23 Reacties

vorig jaar

wat vervelend allemaal! klopt inderdaad. je kan of 4 of 6 weken van te voren met verlof. maar je kan niet 4 weken van te voren en dan in de ziektewet zitten. dan begint het 6 weken van te voren.

vorig jaar

Als je tussen de 6 en 4 weken voor je uitgerekende datum arbeidsongeschikt raakt ook al is dit maar een gedeelte van je contract uren door je zwangerschap gaat je verlof automatisch in 6 weken van te voren. Ze hebben mij ook vervroegd met verlof gestuurd helaas

vorig jaar

Reactie op nienke19946

wat vervelend allemaal! klopt inderdaad. je kan of 4 of 6 weken van te vo ...
bedankt voor je reactie .ook als je al wel op het rooster staat ingeroosterd tot 6 week van te voren? en hoe zit dat dan met bevallingsverlof? halen ze daar ook de extra dagen vanaf?

vorig jaar

Reactie op nienke19946

wat vervelend allemaal! klopt inderdaad. je kan of 4 of 6 weken van te vo ...
bedankt voor je reactie, maar hoe zit dat dan als je voor die 6 weken in de ziektewet gaat. gaan die dagen dan ook nog van je bevallingsverlof af?

vorig jaar

Reactie op Eenanderenaam

bedankt voor je reactie, maar hoe zit dat dan als je voor die 6 weken in de ...
Als je 6 weken van te voren met verlof gaat inplaats van 4 betekent het dat je ook 2 weken eerder weer moet gaan werken als je verlof erop zit. Ik heb zelf met aanvullend bevallingsverlof/vakantie en ouderschapsverlof ervoor kunnen zorgen dat ik alsnog tot de gewenste datum thuis kan blijven

vorig jaar

Jaaa, je hebt dan ook twee weken korter bevallingsverlof in de ziektewet. Helaas heb ik hier zelf ook mee te maken. Vind ik best jammer maar werken ging echt niet meer, ook op advies van de arboarts.

vorig jaar

Als je ziek bent, ook al is het maar voor de helft van je uren, dan moet je met 34 weken stoppen met werken. je hebt dan 6 weken voor je bevalling verlof en 10 weken na je bevalling. Als je baby later komt dan de uitgerekende datum dan wordt dat uiteraard wel verlengt.

vorig jaar

ja, je moet het zo zien. Je hebt alle keren 16 weken verlof. Maar gezien je ziek bent begint het 2 weken eerder dan je zelf zou willen en houdt het dus ook 2 weken eerder op.

vorig jaar

Wat vervelend voor je! Per wanneer word je ziek gemeld? Want stel je kunt het rekken tot 34 weken, zou je evt 2 weken vakantie of overuren er voor kunnen “inleveren” zodat je je verlof behoudt vanaf 36 weken. Niet ideaal want die dagen zijn juist voor leuke dingen, maar wel mogelijk. Het scheelt je daarna 2 weken. Of je neemt die 2 of dus 3 weken extra op met ouderschapsverlof tegen 70% vergoeding.

vorig jaar

Ja, helaas werkt dat zo. Zodra je niet meer volledig kan werken moet je verplicht met 34 weken met verlof. Zelfs al zou je maar een paar uur minder kunnen werken. Dus dan is het 6 weken verlof voor je bevalling en 10 weken erna. Ik ga daarna nog extra ouderschapsverlof en vakantieuren inzetten, want vind het te vroeg om na 10 weken alweer aan het werk te gaan.

vorig jaar

volgens mij wordt dan vanaf 34 weken geteld, dus deze week van 33 tot 34 wordt niet van je bevallingsverlof gehaald.

vorig jaar

Ja dit klopt! Ik heb het gecompenseerd door 2 weken vakantie er aan vast te plakken, zodat het allemaal hetzelfde blijft zoals ik in mijn hoofd had!

vorig jaar

Reactie op cestlavie

Wat vervelend voor je! Per wanneer word je ziek gemeld? Want stel je kunt h ...
Ik dacht dat rekken niet nodig was? Volgens mij is het zo dat als je al bijvoorbeeld met 23 weken de ziektewet ingaat, je verlof pas vanaf 34 weken ingaat. Dus je zou, ongeacht in welke week je de ziektewet ingaat, 2 weken moeten overbruggen als je in je hoofd had om pas met 36 weken met verlof te gaan!

