39 Reacties
één dag geleden
Reactie op lor91
Ik heb bij mijn dochter 13 jaar geleden 6 maanden borstvoeding gegeven, en ...
Bij lactatiekundigen kun je borstkolven proberen. Kolven komen in zoveel verschillende maten en soorten, dat de juiste kiezen niet alleen een kwestie van design is. Ik raad je erg aan, als je wilt kolven een lactatiekundige te raadplegen:)
één dag geleden
Ik ga ook voor borstvoeding. Bij mijn zoontje anderhalf jaar volgehouden en hij heeft een ijzersterke weerstand! Toen zette ik alles op alles om het door te zetten, dat ga ik nu niet meer doen. Als de productie het niet toelaat is het jammer maar helaas en ga ik niet alle zeilen bijzetten ten koste van mijn eigen energie..:)
één dag geleden
Bij onze eerste lukte het niet (er kwam gewoon niks) en dit heeft enorm veel frustratie en onzekerheid opgeleverd. 'Waarom lukt het mij niet, terwijl een vrouw eigenlijk min of meer gemaakt is om dit te kunnen?', vroeg ik mij steeds af. Omgeving hielp niet mee, gepush vanuit het ziekenhuis, lactatiekundige met veel (ongevraagd) advies en elke keer de kolf weer komen brengen op het moment dat mijn zoontje de fles kreeg (was niet sterk genoeg om bij mij te proberen te drinken). Mijn vriend moest/mocht steeds de flesjes doen, 'Ga jij maar lekker kolven', kreeg ik steeds te horen, terwijl er nauwelijks een druppeltje kwam. Thuis was de kraamverzorgster ook borstvoedingscoach en trok ook nog eens de hele trukendoos open en ik raakte steeds gefrustreerder. Uiteindelijk kwam de verloskundige op nacontrole en die zei 'meid, stop er toch mee' en dat was zo'n opluchting!
Nu zwanger van de tweede (bijna 22 week) en ik denk dat ik gelijk voor flesvoeding ga, omdat ik zo'n nare nasmaak aan de vorige kraamperiode overgehouden heb omtrent borstvoeding..
één dag geleden
Reactie op Prax
Borstvoeding. Mijn kindje van 19 maanden krijgt nog steeds de borst en twee ...
Ik denk dat het vaak juist niet te beredeneren of beargumenteren valt. Ik hoor als krz vaak: het is niet mijn ding, of ik word er heel ongemakkelijk van, of het voellt gewoon niet goed. Ook wel eens: ik heb enorm gevoelige tepels dus ik word al duizelig bij het idee dat een kind daar hard aan zuigt..
Ik heb zelf een grote bv wens voor onze eerste, maar wat iemand ook kiest, of van nou qua bevallen of kindvoeding erna is, het beste werkt wat het beste voelt voor die persoon zelf. Een heel groot deel van de niet gelukte/ niet doorgezette borstvoedingen die ik in de kraamtijd heb mogeb begeleiden was bij mama's die er eigenlijk niet helemaal voor wilden/konden/durfden te gaan, uit angst of omdat ze rationeel wel vonden dat ze bv moesten geven maar het eigenlijk niet zelf wilden, het niet fijn vonden of er tegenop zagen. Een minderheid van de 'niet geslaagde, vooraf vernomen bv wensen' kwam door medische zaken, zoals heftige bevallingen of complicaties in de borst en/of mondje van baby en de algehele gezondheid van beiden. Wat ik in al die gevallen eigenlijk altijd zag was dat zodra de voeding liep zoals het voor moeder goed voelde (bv doorgezet en op gang gekregen danwel aanleggen gestaakt en over op kolf+fles danwel bv gestaakt en over op kunstvoeding), altijd zag ik moeders echt blijer en energieker worden, sneller herstellen EN idem bij de baby's!
dus de moraal uit al die kraamweken verzameld is vor mij ook écht, doe wat bij je past. Zelfs als je omgeving je voor gek verklaard. En mocht dat helaas zo zijn, er zijn altijd mensen (evt hier op 24baby) die het net zo als jij doen of willen, en dan ben je meteen niet meer alleen :-).
één dag geleden
Ik ben van plan om borstvoeding te gaan geven. Mocht dat niet lukken zal ik nog kijken naar het inschakelen van een lactatiekundige, maar ik heb wel met m'n man afgesproken dat het voor mij belangrijk is dat het niet ten koste gaat van mijn eigen mentale gezondheid. Ik vind het belangrijk dat het geen "moeten" gaat worden omdat ik bang ben dat ik mezelf dan tekort ga doen. Maar voor nu gaan we er gewoon vanuit dat het mag gaan lukken en ga ik me daar ook zeker voor inzetten
één dag geleden
100% borstvoeding. Zoontje is nu 3,5 jaar en is nu met de tweede zwangerschap vanzelf gestopt. Tot een paar weken geleden wilde hij in de ochtend vaak nog een slokje. Hij is ook echt nooit ziek trouwens.
