31 Reacties
8 maanden geleden
Onze zoon wordt morgen 8 weken en zijn van de week gestart met tussen de middag hem in zijn eigen bedje een uurtje te laten slapen. Nu wil ik vanavond gaan starten met de eerste nacht in z’n eigen bedje. Ben benieuwd hoe dat gaat
8 maanden geleden
Wij hebben bij onze dochters White noise gebruikt en ik weet nog dat het inderdaad echt wel even duurt.
Onze zoon is nu bijna 4 weken en hij slaapt sinds het weekend 's nachts al zoveel mogelijk in eigen bed. En overdag doen we 1 dutje in eigen bed. Heb nu een shirt van mij eronder als laken, slaapzak aan en White noise. Als hij dit goed onder de knie heeft, wil ik ook beginnen met wakker weg leggen, dus lees de tips alvast mee 😊
8 maanden geleden
Reactie op Geurwolkje
Wij hebben bij onze dochters White noise gebruikt en ik weet nog dat het in ...
Wij leggen hem nu trouwens slapend weg inderdaad.
8 maanden geleden
Wij doen dat ook. Slaapjes in het eigen bed, en wanneer hij tekenen van vermoeidheid vertoont leg ik hem in bed. Dat resulteert in even huilen, maar daarna slaapt ie in.
We leren ook de verschillende huiltjes en tekenen van honger kennen, die zien we ook op de babyfoon, waar we dan natuurlijk wel op reageren.
8 maanden geleden
Sorry maar ik vind dit wel een beetje zielig wat jullie nu doen. Ten eerste is hij daar nog veel te klein voor. Hij is nog geen 5 weken oud. Beseft nog niet eens dat tie überhaupt uit je buik is en moet nu al op zichzelf in slaap vallen. Wat het cb zegt dat het op latere leeftijd moeilijker gaat is echt onzin. Het zelfstandig in slaap vallen is juist beter aan te leren als ze wat ouder zijn. Zeker als ze het dag/nacht ritme krijgen. Gewoon lekker in slaap laten vallen in jullie armen. Dat is toch ook het allerfijnste zo lekker warm en veilig bij je ouders. 🤗
8 maanden geleden
Volgens mij is je baby hier echt veel te jong voor en wordt slaaptraining, wat je nu al probeert te doen, pas geadviseerd vanaf6 maanden. Het laten huilen op deze leeftijd vind ik best zielig, zou dit echt niet doen en zeker niet te lang. Het lijkt me erg onrealistisch om van een kindje van 4 weken oud te verwachten dat hij zelf in slaap valt. Zou er niet te veel druk op leggen en hem lekker bij je houden.
8 maanden geleden
Reactie op RuimdenkendeLibel333588
Volgens mij is je baby hier echt veel te jong voor en wordt slaaptraining, ...
Je moet overigens doen waar je je goed bij voelt hoor, maar ik zou gewoon nog echt niet teveel verwachten op deze leeftijd en je niet vastbijten in wat het CB zegt... het kan later moeilijker zijn maar dat hoeft echt niet. Ik zou hooguit je kindje dan hooguit wegleggen in het eigen bedje, maar wel snel weer oppakken als hij huilt, zeker als hij echt overstuur is. En hou er rekening mee dat je het sommige babies gewoon echt niet/slecht kan aanleren. Wij hebben twee slechte slapers waarbij we van alles geprobeerd hebben met slaaptrainingen, maar als alles binnen een paar weken aan te leren was, hadden we allemaal baby's die in hun eigen bedje in slaap vielen, doorsliepen, hun flesjes goed leegdronken, en later peuters die hun bordjes leegeten etc. Het zijn net mensen, allemaal anders. ;)
8 maanden geleden
Ik heb het hier natuurlijk niet over een krijsende baby he. Er zijn echt wel nuances. Dit is de 3e waarbij we het zo aanpakken en het heeft elke keer top gewerkt. Iedere ouder pakt het anders aan en wat bij de 1 niet lukt, werkt wel voor de ander. Zeker voor ouders van een eerste kindje kunnen verschillende adviezen voor onzekerheid zorgen en mijn ervaring is ook dat de verschillende cb's lang niet altijd dezelfde adviezen en informatie geven.
8 maanden geleden
Wij beginnen ook pas met (een softe versie van) 'slaaptrainen' vanaf 6 maanden. Vind het ook erg zielig, en helemaal niet goed voor de ontwikkeling en hechting van het kleintje, om ze nu al veel te laten huilen. Het is heel normaal dat ze ons nodig hebben om in slaap te vallen. Wat wij bij onze dochter gedaan hebben (toen was ze wel al een stuk ouder), is geleidelijk onze hulp afbouwen. Dus bijvoorbeeld als je nu wiegt, sust en rustig op z'n rug klopt, kan je een van die dingen laten vallen wanneer dat goed gaat. Dus bijvoorbeeld alleen doorgaan met sussen en wiegen. Wanneer dat goed gaat, bijvoorbeeld alleen gaan wiegen. Hier ging echter wel weken overheen.
