31 Reacties

20 dagen geleden

Ik heb wel advies gekregen om niet het bestek te delen. Hier hou ik me aan, en de vk zei dat dit al 75% scheelt maar dat ik me niet druk hoef te maken. Maar niks over kusjes gehoord🤭 mijn zoontje is 10mnd oud😊

20 dagen geleden

Onze vk heeft idd gezegt dat ik geen hapjes mag delen met mijn dochter en even geen kusjes. Handhygiene na luier verschonen en mond of neusje poetsen is ook belangrijk. Dit omdat de weerstand van een zwangere te laag is tegen het CMV virus. Mijn man hoeft deze regels niet op te volgen, een volwassene heeft voldoende weerstand en kan daardoor niet besmet geraken. Hij kan mij dan ook niet alsnog aansteken. In NL komt het virus weinig voor, dus de kans op besmetting is klein.

20 dagen geleden

Heb er zelf niks van gehoord... Zoontje van a.s. zaterdag 1 jaar. Tot nu toe altijd nog kusjes gedaan (krijg ik sinds deze week van hem uit zichzelf, zo lief!!) en zojuist nog het bestek gedeeld eigenlijk

20 dagen geleden

echt nog nooit van gehoord

20 dagen geleden

Hier kregen we een folder mee over cmv, jullie niet? Inderdaad geen bestek delen enzo, vooral geen lichaamssappen delen 😜. Komt trouwens wel heel veel voor hoor cmv, onder kleine kinderen. Ook zonder symptomen. Maar vaak heb je het als volwassene al gehad (kan weer gereactiveerd worden maar dat is weer minder overdraagbaar op de baby). In België testen ze vaak op antistoffen, NL vindt dat niet nodig.

20 dagen geleden

Reactie op Lucianonr3

Hier kregen we een folder mee over cmv, jullie niet? Inderdaad geen bestek ...
ok bizar verschil, nee en heb alles uitgeplozen wat ik mee had gekregen

20 dagen geleden

Hier idd getest op CMV en geen antistoffen, hebben een dochter van 15maand maar die niest gewoon los in ons gezicht. Kusjes laat ik niet maar mijn partner ververst haar als we met twee zijn en ik was goed mijn handen als ik ze ververs. Bestek ook niet delen idd maar soms zit haar vinger toch plots in mijn mond 🤷🏼‍♀️.

20 dagen geleden

Reactie op Lucianonr3

Hier kregen we een folder mee over cmv, jullie niet? Inderdaad geen bestek ...
Nee, niks van gekregen... Vorige week had ons zoontje nog de hand voet mond ziekte. Hij kwijlde gigantisch. Toen ook niks over CMV gehoord via de verloskundige. Zal volgende controle eens vragen 🤭

20 dagen geleden

Cmv is geen grapje hoor voor je ongeboren baby. Je ongeboren baby kan hier serieus heel ziek van worden. Ik vind het ook bizar dat er in Nederland zo weinig aandacht aan wordt gegeven vergeleken met België. Ik zou zeker het advies van je vk opvolgen!

20 dagen geleden

hoihoi! Ik zou dit advies zeker serieus nemen. Ik ben op dit moment zwanger 13 weken en 5 dagen en zit in een heel medisch traject omdat ik in het eerste trimester het cmv virus heb opgelopen. Ik heb dit opgelopen via mijn dochter. Mocht de baby besmet zijn kan het serieuze gevolgen hebben heeft de gynaecoloog mij verteld en kan het zelf zo erg zijn dat het de hersenen aantast en dat het kindje daardoor zwaar gehandicapt word.. Ondanks dat verloskundige er wel voor waarschuwen vind ik dat er echt meer aandacht voor moet komen.. het is een onschuldig virus maar dus niet voor zwangere vrouwen!!

