14 Reacties
2 jaar geleden
Geen ervaring met zelf erheen reizen, maar wel jaren bij een reisbureau gewerkt. Het advies was eigenlijk enkel af te reizen naar bestemmingen waar het Zika-virus niet is. Ikzelf zou er ook niet gerust op zijn, maar misschien dat anderen wel een goede ervaring hebben. Is er anders een mogelijkheid tot omboeken?
2 jaar geleden
Kun je niet het gesprek aangaan met een reizigersadviseur? Die kan voor jouw situatie precies bepalen hoe groot de kans wel of niet is en welk risico je loopt.
Ik ben geen expert, maar er is geen negatief reisadvies ofzo.. Veel antimuggen spul mee 😅
Maar ik snap je zorg.. Heel eerlijk, als ik van het internet uitga had ik een andere bestemming geboekt, maar daar heb je nu niet zoveel meer aan🙈
2 jaar geleden
Zika virus was enkele jaren geleden een groot issue in Zuid-Amerika. Laatste jaren duikt het nauwelijks meer op. Ik heb mij hier afgelopen jaar veel in verdiept omdat ik op wereldreis was en een kinderwens had (nu 19 weken zwanger). Je verloskundige/huisarts kan er meer over vertellen.
Als ik jou was zou ik zeker gaan 😎 enjoy!
2 jaar geleden
Ik weet eerlijk gezegd niet of je er veel aan hebt als mensen hier zeggen dat ze het niet hebben opgelopen daar, terwijl wel bekend is dat er af en toe nog gevallen zijn geweest? Zoals je zelf ook al schrijft, het risico is klein, maar niet nul. Zelf zou ik proberen om te boeken of de reis uit te stellen tot na je zwangerschap.
2 jaar geleden
Ik heb het uitgebreid uitgezocht afgelopen zomer. Ik had toen net een miskraam gehad en we wilden het weer proberen. Maar omdat het plan dus toch wat vertraging opliep, keken we naar nog een reis. Er zijn inderdaad weinig gevallen bekend van Zika. Het wordt daarom niet afgeraden om te gaan reizen. Wij konden via de huisarts toen een test laten doen na thuiskomst om te achterhalen of een van ons het had opgelopen (want het is seksueel overdraagbaar). Daarbij zijn er genoeg mensen die in die gebieden wonen en ook gewoon zwanger worden. Maar eigenlijk is het antwoord zo simpel als dat het kut is: het is je eigen overweging. Wij zijn uiteindelijk niet gegaan, omdat we ons er niet prettig bij voelde. En ik het idee had dat ik bij elke muggenbult of elke mug in de stress zou gaan schieten. En dat is voor mij ook geen vakantie. Maar met bedekte kleding en goed opletten is de kans inderdaad maar minimaal..
Maar ik ben vooral benieuwd: wat zou jou gerust stellen? Misschien maakt dat het antwoord op je vraag wat concreter.
2 jaar geleden
Wij zijn naar Sri Lanka gegaan omdat ik echt 0 risico wilde lopen.. en daar vond ik het Dengue al een ding. Bij mij heeft het wel wat stress opgeleverd ter plekke want je wordt altijd wel gestoken door een mug. Ik zou veel anti muggenspray meenemen, je mag met 20% deet (dat zou je ff goed moeten checken) en desnoods bellen naar hotel(s) of ze een klamboe hebben.
2 jaar geleden
Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. Het is niet nul, ook al krijg je hier positieve verhalen te horen. De afweging is echt aan je zelf. Ik weet dat wij als huwelijksreis naar Sri Lanka waren geweest en toen ook 3 maanden (dacht ik) moesten wachten met onze kinderwens. En aan de ene kant denk je, er worden er daar ook zwanger, dat klopt. Maar het is hoeveel stress het jou opleverd en of je het risico wilt nemen.
Wat zegt je partner?
2 jaar geleden
Hi! Ik heb in een zelfde soort dubio gezeten. Het is heel persoonlijk natuurlijk wat je afweging is. Wij zouden in januari naar Bali gaan, toen kwamen we er achter dat het Zikavirus daar ook voor komt. Heel lang getwijfeld, daarbij kwam dat ik een HG zwangerschap heb en ondanks dat dat nu redelijk goed gaat is dat samen met het risico op Zika de doorslaggevende factor geweest om de reis te annuleren. Maar ik denk dat ik zonder HG de reis ook had geannuleerd, ik zou er namelijk continue mee bezig zijn geweest en niet kunnen ontspannen. Mijn man gaat nog wel want het was ook familiebezoek dus hij gaat nog 10 dagen en laat zich daarna testen via de huisarts. Wij hebben de tickets omgeboekt naar volgend jaar, wel wat extra kosten. Maar het wel waard op uit te zoeken als je geen annuleringsverzekering hebt. Heel veel succes met jouw afweging!
5 maanden geleden
Ik ben tijdens mn eerste zwangerschap naar Thailand geweest voor 6 weken, ze hebben daar een muggenspray bij de 7/11 die echt heel goed is. Maar je moet natuurlijk zelf keuzes maken. Ik heb er niet echt bij stil gestaan en wou er echt van genieten. 2e zwangerschap weer naar Thailand geweest voor langere periode en ook naar Bali.