14 Reacties
4 maanden geleden
Hi!
Ik had ook heel veel zenuwen maar het viel bij mij gelukkig uiteindelijk hartstikke mee.
Mijn kleine was 3 maanden en 2 dagen toen ze voor het eerst een volle dag naar de opvang ging. Op haar opvang geven ze elke keer updates met een foto erbij, haar slaapjes & haar voedingen. Dit hielp heel erg om mij gerust te stellen dat alles goed ging. Mocht je het zelf willen checken kan je altijd gewoon bellen!
4 maanden geleden
Hier was het vorige week zo ver. Ik vond het echt vreselijk om me er aan over te geven, maar gelukkig kreeg ik een erg goed gevoel bij haar "mentor". Ze sturen tussendoor ook leuke foto's en verslagjes over de dag en het zien dat ze lekker slaapt of glimlacht naar andere kindjes stelde me gerust.
We zijn begonnen met 3 uurtjes. Dag erna ging ze voor 4 uurtjes... Deze week probeer ik 5 uurtjes en zo bouw ik op. Die wendagen zijn volgens mij vooral voor mama's😅
4 maanden geleden
Hier de eerste volle dag met 3 maanden en 3 dagen, gaat echt helemaal prima! Hij drinkt goed, slaapt warempel ook nog wel wat en hij heeft de grootste lol met om zich heen kijken naar de andere kindjes. Zoals gezegd wenmomenten zijn voor de moeders (en oké een beetje voor de leidsters), de baby’s doen het over het algemeen echt prima op de opvang 😊. Een kleine tip voor de eerste maanden, kijk of het lukt met werk om de kleine zo op tijd op te halen zodat ie ook thuis op tijd naar bed kan. Hier gaat ie normaal naar bed tussen 18 en 19 uur maar op de opvangdagen is dat eerder rond 18uur. Dus wij pogen hem uiterlijk 17u op te halen zodat we dat met voeden en omkleden ook echt kunnen redden. Dat scheelt oververmoeidheid met alle consequenties van dien..
4 maanden geleden
Reactie op MHK89
Hier de eerste volle dag met 3 maanden en 3 dagen, gaat echt helemaal prima ...
Plaats hierbij wel een kleine sidenote: wendag is ook echt wel voor baby’s. Een collega van mij is net iets voor mij bevallen en wel opgebeld om haar baby weer te komen halen, omdat het baby ontroostbaar was. Toen hebben ze nog wat extra ‘wenuurtjes’ gepland en nu gaat het goed. En vaak gaat het natuurlijk wel goed, omdat een baby vaak niet meer nodig heeft dan veel liefde, schone luier en voeding. Ik denk dat de wendag ook echt wel bestaat om te kijken wat de baby nodig heeft, hoe gaat het met voedingen/slaapjes, is er nog iets wat toch opvalt en waar vragen over zijn? Op de wendag is de moeder nog thuis (tenzij je die 4u direct gebruikt om iets ondernemen natuurlijk) en kan je eventueel meteen inspringen als het toch nodig is.
Mijn dochter gaat niet naar kvd, maar naar een gastouder per september. Hoewel er natuurlijk in beide gevallen voor en nadelen zitten aan de soorten opvang, maak ik mij niet zoveel zorgen. Mijn gastouder heeft 5 kindjes, mijn dochter is de enige baby, ik ben er thuis geweest om kennis te en ik denk dat ze heel zorgzaam is en ze heeft ook veel ervaring. Ik denk dat ze dus ook goed om kan gaan met zo’n overgangsfase, ik vertrouw op haar expertise. Misschien helpt het je om daar ook aan te denken, het zijn allemaal professionele leidsters die weten waar ze mee bezig zijn en jou ook informeren als het minder goed gaat. En je mag het natuurlijk ook even spannend vinden, je bent al 3 maanden samen 🌹
4 maanden geleden
Hier ook een wenochtend gehad en werd zoals verwacht gebeld omdat mn kleine ontroostbaar was.. sinds de geboorte onafscheidelijk van mama geweest en zelfs als ik ga douchen dan huilt hij al regelmatig bij papa.. vind het nu heel moeilijk en een nog grotere stap om hem te laten wennen.. heb zelfs contact opgenomen met mijn leidinggevende om toch anders te gaan werken/langer vrij te nemen… sorry wil je geen angst aan praten. De medewerkers zijn wel super lief voor je kindje natuurlijk en ik was wel blij dat ze mij gebeld hebben..
