24 Reacties

8 maanden geleden

Lieve moeder, laat je alsjeblieft niet van streek maken door hen. Ieder kindje groeit op zijn of haar eigen lijn en snelheid. Wees trots op hoe goed hij groeit en laat ze lekker kletsen! Ze hebben daar altijd wel wat te klagen is mijn ervaring. Dikke knuffel voor jou ❤️

8 maanden geleden

Reactie op 87Mellie87

Lieve moeder, laat je alsjeblieft niet van streek maken door hen. Ieder kin ...
Dankjewel❤️🫶🏻

8 maanden geleden

Reactie op MoedigeMuzieknoot680570

Dankjewel❤️🫶🏻
Heb net even zitten rekenen maar ons kindje is ook vandaag gewogen. En is niet prematuur en is 377 gram aangekomen vanaf haar geboorte gewicht. Dus jou kleintje is nog meer in gewicht aangekomen dan die van ons. Nogmaals laat je echt niet gek maken. Hij groeit prima!

8 maanden geleden

Hi! Wat vervelend! Ik ben geen deskundige, maar het klinkt alsof alles gewoon oke gaat en het helemaal geen zin heeft om je zorgen te maken. Je melkproductie past zich aan op de behoefte van je kindje, dus hij krijgt vast wat hij nodig heeft. Als hij blij is, genoeg luiers heeft en geleidelijk aankomt, zou ik me geen zorgen maken. Als ze hem hadden gewogen voordat z'n luier vol was, was het misschien anders geweest. Als je je echt zorgen maakt, kan je hem wegen voor en na het voeden om te kijken of hij per voeding genoeg binnenkrijgt. Zo niet, misschien even bijkolven om je productie iets te verhogen? Dat heb ik de eerste dagen na mijn bevalling moeten doen om de productie iets op te hogen en dat was binnen 2 weken helemaal bijgetrokken. Veel succes, je doet het allemaal goed! 💪🏽🤍
Kun je dit gevoel terugkoppelen richting het consultatiebureau? Dat hun opmerking hierover je heel veel stres geeft? Ik snap dat je er van baalt en je zorgen maakt! Maar zij zijn er echt niet om je het leven zuur te maken, juist om je te helpen.

8 maanden geleden

Reactie op Liesbeth35

Hi! Wat vervelend! Ik ben geen deskundige, maar het klinkt alsof alles gewo ...
Ik kolf al, voor voorraad, dus dat is t punt echt niet..

8 maanden geleden

Ik heb geleerd dat je eigen moedergevoel echt altijd goed zit. Vertrouw daarop.

8 maanden geleden

Het consultatiebureau is daar helaas heel goed in. De kleine is gewoon aangekomen, je doet het goed mama❤️

8 maanden geleden

Blijf op jezelf vertrouwen. Jij ziet je kind 24/7. Zij 1 momentje. Ik heb die fout in het begin gemaakt met de kraamzorg, teveel luisteren naar cijfers en heb daardoor domme adviezen geaccepteerd. Heeft mij daarna lang geduurd (nu maand later nog) voordat ik het weer rechtgetrokken had. De metingen slaan trouwens ook nergens op, omdat er heel veel variabele niet mee worden geworden zoals het poepen en plassen.

8 maanden geleden

Zelfde schuitje. Ook een cb die me heel onzeker maakt over voedingen, groei en verscheidenheid in advies. Maar vertrouw ook op je eigen gevoel. Wij moesten helaas wel voor zekerheid langs kinderarts omdat onze zoon van 4 weken te weinig gegroeid was en ze zeiden dat we het gewoon goed deden en ze bij cb soms wat snel conclusies trekken uit voorzorg. Heelngoed en belangrijk natuurlijk maar het kan je zo onzeker maken als mama. Snap je helemaal.

8 maanden geleden

Jouw moederinstinct is meer betrouwbaar dan wat ze bij het cb voor advies geven. Zij houden bepaalde protocollen en schema's aan die op een gemiddelde zijn gebaseerd. Geen enkel kind is gemiddeld. Daarbij komt dat ze jouw kindje heel eventjes te zien krijgen en jij 24/7 met je kindje bent. Als jouw gevoel zegt dat jouw kindje gezond is en goed groeit dan mag je daar op vertrouwen. Natuurlijk heeft het cb een adviserende rol, maar je mag daarin zeker ook je eigen gevoel laten meewegen. You're doing awesome ❤️

8 maanden geleden

Hallo! Even een tip hier. Download de app Child Growth Tracker op je telefoon en vul daar alle weegmomenten in. Als je dan kijkt naar zijn groeilijntje kan het best zijn dat die er beter uit ziet. Het verschil is dat het consultatiebureau kijkt naar de gemiddelde groei van de Nederlandse kinderen, waarbij er veel met de fles gevoed worden en vaak een andere curve laten zien, en die app volgt de groei van de kinderen over de hele wereld (WHO, World Health Organisation). Dus ook meer borstgevoede kinderen. Voor nu vooral niet te druk maken, en lekker door gaan zoals je al doet! Je kindje is tevreden.

