70 Reacties

één maand geleden

Ik ga het doen. Meerdere mensen aan mijn moeders kant (haar zussen, dochters van haar zussen) en mogelijk mijn moeder ook, hebben pre eclampsie en één zelfs HELLP gehad waarbij kindje is overleden. De indicatie bij mij is niet super hard omdat het niet zeker is of mijn moeder pre eclampsje geeft gehad, maar wel een vroeggeboorte. Echter zijn er zover bekend geen risico's aan low dose aspirine tijdens de zwangerschap en daarom ga ik het wel slikken. Succes met jouw afweging!

één maand geleden

Reactie op FlinkeKikker039013

Ik slik het ook niet hoor, de verloskundige kan veel zeggen dat ze geld ver ...
De verloskundige of gynaecoloog verkoopt de aspirine niet dus verdient er dus niks aan. Daarnaast willen zij ook gewoon een gezonde moeder en een gezond kind, je kan er heus op vertrouwen dat hun advies met die intentie is!

één maand geleden

Ik zou zeggen eet voldoende fruit, groente, noten/zaden en yoghurt. Weinig junkfood en andere fabrieksvoedsel! Veel water geen kant en klare sappen en suikers..... Ik denk dat we daar al heel erg ver mee komen😊 dat is hoe de biologie van ons lichamen het zouden wel en bedoeld is!

één maand geleden

Reactie op Blabla92

De verloskundige of gynaecoloog verkoopt de aspirine niet dus verdient er d ...
-edit mod Eliza- reactie weggehaald, onjuiste medische informatie

één maand geleden

Ik slik het ook, ivm laag geboortegewicht van mijn 1e, 2 kilo. Mijn 2e kindje was een kilo zwaarder, 3 kilo! Man en ik zijn ook allebei niet groot, dus we zullen nooit grote kinderen krijgen denk ik, maar lijkt er wel op dat het bij de 2e iets gedaan heeft :)

één maand geleden

Mijn gynaecoloog heeft ook geadviseerd om aspirine bij te slikken. Bij mij is door een trisomie in de placenta de kans op zwangerschapsvergiftiging verhoogd. Ik had ook eerst mijn twijfels omdat ik normaliter niet eens pijnstillers neem wanneer ik ziek ben of pijn heb maar heb mij ingelezen en toch besloten om het te nemen. Ik eet ook gezond, heb een goede BMI en sport maar als je bloeddruk op eens toch te hoog is, ben je te laat om er als nog voor te kiezen. Neem liever het zekere voor het onzekere. Een vriendin naam ook aspirine tijdens haar zwangerschap en had geen nadelige effecten.

één maand geleden

Reactie op Blabla92

Ik ga het doen. Meerdere mensen aan mijn moeders kant (haar zussen, dochte ...
Dank voor je reactie

één maand geleden

Reactie op Lari Sa

Mijn gynaecoloog heeft ook geadviseerd om aspirine bij te slikken. Bij mij ...
Dank voor je reactie

één maand geleden

Reactie op Liesje111

Ik slik het ook, ivm laag geboortegewicht van mijn 1e, 2 kilo. Mijn 2e kind ...
Dank voor je reactie

één maand geleden

Reactie op Lari Sa

Mijn gynaecoloog heeft ook geadviseerd om aspirine bij te slikken. Bij mij ...
Dank voor je reactie

één maand geleden

Reactie op lor91

Ik zou zeggen eet voldoende fruit, groente, noten/zaden en yoghurt. Weinig ...
Dank voor je reactie

één maand geleden

Reactie op FlinkeKikker039013

-edit mod Eliza- reactie weggehaald, onjuiste medische informatie
Wat is dit voor een ongenuanceerde en bovendien onware reactie. Ik zou gaan afkoelen en weer even normaal doen aub.

