20 Reacties

één maand geleden

Ja ik ga vanaf 12 weken preventief ascal slikken om hellp syndroom te ‘voorkomen’ Heb het mijn vorige zwangerschap ook gedaan, 0 klachten aan ervaren 😊

één maand geleden

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wij doen eiceldonatie, dus ik slik preventief aspirine en voel me er goed bij.

één maand geleden

Hier wordt het ook opgestart op 12weken. Ik ben ook geen fan van medicatie slikken maar als het de vroeggeboorte kan voorkomen dat we met onze eerste hadden ben ik bereid alles te doen 😄.

één maand geleden

Vorige zwangerschap cardioaspirine gebruikt. Niet door bloeddruk maar om een 3e miskraam te vermijden. Is een veel lagere dosis dan gewone aspirine. En heeft geen effect gehad op mijn dochtertje. Heb er ook 0 klachten van gehad.

één maand geleden

Vorige zwangerschap geslikt (ascal)en nu weer ivm hoge bloeddruk! Niks geen bijwerkingen gehad en nu ook niet.

één maand geleden

Ja hoor! Bij de eerst hoge bloeddruk, geen zwangerschapsvergiftiging. Wel uit voorzorg bij de tweede en nu de derde geslikt. Veel wetenschappelijke onderzoeken en informatie geven aan dat het geen kwaad kan. Niets slecht voor de baby, behalve dat je zelf niet ziek wordt aan het eind en je dus een fijnere start hebt. Succes met de overwegingen!

één maand geleden

Ik heb hem ook 2 weken geleden voorgeschreven gekregen om groeiachterstand te voorkomen maar het voelt zo dubbel... Ik heb het tot nu toe nog niet geslikt maar ik denk dat ik vandaag ga beginnen.

één maand geleden

Vorige zwangerschap hoge bloeddruk uiteindelijk net geen zwangerschap vergiftiging maar ze willen mij geen medicatie geven. Anderen die dit ook hennen?

één maand geleden

Reactie op Micsab

Vorige zwangerschap hoge bloeddruk uiteindelijk net geen zwangerschap vergi ...
Je zou aspirine kunnen halen bij de kruidvat, of volhardend met de gynaecoloog even overleggen. Het kan geen kwaad, dus vreemd dat ze dit niet voorschrijven bij jou.

één maand geleden

Reactie op Nana

Ik heb hem ook 2 weken geleden voorgeschreven gekregen om groeiachterstand ...
Bij het ziekenhuis waar ik loop start je vanaf week 16 met Ascal slikken als het gaat om groeiachterstand voorkomen. Misschien dat dit elders anders is hoor. Maar dat dubbele gevoel, herken ik wel. Weet zelf nog niet zo goed of ik het wel of niet wil..

één maand geleden

Reactie op dbdb27745

Je zou aspirine kunnen halen bij de kruidvat, of volhardend met de gynaecol ...
Dit zou ik niet doen. De dosering die je preventief krijgt is veel lager. Echt een kinder dosering! Ik zou zoiets niet doen zonder overleg met een arts of iets dergelijks.

één maand geleden

Ik ga vanaf vandaag beginnen met ascal! Vorige zwangerschap ernstige pre-eclampsie en HELLP syndroom. Ik doe alles om dit te voorkomen nu!

één maand geleden

Persoonlijk adviseer ik iedere zwangere met een hoge bloeddruk/zwangerschapsvergiftiging of een groeivertraging in de voorgeschiedenis om aspirine (acetylsalisylzuur) te gaan slikken (mits je geen contra indicaties hebt). Voor het kindje kan het geen kwaad maar een hypertensie en zeker een pre-eclampsie kan wel grote impact hebben op de baby. Wanneer je je zorgen maakt om je kindje dan kun je uit voorzorg starten na 10 weken (dan is het kindje in aanleg af) maar ip zou het hiervoor ook veilig moeten zijn zolang je niet meer dan 150mg per dag slikt. De richtlijn adviseert in ieder geval te starten voor 16 weken. Mijn ervaring is dat meestal het advies is van 12 tot 36 weken. Ik ben zelf klinisch verloskundige en nu zwanger van baby 3. Ivm een verhoogde kans op hypertensie/pre eclampsie heb ik bij beide kinderen vanaf 10 tot 36 weken acetylsalicylzuur 100mg geslikt en dit ga ik vanaf volgende week opnieuw doen. Er is behoorlijk wat onderzoek naar gedaan. Voor de geïnteresseerden de nvog module acetylsalicylzuur geeft hier wel een redelijk overzichtelijk wetenschappelijk onderbouwde samenvatting van. Hopelijk kan ik jullie hiermee geruststellen. Ps de aspirine 100mg van Kruidvat is net zo goed als die van de apotheek. Die heb ik zelf in mijn eerste zwangerschap ook gebruikt.

één maand geleden

Bijzonder om te lezen dat zoveel het (preventief) slikken. Ik slik het helaas al jaren ivm een bloedziekte waardoor ik een verhoogde kans heb op trombose en infarcten. Maar fijn om te lezen dat het voor dingen goed is😅

één maand geleden

Reactie op dbdb27745

Je zou aspirine kunnen halen bij de kruidvat, of volhardend met de gynaecol ...
Vind het ook bijzonder. Wordt nu doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een andere medische indicatie en ga het even voorleggen bij hun.

één maand geleden

Ik wacht nog even het overleg van de vk en gyn af (en evt. overplaatsen naar medisch). Vanwege groeistagnering vorige zwangerschap waarschijnlijk ook straks beginnen met slikken. Volgens de vk is het wel een lagere dosering dan de gewone aspirine bij de drogist. Eerder soort van kinderaspirine. Ik wacht het even af 😊

één maand geleden

Reactie op Lrbbk

Ik wacht nog even het overleg van de vk en gyn af (en evt. overplaatsen naa ...
Klopt! Ik heb 80mg gekregen, dagelijks 1 tablet

één maand geleden

Reactie op Svooyen

Dit zou ik niet doen. De dosering die je preventief krijgt is veel lager. E ...
Helemaal mee eens! Een te hoge dosering tijdens zwangerschap is zeer af te raden!

één maand geleden

Hi! Wij zijn zwanger van eiceldonatie en ons raden ze het ook aan. Echter heb ik zelfs dus geen hoge bloeddruk maar word net als bij jullie voor dezelfde dingen aangeraden. Dit omdat de kans op hoge bloed druk en groei achterstand ietsjes hoger zou liggen is hij Eicel donatie. Maar twijfel dus enorm omdat er nog te weinig onderzoeken zijn geweest en ik nu geen last heb van hoge bloed druk en ons kleintje groeit juist heel goed. Echo gehad bij 10.5 en toen was het kindje al ter grote van 11.4… ook in dubbio hier 🤷🏼‍♀️

één maand geleden

Jup, hier ook. Derde zwangerschap en tweede keer ascal nu. Mijn eerste zwangerschap is met 22 week beëindigd door pre-eclampsie en het HELLP-syndroom. Slik nu 80mg en puur ter preventie. Al gestart met 5 weken. Voor ons positief resultaat gezien we bij de tweede niet opnieuw ziek zijn geworden :)