fruit en een maand later ook met brood en vegetarische producten (we eten geen vlees ;) ) maar als je start op 6 maanden, mag je dan alles zowat tegelijk starten? Of moet je dan ook dezelfde volgorde aanhouden?

2 maanden geleden

Reactie op GJJR

Even een inhaakvraag voor de mensen die op 6m beginnen met hapjes: ik lees ...
Ik ga wel beginnen met opbouwen zoals bij 4 maanden.

2 maanden geleden

Wij wachten tot onze dochter 6 maanden is (ze is nu 5 maanden). Ze doet het nu hartstikke goed (slapen, flesvoeding, vrolijk). Vanaf 4 maanden al hapjes geven voelde voor ons niet goed. Het zou voor ons voelen alsof wij het leuk vinden ipv dat onze dochter er aan toe zou zijn. Vanaf 6 maanden denk ik ook dat haar darmpjes er klaar voor zijn.

2 maanden geleden

Reactie op GJJR

Even een inhaakvraag voor de mensen die op 6m beginnen met hapjes: ik lees ...
Wij beginnen ook weer met zes maanden ivm darmrijping (onder andere). We beginnen gewoon met oefenhapjes. Food under one, just for fun!!

2 maanden geleden

Reactie op Le-tje

Wij beginnen ook weer met zes maanden ivm darmrijping (onder andere). We be ...
Ja ik begin ook met 6m maar vroeg me vooral af of je dan ook eerst met groenten en fruit moet starten of ook al ineens met pasta/brood/veggie/.. :)

2 maanden geleden

Reactie op GJJR

Ja ik begin ook met 6m maar vroeg me vooral af of je dan ook eerst met gro ...
Wij begonnen met bloemkool, wortels en bouwden zo langzaam door. Fruit deden we pas later, paar dagen een vast hapje (zelfde smaakje)

2 maanden geleden

Onze zoon is van 13/04 hij was voor 4 maanden aan flink aan het meekauwen als wij aan het eten waren, vandaar dat wij het advies kregen probeer hem ook wat te geven vanaf 4 maanden. Denk dat je zelf wel het beste aanvoelt wat goed is voor je kindje, wij geven dus al vaker 2x per dag kleine oefenhapjes maar ook alleen omdat onze dwerg aangaf meer te willen dan alleen melk.

2 maanden geleden

Reactie op GJJR

Ja ik begin ook met 6m maar vroeg me vooral af of je dan ook eerst met gro ...
Ik start met 6 maanden wel met groente en fruit en voeg daarna langzaam andere voedingsmiddelen toe (bewerkt). Ik heb bij mijn oudste zoon ongeveer het volgende schema aangehouden (vaste voeding, niet gepureerd): https://howaboutmom.nl/wp-content/uploads/2022/08/Voedselintroductieschema-Kleintjesmethode.pdf

2 maanden geleden

Ik ga van het weekend maar eens proberen. Ook nog niet echt het idee dat hij er erg aan toe is maar laat wel vaak weinig tijd tussen de voedingen (dus misschien toch honger?) ik kijk gewoon hoe hij het vind en als we het niks vinden wacht ik gewoon nog 2 weken ofzo. En ik snap dat de oefenhapjes nog niet echt bijdragen aan dat hij minder honger heeft maar je moet ergens beginnen?

2 maanden geleden

Wij beginnen pas met 6 maanden. Er zijn heel veel redenen om niet te vroeg te beginnen en zolang je baby borstvoeding krijgt, krijgt hij voldoende binnen en zijn die hapjes helemaal niet nodig. Wij wachten tot hij stabiel kan zitten, dingen naar zijn mond kan brengen en de darmen rijp genoeg zijn voor vast voedsel. Dus waarschijnlijk met 6 maanden. :)

2 maanden geleden

Reactie op MamavanL123

Hi Robin, mijn kindje is ook van 10-04 en ik ga ook pas beginnen met 6 maan ...
Helemaal mee eens!!! Wij wachten ook tot ze 6 maanden is! Ze heeft al zulke gevoelige darmpjes.

