20 Reacties

2 dagen geleden

Hee! Ik neem die nu wel echt omdat ik merk dat ik gewoon heel vaak misselijk ben en weinig energie heb.. over het algemeen beetje gebruik ik dat vaak halverwege de middag ergens maar ga het denk ik ook af en toe gebruiken om eerder naar huis te gaan.

2 dagen geleden

Heee, ik heb al een zoontje van 2 en werk sindsdien 4x9 (36uur). Mijn werk weet het nog niet dus 1 uur extra pauze neem ik nog niet op. Bij mijn vorige zwangerschap yrousens ook niet gedaan. Echter merk ik nu dat het wel pittig is om zoveel te werken met ook een kleine peuter dus wellicht ga ik het nu wel doen. Mijn voorkeur zou ook gaan naar 1 uur eerder stoppen. Ben benieuwd hoe mijn werk erop zal reageren want het is wel wettelijk dat dat mag toch?

2 dagen geleden

Ik werk 36 uur in een leidinggevende functie. Momenteel bijna 16 weken zwanger. Als ik dat extra uur nodig zou hebben, dan zou ik er gebruik van maken. Echter voel ik me prima dus laat ik het zo.

2 dagen geleden

Reactie op Shannon1994

Heee, ik heb al een zoontje van 2 en werk sindsdien 4x9 (36uur). Mijn werk ...
Jaa je hebt gewoon recht op 1 uur extra pauze op een werkdag van 8 uur

2 dagen geleden

Ik neem het niet, maar voel me nu ook wel prima. Alleen als ik thuis werk (niet vaak) ga ik even liggen tussendoor, maar kan ook makkelijk dan. Eind van de zwangerschap ga ik het wel doen. Vorige zwangerschap aan het einde 25% ziekgemeld, waardoor ik 6 weken van te voren met verlof moest. Had ook best uit de voeten gekund met 1 uur extra pauze. Voelde me tot bijna 42 nog prima (met wat meer rust).

2 dagen geleden

Ik las het altijd als: een uur extra pauze, maar dat je dan dus een uur extra moet werken. Anders werk je op 40urige werkweek ineens 5uur minder dan normaal (en krijg je dus gratis).

2 dagen geleden

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de bedoeling is om dan een uur eerder te stoppen met werken. Het is een uur extra rust tussen het werken door. Anders zou je altijd je pauzes kunnen opsparen en eerder naar huis kunnen gaan toch. 😅 Ik vind het een prettig idee dat ik er recht op heb en als ik het nodig ga hebben, zal ik er zeker gebruik van maken om even apart te gaan zitten. Maar eerlijk gezegd nog niet nodig gehad.

2 dagen geleden

Reactie op annie777

Ik las het altijd als: een uur extra pauze, maar dat je dan dus een uur ext ...
Volgens mij heb je echt gewoon meer recht op je pauze en hoef je er niet een uur extra voor terug te werken. Dat heb ik in ieder geval nergens gelezen hoor. 😉

2 dagen geleden

Pauze is toch tussen je werk in? Eerder stoppen zou ik niet definiëren als pauze. Zelf maak ik er geen gebruik van, stop wel eerder met werken maar werk daardoor nu dus wat minder.

2 dagen geleden

Reactie op annie777

Ik las het altijd als: een uur extra pauze, maar dat je dan dus een uur ext ...
Zo moet je het niet lezen. Je ‘krijgt’ inderdaad 5 uur gratis uitbetaald doordat je elke dag een uur extra pauze hebt. Maar je hoeft zeker niet elke dag een uur extra te werken.

één dag geleden

Reactie op annie777

Ik las het altijd als: een uur extra pauze, maar dat je dan dus een uur ext ...
Haha dit zou grappig zijn, een uur extra werken, dan heeft het toch geen zin om een uur extra pauze te nemen?

één dag geleden

Reactie op Jennn-

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het de bedoeling is om dan een uur eerder ...
Ja ik lees dus verschillende dingen hierover, denk dat het per werkgever verschillend is

één dag geleden

Reactie op Stroopwafel1991

Haha dit zou grappig zijn, een uur extra werken, dan heeft het toch geen zi ...
Op zich wel, want dan verspreid je je werk meer en kan je dus vaker "op adem" komen/rusten. ipv dat je veel uren achter elkaar maakt.

één dag geleden

Je hebt recht op 1/8e van je dagelijkse werktijd. Dus als je 6 uur werkt is dat drie kwartier per dag. Deze krijg je wel doorbetaald. Maar ik vraag me af of je deze mag gebruiken om eerder te stoppen. Dat moet je met je werkgever overleggen.

één dag geleden

Arbeidsjurist hier: de pauze is inderdaad extra en betaald, je hoeft dus niet een uur langer door te werken. Anderzijds kan je niet afdwingen dat je dat uur eerder naar huis kan, een pauze is immers een onderbreking van de werkdag. Met veel werkgevers zijn hier in de praktijk wel redelijke afspraken over te maken, maar als recht claimen gaat dus niet.

één dag geleden

Reactie op Els7134

Arbeidsjurist hier: de pauze is inderdaad extra en betaald, je hoeft dus ni ...
Super bedankt voor je toelichting!!

één dag geleden

Reactie op Tessa2403

Je hebt recht op 1/8e van je dagelijkse werktijd. Dus als je 6 uur werkt is ...
Ohja inderdaad, met 6 uurtjes is dat dan idd iets minder, Thanks voor de reminder

één dag geleden

Persoonlijk zou ik het alleen inzetten indien nodig en niet standaard iedere dag eerder naar huis gaan. Wat mag weet ik niet. Ben nu 14 weken en voel me weer een stuk beter, maar afgelopen maanden ben ik soms wat eerder gestopt (omdat ik dacht.. ik ben echt 0 productief nu, dus het heeft helemaal geen zin om te blijven zitten om maar m’n tijd vol te maken). De dagen dat ik thuis werk heb ik ook weleens wat langere lunchpauze genomen, zodat ik even op de bank kon gaan liggen. Komende tijd heb ik het waarschijnlijk minder nodig, maar richting einde zwangerschap zal ik misschien weer wat vaker wel gebruik maken van de mogelijkheid verwacht ik.

één dag geleden

Reactie op Yvie B

Persoonlijk zou ik het alleen inzetten indien nodig en niet standaard ieder ...
Ja sowieso is het niet voor de lol inderdaad. Heb nog 2 andere kleine kinderen thuis en ben elke dag na werk niet meer functioneel. Ben oververmoeid en mijn man moet elke dag alles na het werk overnemen. Dit is niet meer te doen en wil daarom wat eerder naar huis zodat ik kan rusten voordat ik de andere 2 moet ophalen van school.

5 uur geleden

Ik werk in de zorg, en neem meerdere moment op de dag rust, ga dan even zitten neem wat te drinken.