39 Reacties
één dag geleden
Ik heb altijd geroepen dat ik geen borstvoeding wilde geven. Toch bij de 1e overstag gegaan in de zwangerschap. Was één en al ellende.
Bij mijn jongste gelijk begonnen met flesvoeding. Wat was ik een heerlijk rustige mama! En de baby ook.
Bij mijn 3e kindje ga ik absoluut weer flesvoeding geven 😊.
Doen wat goed voelt!
één dag geleden
Ik ga ook voor flesvoeding. Ik vind niet dat je te kort doet als je geen borstvoeding geeft. Als je er niet volledig achter staat, zou ik er niet aan beginnen...wat je omgeving ook zegt of verwacht
één dag geleden
Borstvoeding. Mijn kindje van 19 maanden krijgt nog steeds de borst en tweede kindje krijgt die ook.
Ik heb nooit iets anders overwogen en ook nooit kv in huis gehaald "voor de zekerheid". Op dag 2 stond de lactatiekundige aan mijn bed in het ziekenhuis na de spoedkeizersnede. Ik heb elke 2/3 uur gekolfd en op dag 3 liep het helemaal goed.
Dat wil niet zeggen dat ik geen ongemakken heb gehad, maar ik heb er altijd vertrouwen in gehad.
Mijn redenen:
1. Het is de beste voeding, geheel aangepast naar de behoefte van je kindje en de gezondheid van je kindje.
2. Luiheid. Ik hoefde nooit op te staan, mn bed uit, nooit flesjes afwassen, water opwarmen, poeder afstrijken of me zorgen maken hoeveel schepjes. Elke keer als ik op t forum hier weer les over zorgen om "hoeveel drinkt jullie kindje nu?", dacht ik wat een gedoe🫠. Bij mij was 't: "Honger? Kom maar hier!".
Het is zeker een eigen keuze om kv te gebruiken, maar als je wel bv wilt geven is het allerbelangrijkste om de juiste begeleiding te krijgen van je partner, kraam en een lactatiekundige.
Eerlijk gezegd begrijp ik vrouwen echt niet die zeggen "het voelt niet goed" . Dit bedoel ik niet als oordeel. Ik begrijp gewoon echt niet welke redenering daar achter zit, omdat je lichaam er voor gemaakt is en het voor alle zoogdieren natuurlijk is om te doen zou het toch wel goed moeten voelen? (Ik ben oprecht geïnteresseerd)
En ja, er zijn absoluut vrouwen bij wie het niet mogelijk is, over die vrouwen heb ik het niet.
één dag geleden
Ik ga borstvoeding geven. Bij de eerste ook gedaan en ja, het was pittig met opstarten, maar met hulp van een goede lactatiekundige (zeer belangrijk) is het goed gekomen en heb ik zonder al te veel problemen ruim 9 maanden kunnen voeden.
Ik ben pro-borstvoeding, puur omdat het technisch gezien de beste voeding is, maar uiteindelijk is het ieder z'n eigen keuze. Er valt heel veel op te lossen met hulp van een goede lactatiekundige, maar als jij er alleen maar stress van hebt en er aan onderdoor gaat, is dat ook niet goed. Je kindt heeft ook een blije mama nodig.
Ik zou zeggen lees je goed in, volg eventueel een cursus zodat je weet wat de voor- en nadelen zijn en maak dan een keuze voor jezelf waar je achter kan staan.
één dag geleden
Borstvoeding is voor mijn idee minder gedoe en sneller je hoeft het niet klaar te maken of op te warmen fles of Borstvoeding beide is vermoeiend de eerste maanden. Alleen mijn dilemma is na zoveel maanden dat mijn borsten geen melk meer aanmaken heel raar
één dag geleden
Reactie op lb9294
Ik ben super benieuwd naar de je redenering van “er niet achter staan” @em ...