2 maanden geleden

Ons moppie is vandaag precies 4 maanden oud. Ze begint nu net een beetje te kijken als wij iets in ons mond stoppen, maar 'kijkt' het nog niet 'uit ons mond'. Bij de oudste 2 hebben we vanaf 4 maanden hapjes gegeven. Dat zijn nu 2 niet van de beste eters 😅 En ons zoontje kreeg er -waarschijnlijk- lekke darmen van. Dus ik neig dit keer naar Rapley of kleintjes. Ik las laatst de tip dat je ze ook gewoon een lepeltje kunt geven om mee te spelen, kunnen ze wel wennen aan het gevoel van een lepeltje in de mond 😊

2 maanden geleden

Ik begin met 6 maanden ivm de onrijpe darmpjes. Bij de eerste ook pas begonnen met 6 maanden

2 maanden geleden

Vanaf 6 maanden 🙌🏽 https://www.groenevrouw.nl/blog/die-zes-maanden

2 maanden geleden

Oudste 4 maanden. Jongste 3 maanden fruit en 4 maanden groenten. Wij hebben zo baby bjorn wipstoel. Tweedehands gekocht. En die heeft 3 standen waarvan eentje rechtop. Waarin ze beetje wegzakt. Misschien wat voor jou?

2 maanden geleden

Wat vervelend dat je die opmerkingen krijgt vanuit je omgeving. Bij onze oudste zijn we al met 3,5 maand gestart, op advies van het consultatiebureau omdat hij ontzettend veel spuugde. Het knapte toen inderdaad wat op en hij leek er helemaal klaar voor ook. Nu de jongste hebben we met 4 maand en 1 week 2x een hapje gegeven. Was geen succes en achteraf veel last van haar darmpjes. Dus ook besloten voorlopig gewoon nog te wachten. Ze doet het heel goed op alleen borstvoeding nu. Lekker je eigen gevoel en overwegingen laten spreken en niks aantrekken van iedereen die er andere gedachten op nahoudt. Ieder kindje is anders en jij bepaalt wat goed is voor je kindje.

één maand geleden

Bedankt voor alle reacties allemaal! Dit stelde mij gerust☺️ Mijn dochter wordt met een paar weken 6 maanden. Nu hoef ik niet stipt met 6 maanden te beginnen met hapjes maar ik weet even niet waar ik moet beginnen. Ik heb wel gekozen om echt te beginnen met hapjes en niet met bijvoorbeeld de Rapley methode. Dat is gewoon wat mijn gevoel zegt. Ik wil de hapjes graag zelf gaan maken. Maar is er een bepaald schema waar je je aan gaat houden de eerste periode? Bijvoorbeeld tijdstippen en hoe vaak dezelfde smaak?

één maand geleden

Reactie op Rob_in

Bedankt voor alle reacties allemaal! Dit stelde mij gerust☺️ Mijn dochter w ...
Advies is om 10x dezelfde smaak te geven voor de smaakgewenning en dan 4 keer achter elkaar dezelfde. De tijdstippen adviseren ze als tussendoortje. Dus om 10 uur of 3 uur. Daarna wel nog een bv of flesje.

één maand geleden

Reactie op Slineena89

Advies is om 10x dezelfde smaak te geven voor de smaakgewenning en dan 4 ke ...
Oke dus als ik het dan goed begrijp bijvoorbeeld 10x bloemkool en dan na die 10x 4x bloemkool en dan weer een andere groente?

één maand geleden

Hoi! Mijn zoontje is ook van 10 april 😊 Hij kijkt het eten uit mijn mond en heb daarom toen hij 4 maanden was besloten hem wat te laten proeven. Dat beviel goed! Dit doe ik nu niet met regelmaat, onder andere omdat hij vorige week erg verkouden was en minder makkelijk dronk (dicht neusje) en de planning soms anders liep. Vandaag toevallig weer een hapje gegeven en dat beviel 'm goed. Maar omdat het met 5 maanden nog niet 'moet' doe ik het nu rustig aan. Er liggen meerdere hapjes klaar in de vriezer en ik geef een hapje als het moment goed voelt.