8 maanden geleden

Dit is gewoon prima hoor!! Mijn kind is 5 weken oud morgen vandaag ook naar cb geweest en hij is nu in 5 weken in totaal 500gr aangekomen. Dus met 4 weken was het ook rond de 400gr. Niets van aan trekken!!! Cb is echt heel apart soms met hun uitspraken, vandaag ook bij de afspraak gaf de vrouw aan dat hij vanaf nu best 1x per dag flesvoeding mag krijgen om te wennen aan koemelk. Mind you hij krijgt al 5 dagen exclusief borstvoeding (groeit goed, plast en poept goed) dus waarom zou ik hem flesvoeding aanbieden als dit goed loopt en mijn productie echt top is? 🥲🥲🥲

8 maanden geleden

Och ja.. die groei grafieken. Onze dochter paste er nooit helemaal in (lang en slank 😅) maar groeide meestal heel prima en volgens haar eigen lijn. Ik denk idd dat het cb ergens een algemeen beeld moet vormen en alles wat daarvan afwijkt moet benoemen. Maar als je kindje groeit, tevreden is en poept en plast is het waarschijnlijk helemaal in orde! Niemand is hetzelfde, iedereen wijkt wel ergens een beetje af 🤣.

8 maanden geleden

Hee, je mag hartstikke trots op jezelf zijn. Zo goed bezig met de borstvoeding! Het klinkt alsof er ergens iets in de communicatie misging bij het CB. Kun je jouw gevoel met hen bespreken? Ze hebben natuurlijk wel een belangrijke rol en bestaan niet voor niets. Ik kreeg ook te horen dat de groei wat beter zou mogen, achteraf ben ik daar toch blij om want met wat extra tips van hen gaat het nu ook veel beter. Ik moest bijvoorbeeld wat meer calorieën eten, nootjes, kwark en boterhammen etc en de 'aanhap' kon beter. Maar niet vergeten ook heel trots te zijn op jezelf! Moet je kijken wat hij al is aangekomen door jouw melk :)

8 maanden geleden

Reactie op Rosa ✨

Dit is gewoon prima hoor!! Mijn kind is 5 weken oud morgen vandaag ook naar ...
5 weken*

8 maanden geleden

Iemand schrijft; hij groeit goed maar hij is toch juist in die 5 dagen niet aangekomen? Dat met die poep maakt het lastig en als je zelf het idee hebt dat hij voldoende groeit dan zou ik me niet laten leiden door het CB maar zelf zou ik geneigd zijn het toch wat in de gaten te houden. Hier is het juist andersom; CB vindt de groei prima terwijl ik het weinig vind in vergelijking wat ik gewend ben met mijn andere kinderen en hun groei op mijn borstvoeding. Ik hou voor mezelf aan; groei rond de 150 (of meer, sommige weken veel meer) aan per week en minder maakt dat ik toch wat meer aanleg bijvoorbeeld. Lastige van die kleine baby’s is dat niet alle baby’s goed om melk vragen, tevreden lijken maar dan toch minder krijgen dan wenselijk, etc. Heb toch echt wat baby’s in mijn omgeving die achterbleven in groei ondanks dat er wel groei was. Dus wat ik zou doen; volgende week weer eens gaan wegen en tot die tijd gewoon aanleggen als baby wil en evt een extra keer tijdens een slaapje bijvoorbeeld. Maargoed dat is mijn idee, ik lees dat anderen vooral het CB afschrijven 😅. Overigens heeft het CB ook gewoon een borstvoedingscurve hoor, niet alleen flesvoeding. En zelfs een curve waarin het gewichtsverlies passend bij borstvoeding wordt meegenomen.

8 maanden geleden

Laat je niet gek maken!! Als je kindje tevreden is, goed poept en plast en je hebt er zelf een goed gevoel over, dan ís het over het algemeen gewoon goed😊hun weegschaal kan net anders zijn, misschien scheelt het wel best wat qua grammen! Die lijntjes, ik heb daar zo genoeg van haha😅 Hier nu drie kindjes, alle drie ‘te klein’. Ja mijn man en ik zijn ook klein! Alle drie de kindjes doen het supergoed, ontwikkelen zich sneller dan leeftijdsgenoten, zijn alleen niet de grootste van de klas. Maar als ik het CB moet geloven komt het nooit meer goed haha. Echt, probeer het te vergeten😉als je kindje het zo goed doet, geniet ervan! Wees er trots op!🥰

8 maanden geleden

Laat je niet gek maken inderdaad! Ons zoontje was ook laag in gewicht en joh wat was dat erg! Zo kwam het over. Paar maanden later was die weer te zwaar... Je kindje volgt z'n eigen ritme en structuur qua voeding en groei. Het gaat toch goed met hem? Daar gaat het om. En de enige die dat kan beoordelen zijn jullie! Laat het los! Want het zijn onnodige zorgen!

8 maanden geleden

Hier ook baby maandje geleden 3150 gram geboren einde kraamweek geboortegewicht weer behaald. Een week later wel weer afgevallen kreeg het advies om 2 dagen te kolven. Dat gedaan en baby was weer aangekomen. Vandaag afspraak gehad hij was in 10 dagen goed aangekomen. Misschien zelfs te veel werd er gezegd… Ik ga ook maar gewoon op me gevoel af. Ze kunnen snel aankomen en afvallen.