4 maanden geleden
Ik vond het ook ontzettend spannend en was vooral bang dat hij veel zou huilen en niet kon slapen, aangezien hij thuis overdag bijna niet sliep, alleen soms in de kinderwagen of draagdoek, maar dan alleen als ik liep. En hij dronk bij mij nog elke 1,5-2uur borstvoeding. En op het kdv kunnen ze niet zó intensief met hem bezig zijn dacht ik zo..
Gaat meneer daar gewoon slapen, èn drinken pas na 3-3,5 uur. We krijgen steeds een tevreden mannetje terug.
Misschien komt het door de reuring van zo'n babygroep, ik ben nu thuis steeds een Spotify lijst aan het afspelen om te kijken op welke white noise geluiden (zoals bos, strand, cafe geluiden.. ik heb nog geen kdv geluiden voorbij zien komen 😆) hij relaxter in slaap valt 😅
4 maanden geleden
Mijn vraag dan : onze dochter drinkt (nog) niet uit een fles. En slaapt ook niet zelfstandig. Hoe gaan ze daar dan mee om.. ik heb vandaag een gesprek gehad en ze gaat 19 aug voor het eerst. Maar er word wel een soort van verwacht dat je kindje zelfstandig slaapt voordat het erheen gaat ? Ik weet echt niet of ik er wel aan toe ben ofzo
4 maanden geleden
Hier iemand die op een babygroep staat.
Het is echt heel begrijpelijk dat je het mega spannend vind! Je laat je kleintje toch bij 'vreemde' achter. Maar wat ik persoonlijk de ouders mee wil geven is app of bel echt als je daar behoefte aan heb. Ik heb liever dat de ouders 3x appen met de vraag hoe het gaat, dan dat de ouders komen halen en de hele ochtend in de zenuwen hebben gezeten. Al probeer ik zelf altijd even een foto of update te geven over hoe het gaat.
Wat ik met de intake afspreken wel altijd zeg is tegen de ouders probeer alvast een beetje te oefenen met zelf slapen. Op een babygroep kunnen 8 kindjes zitten dus wij kunnen echt niet elk kindje bij ons op schoot in slaap laten vallen. Tuurlijk kunnen we de kindjes wat helpen, door te wiebelen, speentje te geven, even een aai over het hoofdje. Maar het is niet haalbaar om de hele dag met 1 kindje te zitten. Tuurlijk hoeft dit niet meteen de eerste dag te zijn, maar als ouders hiermee aan de slag gaan dan vinden wij dat heel fijn🥰
En het komt echt goed. Hoe spannend het ook is, de kids vinden het vaak super leuk!
4 maanden geleden
Ik vond het ook erg spannend en vooral omdat ik niet wist hoe hij het zou vinden. Gelukkig had hij het super naar zijn zin, lekker spelen en hij had goed geslapen. Ze houden via een app een soort dagboekje bij met ook wat foto’s, wat mij geruststelde.
Bij ons op de opvang slaapt hij grappig genoeg wel zelfstandig in met behulp van een knuffeltje en speentje, terwijl hij dit thuis niet doet.
Al met al is het me alles meegevallen en ik maak me er ook geen zorgen meer over.
Laat het over je heen komen en kijk hoe het gaat. 😊
3 maanden geleden
Hi,
Hier was het afgelopen week zo ver. Na een wendag ging onze dochter met drie maanden naar de opvang en ik weer werken. Waar ik voor haar geboorte nog zeer stellig was: opvang is geen probleem, merk ik nu dat ik mijn ogen uit m’n hoofd huil als ik haar wegbreng. Ik heb een hele leuke, goed betaalde baan, maar zou het zo opgeven als dit gevoel niet minder wordt..:(
De eerste dag was zij gesloopt, de tweede dag kreeg ik ook foto’s dat ze het naar haar zin had. Het is in ons geval dus voor moeders veel zwaarder dan voor het kindje
3 maanden geleden
Reactie op SiStitch
Ik vond het ook ontzettend spannend en was vooral bang dat hij veel zou hui ...
Typisch dit. Mijn 2e zoontje moet ik dus in het licht in slaap laten vallen. Dan slaapt die heel erg goed zelfstandig in. En t liefste met zn gillende broertje om hem heen. Misschien zulkde dingen proberen of bijv buiten? Ik maakte op t begin heel veel lawaai ook met de kasten in zn kamer expres. En ging hard zingen.