Verder zou ik aanraden een vaste routine te hebben voor het slapen gaan. Succes! Maar probeer vooral niet nu al dingen te doen waar je je niet goed bij voelt, alleen uit angst voor wat er later misschien gaat komen.
8 maanden geleden
Ik zie dat iedereen hier ervan uitgaat dat hij zichzelf in slaap huilt, maar is dat zo? Zodra hij onrustig wordt in bed even sussen en ‘kloppen’ tot hij in slaap valt zorgt ervoor dat hij in slaap leert vallen in bed en zich nog verbonden voelt, zonder het welbekende huilen dat bij sommige slaaptrainingen hoort? Dat klinkt het beste van beide werelden.
8 maanden geleden
Als hij overstuur is pakken we hem natuurlijk gewoon lekker bij ons en we letten heel goed op zijn signalen uiteraard.
Het is ook alleen bij zijn slaapjes overdag dat we dit nu aan het proberen zijn en in de nacht zijn we hier wat soepeler in en mag hij nog wel lekker bij ons in slaap vallen.
8 maanden geleden
Reactie op Spukkie
Ik zie dat iedereen hier ervan uitgaat dat hij zichzelf in slaap huilt, maa ...
Nee hoor, absoluut niet. We leggen hem slaperig in bed en blijven bij hem in de buurt. Als hij begint te huilen troosten we hem in eerste instantie in zijn bedje en als hij ontroostbaar is, pakken we hem lekker bij ons.
We leggen hem echt niet huilend in bed en laten hem ook niet huilen.
8 maanden geleden
Reactie op Wondertje0425
Ik heb het hier natuurlijk niet over een krijsende baby he. Er zijn echt we ...
Inderdaad. Sterker nog; binnen ons cb zegt de een dit en de ander dat.. soms wel weer lastig omdat je dan toch weer niet weet wat de juiste aanpak is
8 maanden geleden
Inderdaad. Sterker nog; binnen ons cb zegt de een dit en de ander dat.. som ...
Ja dat kan dus idd, wij hebben dat ook meegemaakt. Ons oudste kind is 20 en we hebben meerdere cb's alleen al voor haar gehad ivm verhuizingen. Uiteindelijk hebben we ons gevoel maar gevolgd omdat we zoveel verschillende dingen te horen kregen (we waren pas 19) en uiteindelijk was dat het beste om te doen.
8 maanden geleden
Nee hoor, absoluut niet. We leggen hem slaperig in bed en blijven bij hem i ...
Sorry, verkeerd begrepen! Wij gaan volgende week beginnen met hem 1 dutje per dag in z'n eigen bedje te laten doen. Nu slaapt hij overdag alleen in de draagdoek. Maar we zijn wel van plan deze overgang geleidelijk te doen. Dus wel nog in slaap wiegen, en steeds iets wakkerder wegleggen. En troosten indien nodig.
8 maanden geleden
Reactie op Saffier20242025
Sorry, verkeerd begrepen! Wij gaan volgende week beginnen met hem 1 dutje ...
Geen probleem! Stond er ook niet duidelijk bij :)
Maar nee we hebben vandaag 2 dutjes geprobeerd en dat is denken we toch teveel van het goede en besloten om het wat rustiger aan te proberen en niet gelijk alle dutjes van een hele dag.. Misschien ook idd 1 dutje per dag en geleidelijk aan zoals jij zegt. Ook een goed idee!
8 maanden geleden
Wij hebben de mazzel dat ons zoontje vaak uit zichzelf in slaap valt, in zijn eigen bed. Derde kindje, eerste die dat doet haha. Maar hij huilt vaak héél kort, echt 15-30 seconden zeg maar. Als ik er dan heen ga zie ik dat zn oogjes dicht vallen en dan slaapt hij. Dus eventjes kort huilen kan er wel echt bij horen. Maar dit is natuurlijk wat anders dan overstuur huilen😊
7 maanden geleden
Volgens mij niks mis mee om hier op tijd mee te beginnen. Zelf begon ik tussen 6-8 weken heel voorzichtig met 1 middag dutje in bedje oefenen. Wat ze overigens wel nodig hebben, is een beetje inslaap hulp in het begin. De associatie met bedje moet goed zijn. Dus niet: paniek, huilen, niet fijn.
Zodra je ze slapend weg legt, is de associatie wat mij betreft goed met het bedje. Ik zei tegen mijn dochter “we gaan lekker slapen”. Na verloop van tijd kon ik haar wakker wegleggen en viel ze zonder huilen in slaap. Ik zou dus eerst wel investeren in wiegen etc, en daarna oefenen met wakker wegleggen. Succes!