In het begin was het echt wel hard werken, maar als het eenmaal loopt (vraag op tijd hulp aan een lactatiekundige!), is het echt zo veel makkelijker dan gedoe met flesjes. Vind ik dan ;)
één dag geleden
Diegene die allemaal borstvoeding geven, hoe hebben jullie het gedaan of gaan jullie het doen met werk? Ik ga vanaf 6 maanden ongeveer weer aan het werk, mij lijkt dat de grootste uitdaging, om borstvoeding te blijven geven en werk te combineren. Laat me het a.u.b. weten!!
één dag geleden
Ik ga weer bv geven net zoals met m'n 1e, ik heb toen de tijd borstvoedingscursus gevolgd van La leche League en handboek aangeschaft en is ook interessant om te volgen op instagram vooral lll_vlaanderen heeft veel leuke en handige weetjes!
Met bv is het belangrijk om te weten dat de eerste 6 weken investeren is, jij moet goed leren aanleggen en je kindje moet leren aan de borst drinken. In het begin ben je om het opgang te krijgen om de twee uur aan het voeden en bied je twee borsten aan en dat is gewoon even pittig soms en heb je stuwing in het begin omdat je borsten moeten weten hoeveel melk ze moeten aanmaken voor je baby en kloven eelt opbouwen aan de borst. En in het begin ook regeldagen dan ga je voor je borsten opnieuw vraag en aanbod regelen.
Maar daarna wordt het echt beter en kan je genieten van al het werk waar jij en je kindje in geïnvesteerd hebben. De tijd aan de borst wordt steeds korter en je gaat dan ook steeds meer leren hoe jij het fijn vind om buitenshuis te voeden. Je hebt speciale bv shirts zodat je dit heel makkelijk kan doen of van die voedingsdoeken en begeven moment kan het je niet meer zoveel schelen ;) Na 6 weken ging ik een voorraadje opbouwen voor als ik weer ging werken en kolfde ik 1x per dag je kan dan ook 3x in de week oefenen met kleine fles aanbieden zodat je baby zowel via borstvoeding als de fles kan drinken. Hoewel het wel verschillend is per persoon de ene borsten reageren heel goed op kolven en de andere borsten totaal niet maar dit weet je niet van te voren. Ik ging toen weer vroeg werken toen m'n baby 3 maanden oud was ik kolfde toen op m'n werk om de 3 uur en gelukkig ging kolven heel goed voor mij. Ik heb bij mijn 1e tot 1 jaar en 2 maanden vol gehouden maar toen wilde ze niet meer aan de borst drinken.
Het is belangrijk om te weten met borstvoeding het kost jou en je kindje tijd om het te leren. Het is echt iets waar je in moet investeren in het begin en hou er ook rekening mee dat om de zoveel maanden de duur en aanbieden van de borsten ook weer veranderd. Je kindje ontwikkeld zo hard in het 1e levensjaar dus belangrijk om ook goede ondersteuning te hebben van je partner, familie en omgeving. Zelf heb ik veel gehad aan la leche league telefoondienst dit is gratis en kan je om de zoveel maanden checken of de bv aanpak nog werkt voor jou en je kindje. Borstvoeding gaat niet vanzelf maar als je goed de tijd neemt om er in te investeren dan kan je echt genieten van het gemak en ervan profiteren!
één dag geleden
Reactie op Stroopwafel1991
Diegene die allemaal borstvoeding geven, hoe hebben jullie het gedaan of ga ...
Ik ben weer gaan werken toen m'n zoontje 3,5 maand oud was en ben toen gaan kolven op werk. Ik heb mazzel dat ik een kantoorbaan heb waarbij ik het heel makkelijk zelf op m'n dag kan inplannen, op kantoor een prima kolfruimte is en ik ook veel thuis werk. Dat maakte dat het heel goed te doen was. Soms (of vaak helaas) moet je daar zowat voor vechten omdat werkgevers niet mee willen werken, maar in Nederland heb je tot 9 maanden het recht om 25% van je werkdag betaald te kolven of voeden. Daarna heb je nog steeds kolf/voedrecht, maar dan onbetaald.