20 dagen geleden

Reactie op MelissaaB

Ik heb wel advies gekregen om niet het bestek te delen. Hier hou ik me aan, ...
Zelfde hier, enkel advies gekregen over geen bestek/beker delen. Maarja heel eerlijk, afgezien van dit en vaker je handen wassen kan je ook niet echt voorkomen dat je kind 'n keer met zijn/haar kwijlvingers aan je zit😅

20 dagen geleden

Hier ook voor het eerst gehoord bij de verloskundige! Ik heb ook een dochter van 2 jaar, maar kusjes geven heeft ze niks over gezegd. Niet hetzelfde bestek gebruiken of als ze haar appel of broodje niet opeet in m’n eigen mond stoppen…Na het verschonen goed handen wassen, dat waren de adviezen een beetje

20 dagen geleden

Werkt het hetzelfde voor neefjes en nichtjes ? Aangezien het mijn 1e zwangerschap is en ik nu een beetje in paniek raak. Toevallig is dit bij iemand in mijn omgeving ook gebeurt en daar heeft het baby’tje het niet gehaald

19 dagen geleden

Reactie op Melissa Zevenhuizen

Werkt het hetzelfde voor neefjes en nichtjes ? Aangezien het mijn 1e zwange ...
Dat geldt voor alle kinderen. Zij kunnen cmv bijdragen, maar hebben daar zelf geen last van. Jij als volwassenen ook niet. Maar het kan heel ernstig zijn voor je ongeboren baby. Dus als je kan, zoveel mogelijk lichamelijk contact met (kleine) kinderen ontwijken. Goed je handen wassen.

19 dagen geleden

Reactie op EW97

hoihoi! Ik zou dit advies zeker serieus nemen. Ik ben op dit moment zwanger ...
Nu ik het weet ga ik ook beter opletten, ik wist het gewoon niet... Ga het het volgende verloskundige bezoekje ook even aangeven/vragen hoe hun daar over denken. Wat spannend voor jullie zeg!! Hoe testen ze de ongeboren baby en jou hierop?

19 dagen geleden

Reactie op Melissa Zevenhuizen

Werkt het hetzelfde voor neefjes en nichtjes ? Aangezien het mijn 1e zwange ...
Ik heb een heel lief nichtje van 1 en ik heb ook aan mijn vk gevraagd hoe hiermee om te gaan ivm CMV en zij gaf aan dat ik geen kusjes moet geven op de mond (deed ik toch al niet) en na luier verschonen goed handen wassen. Besmetting gaat via speeksel of urine.

19 dagen geleden

Reactie op WifeyDP_

Nu ik het weet ga ik ook beter opletten, ik wist het gewoon niet... Ga het ...
Ik krijg met 20 weken een vruchtwater punctie om te kijken of de baby besmet is. En slik nu medicijnen in een hele hoge dosering om nog te proberen de schade te beperken.. het is dus niet niks… ik snap dat het super moeilijk is om contact te mijden met je kleine maar wat vooral belangrijk is, is handen wassen na verschonen en proberen niet met speeksel in contact te komen. De gynaecoloog noemde het ook wel de knuffel ziekte. En als je er echt onzeker over bent kan je bloed prikken op cmv. Mocht je al is besmet geweest zijn dan kan het verder geen kwaad meer! Maar voor mij was het de aller eerste besmetting.

19 dagen geleden

Ik word eerlijk gezegd een beetje angstig van dit topic🫣. Heb mijn verloskundige hier ook niks over horen zeggen en wij hebben hier een mannetje van 1 jaar rondlopen..

19 dagen geleden

Reactie op Baby2023_

Ik word eerlijk gezegd een beetje angstig van dit topic🫣. Heb mijn verlosk ...
Dat is niet om angst aan te praten, maar cmv is wel een serieuze kwestie voor je ongeboren baby. En nou hoef je jezelf niet te gaan opsluiten ofzo of je kind op afstand te gaan houden. Je kan gewoon zoals altijd met je kind omgaan, maar let op met luiers verschonen, kusjes op de mond en bestek delen etc. Het gaat om de lichaamsvloeistoffen. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Goed je handen wassen. Dan ben je al een heel eind. Kans is trouwens groot dat je het al een keer heb gehad omdat je een klein kindje thuis heb. Dan heb je antistoffen voor cmv. Ik ben bij mn eerste zwangerschap er op getest en ik heb het ook al gehad en het was niet actief. In Nederland wordt er eigenlijk geen aandacht aan gegeven wat ik zelf persoonlijk een kwalijke zaak vindt. In België zijn ze daar veel strenger op. Het is daar zelfs zo, als jij bijvoorbeeld op een school of kinderopvang werkt en je hebt geen antistoffen voor cmv dan is het advies om niet meer met kinderen verder te werken. Dan wordt het bijvoorbeeld administratieve taken of volledig thuis. Dat is zo anders dan hier.

19 dagen geleden

Ik heb dit advies ook gekregen. Alsook geen bestek meer delen bijvoorbeeld. En inderdaad altijd handen goed wassen na verschonen.