één maand geleden

Hi! Het plaatsen van medische misinformatie is niet toegestaan op het forum. Het is wetenschappelijk bewezen dat een (lage) dosis aspirine kan helpen een zwangerschapsvergiftiging of een groeirestrictie van de baby voorkomen. Je kan hier bijvoorbeeld dit artikel over lezen: https://www.degynaecoloog.nl/onderwerpen/aspirine-in-de-zwangerschap-om-pre-eclampsie-en-groeivertraging-te-voorkomen/ Heb je vragen over medicijngebruik? Stel deze dan aan je verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Liefs, Eliza

één maand geleden

Reactie op Eliza I Moderator

Hi! Het plaatsen van medische misinformatie is niet toegestaan op het foru ...
Ik vind dit een waardeloos artikel en het zegt helemaal niets over wetenschappelijk bewijs dat het zou werken. Voor verkopen van een laag geboorte gewichten verklein je de kans van 9% naar 12% een verschil van slechts 3%, wat ik persoonlijk verwaarloosbaar vind. Verder vind ik geen wetenschappelijke onderzoeken naar de langetermijneffecten van aspirine op een kind, neurologisch gezien. Onderzoek richt zich vaak op de eerste drie jaar van een kind en niet daarna, terwijl ADHD bijvoorbeeld pas later kan worden vastgesteld. Ik begrijp dat het voor sommige mensen levensreddend kan zijn en heel fijn voor hen dat het er is, maar “baat het niet, schaadt het niet” vind ik persoonlijk niet opgaan als je niet kunt bewijzen dat er geen langetermijneffecten zijn. Mocht je hier wel onderzoeken van vinden ontvang ik die graag.

één maand geleden

Ik slik het ook sinds een paar dagen. Ook hier vanwege groei van kindje vorige zwangerschap.

één maand geleden

Reactie op 28Annnnn

Ik vind dit een waardeloos artikel en het zegt helemaal niets over wetensch ...
Nounou, het is een artikel wat duidelijk bedoeld is om simpel en eenvoudig aan alle vrouwen/mensen in NL informatie te kunnen geven over de aspirine. Ongeacht opleiding of academische inclinatie moet het leesbaar zijn. Hier heb je de FMS richtlijn, daar zit de wetenschappelijke onderbouwing in: https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/hypertensieve_aandoeningen_in_de_zwangerschap/acetylsalicylzuur_pre-eclampsie_zwangerschap.html Een verschil van 12% naar 9% is overigens absoluut niet verwaarloosbaar, vooral als je naar de populatie kijkt, een verschil van een kwart! Dat zijn een kwart minder kindjes die extra controles/langere opname nodig hebben. Ik heb proberen te zoeken naar een number needed to treat, dat zegt nog meer, maar dat kan ik zo even niet vinden. Langetermijn effecten zul je ongetwijfeld gelijk in hebben, maar dat zal ook amper haalbaar zijn, vooral voor aandoeningen zoals ADHD. Je zult een gigantische studie populatie nodig hebben om voor alle factoren zoals sociaal milieu, opleiding, achtergrond etc... Vooral aangezien de 'lifestyle/omgevingsfactoren ' relevant voor zwangerschapsvergiftiging/laag geboortegewicht veel overlap zullen hebben met ADHD. Ik maak mezelf meer zorgen wat prematuriteit of een zeer laag geboortegewicht én eventuele ziekenhuisopname doet met het kwetsbare breintje dan aspirine?? En dan nog liever een kind met ADHD dan eentje met pulmonale hypertensie...

één maand geleden

Reactie op 28Annnnn

Dat gezegd hebbende, als dit jouw redenen zijn om het niet te doen, dan is dat natuurlijk jouw goed recht en je hebt het goed overwogen met wat voor jou belangrijk is. Daar gaat het om.

één maand geleden

Reactie op 28Annnnn

Dit artikel is geschreven door de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie (NVOG). 'Hoe betrouwbaar is de informatie? Gynaecologen werken met wetenschappelijke richtlijnen. De teksten op deGynaecoloog zijn (waar mogelijk) op deze richtlijnen gebaseerd. Voor een uitgebreid overzicht van de richtlijnen zie de NVOG-website: https://www.nvog.nl/kwaliteitsdocumenten/richtlijnen/. De informatie is gebaseerd op reguliere geneeskundige wetenschap. DeGynaeocoloog is onafhankelijk van commerciële bedrijven, zoals bijvoorbeeld de farmaceutische industrie. We maken nooit reclame voor geneesmiddelen of andere producten.'

één maand geleden

@Maaike, ik slik ook aspirine op advies van de fertiliteitsarts. Ik ben boven de 40 en zwanger via eiceldonatie, dus ik loop meer risico op hoge bloeddruk en pre-eclampsie. Overigens zijn voldoende calcium en vitamine D ook belangrijk om dit te voorkomen. Ik weet niet of calcium en vitamine D ook belangrijk zijn om een laag geboortegewicht te voorkomen.

één maand geleden

Dames , laten we elkaar en elkaars meningen vooral accepteren