Ik kolfde om de 3 uur (3x op een werkdag) en had daar net genoeg aan. Aan het eind van de dag verzamelde ik alles bij elkaar een maakte afgemeten zakjes om aan de opvang mee te geven. Later ben ik 2x gaan kolven (om de 4 uur) op werkdagen met daarbij nog elke dag 's ochtends nakolven om het beter vol te houden. Dit is ook heel persoonlijk wat voor jou werkt. Na 9 maanden was ik het zat en ben ik gestopt met kolven en heb ik m'n vriezervoorraad opgemaakt.
één dag geleden
Reactie op Eva-Cath
Ik ben weer gaan werken toen m'n zoontje 3,5 maand oud was en ben toen gaan ...
Dat is wel fijn idd! En ideaal dat je een voorraadje had om aan de opvang mee te geven!
Denk dat ik borstvoeding wil geven tot ik weer ga werken (zou dan de eerste 3mnd zijn, als het allemaal lukt). Dit omdat ik met onregelmatige diensten zit en meldingen moet rijden. Hierdoor heb ik nooit een “vast patroon” overdag qua tijden dat ik tijd heb en lijkt het me daarom ook erg lastig.
één dag geleden
Reactie op Mommyc1
Hoe doen dames het als je naar buiten gaat met de baby? Kolf je dan van tev ...
In het begin hield ik het bij korte wandelingen die ik een beetje om de voedingen heen plande. Later toen het voeden steeds makkelijker ging, heb ik gewoon in het openbaar gevoed. Goeie voedingskleding is daarbij heel fijn om niet de hele mikmak eruit te hoeven gooien. Als je er een beetje handigheid in hebt, is er amper wat te zien. Maar ieder zo z'n ding natuurlijk wat ie prettig vindt. Er zijn ook voedingsdoeken die je er overheen kan doen om voor jezelf en je baby wat privacy te creëren. Het kan ook helpen om je baby wat rust te geven in een drukke omgeving. Ik vond die dingen zelf niet fijn, maar andere mensen juist wel weer. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en ontdekken wat voor jou werkt ;)
één dag geleden
Reactie op Krissy790
Dat is wel fijn idd! En ideaal dat je een voorraadje had om aan de opvang m ...
Volgens mij heb je tot zoveel maanden ook het recht om geen onregelmatige diensten te hoeven werken, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Zou dat eens opzoeken, want misschien heb je daar wel wat aan ;)
één dag geleden
Ik heb de eerste ook borst gegeven, en kijk er oprecht naar uit het nu weer te doen. Het was zeker niet altijd rozengeur en maneschijn, maar ik heb na een vroeggeboorte en mislukte inleiding heeeel veel zelfvertrouwen terug gekregen door wel te kunnen voeden. Uiteindelijk een jaar gedaan, hoewel na zes maanden productie wel flink terugliep, vooral met kolven, dus rond negen maanden ook deels kunstvoeding gegeven.
Tips die ik kan geven: kijk voor een fancy ziekenhuiskolf te huren voor de eerste periode thuis, die hebt echt heeel erg vergeleken.. veel fijner en beter dan welke thuiskolf ooit. Dit icm lactatiekundige vergroot de kans dat het vlotjes lukt.
Lanoline voor je tepels, ik heb nooit kloofjes gehad (dat is deels ook geluk).
Blijf gedurende de maanden af en toe afwegen wat JIJ wilt. Kolven op werk is best intensief en borstvoeding kost ook echt wel voedingsstoffen en energie.
Maar de voordelen zijn het helemaal waard: de connectie, de afweerstoffen, het gemak en de snelheid (nachtvoedingen zoveel makkelijker!).
Met beide soorten voeding worden ze groot, maar het zou zonde zijn om het vanwege zelfvertrouwen niet te proberen, want wie weet gaat het wel vrij makkelijk!
één dag geleden
Reactie op Eva-Cath
Volgens mij heb je tot zoveel maanden ook het recht om geen onregelmatige d ...
Nachtdiensten hoef ik idd niet te draaien maar vroege en middagdiensten wel wat ik zo had gezien. Heel eerlijk verlang ik daar nu ook al naar 🤭 hele dag binnen zitten is niks voor mij hahah.
21 uur geleden
Fles! Borstvoeding bij de eerste 2,5 week gegeven. Niet goed bevallen, mentaal niet goed en met een borstontsteking en opname in het zkh als gevolg (het gaat ook heel vaak wel goed gelukkig hoor! Maar dit was mijn ervaring). Met de fles worden ze ook groot en had een net zo'n blije baby en een blije mama en papa 😉. En onze band is ook hartstikke goed 🤭. Gevoel volgen, borst of fles is beide goed!