13 Reacties
2 jaar geleden
Geen ervaring, maar ben mij wel aan het verdiepen in de soorten. Geen spuitluiers tot in de nek, ziet er gezellig uit, sneller zindelijk, kostenbesparing en minder belastend voor het milieu zijn voor ons de zwaarwegende factoren. Ik wil voor een tweedelig systeem gaan waarbij de binnenluier voorgevormd is. Die zijn het meest lekvrij. Bij deze luier kan het lang duren voor het droogt, maar wij hebben ook geen droger en ben ook niet van plan om dit aan te schaffen. Nappys beschrijft op haar website ook veel informatie. Enige nadelen die ik zie zijn: meer was en een dikker pakket waardoor het kan dat je een grotere kledingmaat nodig hebt.
2 jaar geleden
Ben nu zwanger van de tweede en hebben onze eerste nu 16 maanden in de wasbare luiers. Droger is geen must maar je moet zonder droger wel optijd wassen omdat de droogtijd met name in de winter wat langer is. (Of een enorme voorraad luiers hebben kan natuurlijk ook 😜)
2 jaar geleden
Wij gebruiken naar tevredenheid wasbare luiers en hebben geen droger, maar zou ze er anders ook niet in doen omdat ze dan sneller kunnen slijten. Heb gewoon een extra wasrek gekocht en doe 2 a 3 luierwasjes per week
2 jaar geleden
Ik was ook aan t kijken naar een tweedelig systeem en wil liever ook geen droger (ivm milieu), maar een klein was rek is bij ons kleine thuis al lastig.. dus ben ook voorzichtig aan t kijken voor een droger. Maar misschien eerst maar even die wasbare luiers uitproberen dan.
Aanschafkosten zijn wel hoog idd, maar uiteindelijk zijn wasbare luiers wel voordeliger, toch?
2 jaar geleden
Hier gebruikt voor nr 1.
Even wennen en toen naar tevredenheid.
Droger vonden wij handig, luiers in 4-6 uur weer fris. Is niet noodzakelijk, sommigen zeggen zelfs dat droger kwaliteit aantast. Heb ik bij de binnenbroekjes niet gezien, wel bij de overbroekjes. Die kun je beter uithangen, anders slijt de stof te snel en zijn ze niet meer goed waterdicht.
2 jaar geleden
Ik heb het eerste anderhalf jaar geen droger gehad en het ging op zich prima, maar nu ik een droger heb is het zoveel makkelijker. Ik woon wel in Korea, dus in de winter is het hier veel kouder en in de zomer veel vochtiger en warmer dan in Nederland waardoor het drogen van oa ook handdoeken op een wasrek echt een nachtmerrie is. Vandaar dat wij een droger hebben aangeschaft.
Ik stop alleen de absorberende delen in de droger, overbroekjes drogen toch zo snel in de buitenlucht en slijten anders veel sneller. Ik merk wel dat de absorberende delen veel zachter aanvoelen als ze uit de droger komen dan wanneer ze aan de lucht drogen. Als je een droger hebt denk ik dat je ook met minder absorberende delen heel ver komt omdat je niet uren of soms zelfs een hele dag hoeft te wachten tot de luiers droog zijn.
Je kunt bij nappys.nl een proefpakket huren om verschillende systemen uit te proberen voor je een systeem/merk kiest. Soms is het zo dat een luier merk/systeem die jij mooi vindt niet goed bij jouw kindje past. Ik kon dit helaas niet doen omdat ik dus zo ver weg woon, maar gelukkig pasten de broekjes die ik voor mijn zoontje gekozen had perfect haha
2 jaar geleden
Hier ook wasbare luiers voor de eerste. Vooral de poep blijft veel beter binnen. Urine hadden we vooral problemen met de all in ones die we hebben, maar 2 delige systemen superfijn!
Voordelen: poepluiers blijven eigenlijk nagenoeg binnenboord, beter voor het milieu, leuke prints, hopelijk sneller zindelijk en hopelijk bij een tweede kostenbesparend.
Nadelen: grotere kledingmaat, in het begin de aanschafkosten, gehannes op oudere leeftijd met inlegvellen, moet 2 luiers omdoen en op een bepaalde leeftijd proberen ze steeds te draaien waardoor verschonen lang duurt, de was.
Wij drogen voornamelijk op een wasrek, nadeel is dat de binnen broekjes dan wat stug kunnen zijn. Maar dat is zo verholpen door ze wel een keer in de droger te stoppen. In de winter kan het wel 2-3 dagen duren voordat ze droog zijn. Wij hadden afgelopen winter nog geen droger en toen ging het prima. Wij hebben ook 2 opvang dagen, dan krijgt hij wegwerp aan en dat zijn idealen wasdagen…
2 jaar geleden
Ja, helemaal top en kan prima zonder droger. Sterker nog, in de droger werd bij ons afgeraden.
1,5 jaar wasbaar gebruikt en toen werden ze te klein. Ok dacht dat kan vast niet uit om nog een pakket te bestellen maar als ik nu terugkijk had ik het beter wel kunnen doen.
Nappys.nl had ooit met dubbelzen een leuke live op insta met goede uitleg. Die is vast wel opgeslagen.
Wat wil je allemaal weten?
2 jaar geleden
Hier bijna twee jaar in gebruik en erg blij mee! Wij zijn wel redelijk low budget begonnen met alleen overbroekjes en gratis gekregen hydrofiele doeken (gewoon in een rechthoek vouwen en in een overbroekje leggen). Wel hebben we nieuwe overbroekjes gekocht van Lighthouse, modern cloth nappies, Bare Love en nog steeds erg blij mee! Wij hebben geen droger, maar de hydrofiele doeken zijn zo droog en we hadden denk ik 12/14 overbroekjes. (Een paar newborn, maar meeste one size) Na een tijdje wat nachtluiers en inleggers gekocht. Voor de opvang hadden we een paar prefolds, omdat de gastouder dat wat makkelijker vond dan hydrofielen.
Nu hebben we vooral prefolds in gebruik. Om de 2-3 dagen wassen en het meeste is binnen een dag droog. De nachtluiers doen er wel wat langer over, dus daar hebben we er zes van.
Dikke tip van de oma van mijn man: een gewoon potje op je commode te zetten en bij iedere luier wissel er even op zetten. Heeft ons zoooooveel luiers gescheeld. Nu is ze (denk vooral doordat ze al zo gewend is aan het potje en de wc) overdag 80% zindelijk.
2 jaar geleden
Hier bijna twee jaar in gebruik en erg blij mee! Wij zijn wel redelijk low ...
Oh goede tip van dat potje, ga ik ook proberen!
2 jaar geleden
Via de Billenboetiek zijn er veel leuke filmpjes te bekijken met handige tips. Wij zijn zelf enthousiast: het werkt prima! Tot nu toe redden we het prima zonder droger. Al hebben we er straks 2 onder de 2: dus dat wordt nog een uitdaging. Dus ik ga mij ook maar eens verdiepen in het potje.