vorig jaar

Reactie op Noeeeee89

Ik dacht dat rekken niet nodig was? Volgens mij is het zo dat als je al bij ...
Klopt! Alles voor 34 weken is ziekte, daarna zwangerschapsverlof. En wat al gezegd is, dan heb je dus ook maar tien weken na je bevallingsdatum. Bij mijn eerste dit opgerekt met zomervakantie, nu neem ik ouderschapsverlof op straks.

vorig jaar

Je kan natuurlijk ook je ouderschapsverlof inzetten naar je bevallingsverlof. Dat is in totaal 9 weken, waarvan 70% vergoed wordt door het uwv het 1e jaar.

vorig jaar

Reactie op rsmit92

Je kan natuurlijk ook je ouderschapsverlof inzetten naar je bevallingsverlo ...
ja precies, dit ging ik sowieso al doen, maar dacht als ik langer doorwerk scheelt dat weer twee weken. alles voor de gezondheid natuurlijk, maar ik vind het zelf soms lastig om mij ziek te melden. ga vaak gewoon door.

vorig jaar

Reactie op Eenanderenaam

ja precies, dit ging ik sowieso al doen, maar dacht als ik langer doorwerk ...
als het niet gaat, gaat het niet. volgens mij heb je de volgende opties: - nu ziek melden, dan ben je nog net een weekje in de ziektewet door zwangerschap (je werkgever krijgt dit vergoed van UWV) en heb je vervroegd zwangerschapsverlof (6 weken voor de uitgerekende datum) en nog 10 weken bevallingsverlof. daarna kun je verlengen met ouderschapsverlof of vakantieverlof - het nog even aanzien hoe het gaat, als je moet stoppen vanaf 34 weken gaat je zwangerschapsverlof direct in (4-6 weken) en heb je vervolgens nog 10-12 weken bevallingsverlof - doorwerken tot 36 weken en 4 weken zwangerschapsverlof + 12 weken bevallingsverlof jij kunt het beste inschatten wat haalbaar is, maar als de arts adviseert om rustiger aan te doen, dan lijkt het mij verstandig om dat advies serieus te nemen voor de gezondheid van jou en je kindje. een alternatief is nog dat je met je leidinggevende tot een andere oplossing komt, maar dat is helemaal afhankelijk van jouw situatie of dat haalbaar is. (misschien kun je afspreken wel iets minder te werken bvb 6 uur op een dag, maar je niet ziek te melden. op die manier kun je nog wel de komende weken een overdracht oid doen) dat zou ik alleen doen als je een goede relatie hebt en dit echt in vertrouwen kunt afspreken.

vorig jaar

als het niet gaat, gaat het niet. volgens mij heb je de volgende opties: ...
dit is erg overzichtelijk voor mij. bedankt daarvoor. ik ga er even over nadenken

vorig jaar

Helemaal vergeten om op je uitslag te reageren. Ik begrijp dat het ontzettend veel stress oplevert! Veel sterkte deze periode. Ik duim het beste voor je. 🌺🍀

vorig jaar

Waarom hebben ze een uitstrijkje gedaan terwijl je zwanger bent?? Ik ben dit jaar 35 geworden en ik wilde een thuis test bestellen, maar er staat expliciet bij dat het beter n a de zwangerschap kan worden afgenomen… weet niet 100% wat de reden hiervoor is, maar ik denk dat je de stress van een mindere uitslag niet lekker valt in je zwangerschap en dat behandelen in dat gebied dan ook niet gaat tijdens de zwangerschap … Maar goed, je hebt geen PAP 4, dus je zit in een voorstadium en dan kan het gewoon goed komen (of erger worden helaas, maar er komen er ook veel goed) maar ze zullen pas behandelen als je bevallen bent waarschijnlijk. Vriendin van mij had deze uitslag een paar jaar terug en er wordt gewoon per individu gekeken. Je komt onder een hogere controle dan elke 5 jaar daarna. Succes! Het is onzeker, eerst maar eens bevallen en dan komt de rest vanzelf…