Ik weet dat het misschien wat gek klinkt, maar ik kan het nog niet helemaal plaatsen. Er is iets aan het idee dat me een beetje onzeker maakt, en ik voel me er op dit moment niet helemaal op mijn gemak bij. Ik wil het zeker proberen, maar ik geloof wel dat je echt volledig achter iets moet staan voordat je ermee aan de slag gaat. Daarom wil ik er eerst even goed over nadenken en kijken of het echt de juiste keuze is voor mij zelf 😊
één dag geleden
Reactie op Prax
Borstvoeding. Mijn kindje van 19 maanden krijgt nog steeds de borst en twee ...
Dit zijn voor mij ook redenen om het te proberen bij mijn eerste, daarnaast is het voor mama beschermend tegen borstkanker!
één dag geleden
Er zijn zoveel voordelen aan het geven van borstvoeding voor zowel het kindje als voor de mama dat ik het met mijn tweede kindje weer wil gaan doen. Mijn eerste kindje heb ik 1,5 jaar gevoed en dat was zeker niet zonder slag of stoot. Nu ga ik me beter voorbereiden dmv een cursus en ga ook zeker een lactatiekundige inschakelen wanneer ik tegen problemen aanloop. Je hoeft nu ook nog geen beslissing te nemen he, voel het aan als je kleintje er is. Doe wat goed voelt voor jou. En je hoeft niet volledig borstvoeding te geven, je kan ook een combinatie van beide voedingen geven. Er zijn zoveel mogelijkheden.😊
één dag geleden
Reactie op Mommyc1
Na hoeveel maanden? En ben je naar de huisarts gegaan daarvoor of hoe kan j ...
Zoek contact op met een lactatiekundige, sowieso is die begeleiding fijn, maar zeker als je denkt dat je productie achteruit gaat. De huisarts is geen goede eerste bron voor hulp bij borstvoeding.
Het kan zeker zo zijn dat bij @Mandy haar borsten stopten, dit kan heel veel redenen hebben.
Veel vrouwen worden ook onzeker na 6+ maanden omdat hun borsten dan nooit
t meer "vol" voelen, maar je borsten worden steeds slimmer en in plaats van dat ze alvast melk aanmaken en op voorraad zetten, gaan ze melk maken zodra je kindje begint te drinken.
De natuur stemt het helemaal op elkaar af.
één dag geleden
Ik heb bij mijn dochter 13 jaar geleden 6 maanden borstvoeding gegeven, en ben het nu zeker weer van plan! Sterker nog verheug me er op, om op deze manier te bonden met me kind. Het is prachtig dat het lichaam zo in elkaar steekt en het jou kindje voldoet aan wat het nodig heeft.
Ik kon 13 jaar geleden alleen niet kolven(er kwam niks uit), dus hoop van harte dat het nu wel zal lukken.
Uiteraard doen wat goed voelt, iedereen geeft liefde aan zijn kind op haar manier!
één dag geleden
Reactie op Mommyc1
Na hoeveel maanden? En ben je naar de huisarts gegaan daarvoor of hoe kan j ...
Nee ik had toen de tijd mij zeer vriendelijke kraamverzorgster genaderd en ze zegt ook soms kan je er niks aan doen of je eet te weinig
één dag geleden
Ik ga wederom voor flesvoeding. Bij eerste hier ook bewust voor gekozen. Ik had hetzelfde gevoel; stond niet achter borstvoeding, het maakte me onzeker en gestresst, bang voor de pijn en dat het niet zou lukken. Vooral de eerste weken tijdens de zwangerschap vond ik het lastig om deze keuze te "accepteren" , want wist wel dat het voor mij de juiste keuze was, maar had het gevoel dat ik me naar buiten toe en mijzelf moest verantwoorden.
Uiteindelijk nooit spijt gehad van deze keuze.
Nu bij mijn tweede zwangerschap weer de eerste paar weken hier erg mee gezeten, maar toch merkte ik weer dat ik vooral naar reacties en mensen aan het zoeken was die ook bewust hebben gekozen voor flesvoeding.
Ik vind het heel mooi dat vrouwen borstvoeding geven, maar denk wel dat het bij je moet passen.
Nu ik weer de keuze heb gemaakt voor flesvoeding ervaar ik weer een enorme rust en acceptatie.
Dit is wat ik wil en dit is wat goed is voor mij en dus ook voor de baby! 🩷