10 Reacties
16 dagen geleden
Wat je juist niet moet doen is overbelasten! Ik ben werkzaam als verpleegkundige in de ouderenzorg (pg afdeling) en zit 50% in de ziektewet t.g.v. bekkenklachten. Bijna 20 weken zwanger (wel van een een tweeling, maargoed klachten zijn klachten).
Ik sta niet meer aan bed, begeleid ouderen tijdens adl die dat nog goed kunnen en verzorg koffie/thee/eten. Ik mijd fysiek zware taken.
16 dagen geleden
Reactie op Stefanie3110
Wat je juist niet moet doen is overbelasten! Ik ben werkzaam als verpleegku ...
Na de zwangerschap van de eerste ben ik nog regelmatig naar de fysio gegaan, oefeningen blijven doen en dat zal ik nu weer moeten doen. Het gaat alleen maar zwaarder worden dus let aub goed op jezelf!
16 dagen geleden
Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook al vanaf 9 weken bekkenklachten. Aanvankelijk dachten de huisarts en ikzelf dat ik een blaasontsteking (daar begon de ellende wel mee) had die maar niet over ging en stuurde ze mij naar een uroloog. Die kwam tot de conclusie dat het flinke bekkeninstabiliteit was. Ik had een (voornamelijk) zittend beroep, maar kreeg het advies niet langer dan 15 minuten in dezelfde houding te zitten/staan. Ben met 12 weken volledig gestopt met werken. Achteraf heel blij dat ik dit heb gedaan, want met hulp van de bekkenfysio voor en na de bevalling is de boel behoorlijk hersteld. Bij mijn tweede af en toe wat last, maar wel tot het einde kunnen functioneren. En nu bij mijn derde (nu 19 weken) gaat het vooralsnog prima. Ik heb wel een stuk beter naar mijn lichaam leren luisteren, dus pak veel eerder rust.
Zoals anderen ook zeggen: hoe vervelend je het ook vindt voor je collega’s, denk aan jezelf! Jij moet straks voor jouw baby’tje kunnen zorgen. Dat kan jij alleen en is jouw grootste verantwoordelijkheid. Werk is echt veel minder belangrijk.
Bij mijn organisatie kan je ook preventief naar de bedrijfsarts. Misschien is dat voor jou ook een optie? Vaak hebben ze liever dat je wat minder uren werkt of minder zware werkzaamheden en wel langdurig inzetbaar blijft, dan dat je jezelf nu helemaal voorbij loopt en over een maand helemaal thuis zit.
En je mag natuurlijk ook altijd naar een andere bekkenfysio als je in deze niet voldoende vertrouwen hebt. Mijn bekkenfysio remde mij juist heel erg af. Had ik erg nodig.
16 dagen geleden
Reactie op Yvie B
Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook al vanaf 9 weken bekkenklachten. Aa ...
Jeetje wat vroeg ook in de zwangerschap en zo heftig. Fijn dat het voor nu prima gaat, hopen dat dat zo blijft 🤞🏼
Goede tip idd om bedrijfsarts in te schakelen. Maar vind het ‘goede’ moment vinden altijd zo lastig om echt minder te gaan werken enzo. Na een werkdag heb ik wel last, maar zo erg dat ik niks meer kan? Ook niet echt. Wanneer is de grens, wil ook niet te snel minderen. Maar ja dat is m’n eigen gedachte..
15 dagen geleden
Reactie op Yvie B
Ik had bij mijn eerste zwangerschap ook al vanaf 9 weken bekkenklachten. Aa ...
Mag ik vragen hoe je rust houdt/ hebt gehouden? Ik heb momenteel ook erg veel pijn. Heb een zittend beroep maar heb gemerkt dat zitten de klachten ook verergeren.
Heb afgelopen dagen bijna alleen maar gelegen. Wel met houding afwisselen en af en toe staan/ lopen om drinken te pakken etc. Mijn klachten zijn een stuk minder, maar ben bang dat ik straks nog last krijg van mijn rug ivm het vele liggen.