70 Reacties
één maand geleden
Reactie op Jaleesa - Moderator
Dames , laten we elkaar en elkaars meningen vooral accepteren
Als iemand onjuiste feiten brengt, mag je die persoon toch wel erop wijzen dat de informatie op De Gynaecoloog wel wetenschappelijk onderbouwd is? Dat heeft niks te maken met iemands mening niet respecteren.
één maand geleden
Hoi! Ik ben ook bevallen van een dochter met 41+6. Ze was 3130 gram. De verloskundige begon hier heel kort over tijdens de intake, maar ze vonden het niet nodig bij mij. Wel krijg ik extra groeiecho’s vanwege het “lage” geboortegewicht. Tja wat is laag hè? Wij zelf zijn ook erg slank allemaal in de familie
één maand geleden
Hoe veel mg hebben jullie voorgeschreven gekregen? Ik ga het ook slikken helaas vanwege hellp in de vorige zwangerschap maar schrok wel dat het 160 mg is (overigens kreeg ik hellp zonder enige risicofactor en met een gezonde leefstijl, de reactie dat je dit soort dingen altijd kan voorkomen met een gezonde leefstijl vind ik eigenlijk best beledigend, hoe enorm belangrijk een ik gezonde leefstijl ook vind)
één maand geleden
Reactie op Rose1990
Hoe veel mg hebben jullie voorgeschreven gekregen? Ik ga het ook slikken he ...
Ik heb ook hellp gehad en nu 160mg! En met een gezonde leefstijl kom je maar zo ver, als je het gaat krijgen, dan krijg je het... Het is niks wat je gedaan hebt of beter had kunnen doen.
één maand geleden
Reactie op Lynn23
@Maaike, ik slik ook aspirine op advies van de fertiliteitsarts. Ik ben bov ...
Dankjewel voor je reactie
één maand geleden
Reactie op motsi84
Ik heb ook 80 mg geadviseerd gekregen. Bij het ophalen in de apotheek ook ...
Ben je toevallig boven de 60 jaar en heb je een maagzweer in je voorgeschiedenis? 😅
Zou het even met de apotheek overleggen waarom je die gekregen hebt, als je verder normaal gezond bent, en geen maagproblemen hebt of hebt gehad zou je geen maagbeschermer hoeven, maar de apotheek zal misschien toch wel een reden hebben gehad dus ff navragen.
één maand geleden
Reactie op Jenny123
Ben je toevallig boven de 60 jaar en heb je een maagzweer in je voorgeschi ...
Haha nee, 60 nog niet.
Wel net 40 en eerste kindje, dat was de reden voor Ascal, maar het verbaasde me dat gyneacoloog het niet over maagbeschermers had gehad en m'n vriend (die had het opgehaald) op advies vd apotheek toch daarmee thuis kwam.
Maar ik ga morgen inderdaad even bellen, want als het niet nodig is slik ik het liever niet.
één maand geleden
Nee ik slik geen aspirine, goed dat je er een maag bescherming bij krijgt, wat zou je baby dan voor bescherming moeten krijgen
één maand geleden
Ik slik 80mg, op aanraden van de gynaecoloog. Vorige zwangerschap een dochter gekregen met 39+3 met 2675 gram geboortegewicht. Is nu niks meer van te merken of te zien!
Mijn zus had dit ook (40 weken en 2670 gram) en heeft nu een baby’tje van 3322 gram gekregen. Of het werkt, is de vraag, maar zoals de gynaecoloog zei, baat het niet, schaadt het niet!
Hier zonder maagbeschermers tot nu toe. So far so good!
één maand geleden
Aspirine zorgt ervoor dat de placenta beter wordt aangelegd en beter werkt. Bij vrouwen die aanleg hebben voor het aanmaken van een “slechtere” placenta (voorbeelden: eerder kind met laag geboortegewicht, eerdere zwangerschapsvergiftiging, hogere kans op zwangerschapsvergiftiging bij bijv hogere leeftijd moeder of familiaire aanleg en nog veel meer dingen die voorbij kwamen in dit topic) bestaat dus een indicatie voor het gebruiken van aspirine.
Bij diabetes wordt het bloedsuikergehalte in het bloed van de moeder hoger, en dat suiker wordt via de placenta doorgegeven aan het kind. Hiervan groeit het kind sneller.
Het zijn dus twee verschillende mechanismen.
Jouw vraag is geen gekke vraag! Ze houden de groei bij diabetes vaak goed in de gaten, en het is juist goed voor het kind als de placenta goed werkt.
Ik hoop dat je hiermee vooruit kan.
één maand geleden
Reactie op Jonga
Misschien een gekke vraag, maar aangezien aspirine ook wordt voorgeschreven ...
Ik heb ook diabetes type 1 en slik het ook. Bij mij gaven ze aan dat vanwege de insuline het allemaal wat kan verkalken en de aspirine helpt om het wat beter te laten stromen. Ik kreeg een kindje die echt best wel mini is. 3335 was zijn geboorte gewicht. Dus ik denk persoonlijk dat het is hoe je zelf je diabetes controleert. Bij mij was het vorige zwangerschap en deze een mini obsessie maja daardoor wel een klein en gezond kindje. Ik blijf dus nog eventjes in deze mini obsessie haha