16 Reacties

één maand geleden

Ik gok dat je op vakantie bent in Azië of Zuid-Amerika? Als het leidingwater niet drinkbaar is, kan je inderdaad ook geen rauwkost eten, of bijvoorbeeld fruit wat met leidingwater is gewassen. Let ook op met ijsklontjes, bij voorkeur drankjes in blikjes of dichte flesjes.

één maand geleden

Ik ben zelf op het moment ook op vakantie in Afrika, ik pak ook geen sla ect ivm het wassen met kraanwater. Ook zou ik goed opletten als ie all inclusief zit dat je zoveel mogelijk het eten pakt wat net bereid is. Ik ben vorige week extreem ziek geweest in ons hotel waarschijnlijk doordat het eten te lang buiten de koelkast staat. Ook inderdaad goed uitkijken met ijsklontjes deze zijn niet altijd met het juiste water gemaakt. Fijne vakantie nog🌞

één maand geleden

Ik ben op vakantie op Tenerife

één maand geleden

Reactie op Ashleytho

Ik ben zelf op het moment ook op vakantie in Afrika, ik pak ook geen sla ec ...
Mag ik vragen waar je op vakantie bent? Wij hebben eind oktober 3weken vakantie en willen graag ergens naartoe buiten Europa (liefst geen Azie) maar worden nou niet heel wijs van de ggd met wat wel/niet kan.

één maand geleden

Reactie op Groenie

Mag ik vragen waar je op vakantie bent? Wij hebben eind oktober 3weken vaka ...
Wij zijn naar kaapverdie Sal, dit is iets meer dan 6 uur vliegen alleen heen was net wat langer ivm een tussenlanding. Hier is het op het moment regenseizoen dus je hebt malaria muggen ect maar goede bescherming doet wonderen het zika virus heeft hier flink geheerst maar dat is nu voorbij. Ik heb met de verloskundige overlegd en de vakantie was prima vooral ook omdat we all inclusief zitten en daardoor keuze genoeg is qua eten. Het enigste waar je buiten europa echt goed op moet letten is water echt alleen uit flessen geen ijsklontjes ect. Moet zeggen wij zijn al eerder op kaapverdie geweest maar dan op boa vista als je van een relax vakantie hoid dan is dat zeker een aanrader super mooie stranden🥰😍

één maand geleden

Hoi! Ik ben 2,5 week op vakantie in Zuid-Amerika en eet veel groente/sla en fruit hier. Persoonlijk maak ik me daar niet zo druk om. 🙈 Dan zou ik mezelf overal om stressen. In veel eten zit toch (gewassen) groente. Afwassen doen ze vast ook met kraanwater e.d. Kan je bijna niet vermijden… Ik ben er nog nooit ziek van geworden. 😊 De miljoenen mensen hier krijgen ook kinderen dus dan kan het vast niet zo veel kwaad denk ik dan ☺️ Maar iedereen moet vooral doen waar die zich zelf goed bij voelt. 😄

één maand geleden

Reactie op Nikki1208

Hoi! Ik ben 2,5 week op vakantie in Zuid-Amerika en eet veel groente/sla en ...
Sorry maar je kunt wel degelijk flink ziek worden van onverhitte groente en fruit die gewassen zijn daar omdat je niet het immuunsysteem hebt van de lokale bevolking. En deze ziektekiemen kunnen schadelijk zijn voor je baby. De kans hierop is ook vrij reëel, dus ik zou toch de dokters adviezen ter harte nemen en deze zwaarder laten wegen dan de 'stress' om te kiezen wat je wel en niet eet. Afwas wordt inderdaad ook gedaan, maar het bord wordt gedroogd en is geen voedingsbodem voor een bacterie, fruit is dat wel.

één maand geleden

Reactie op Jenny123

Sorry maar je kunt wel degelijk flink ziek worden van onverhitte groente en ...
Van de 18.000.000 Nederlanders lopen 80 mensen per jaar Listeria op, waarvan 5 zwangeren. Die kans is inderdaad vrij reëel ja omdat je fruit eet 🤡 De kans dat je in Nederland een dodelijk auto ongeluk krijgt is bijna 10x zo groot.

één maand geleden

Ik denk dat je vooral moet doen waar jij jezelf goed bij voelt! Ben zelf ook op vakantie (Kreta), daar wordt idd ook afgeraden om het kraanwater te drinken. Maar moet zeggen dat ik er niet over na hebt gedacht dat ze het fruit/groente ook met dit water wassen 😅. Moet zeggen dat ik me daar persoonlijk ook niet heel erg druk over maak 🫢.

één maand geleden

Reactie op Loes2002

Ik denk dat je vooral moet doen waar jij jezelf goed bij voelt! Ben zelf ...
Je mag (of kan beter) daar geen water drinken omdat het chloor bevat. Qua bacteriën e.d. is het in orde in Griekenland.

één maand geleden

Ik ben op vakantie in Canada waar het kraanwater ook niet drinkbaar is. Ik eet zo min mogelijk sla/rauwkost, maar aangezien de alternatieven met wat je kunt eten vaak ook niet gezond zijn (veel fastfood), maak ik af en toe toch de keuze voor een salade. Ik maak me hier continu zorgen over wat ik eet en drink. Als ik van tevoren had geweten dat ik nu zwanger zou zijn had ik zeker deze vakantie niet geboekt :(

één maand geleden

Reactie op Ashleytho

Wij zijn naar kaapverdie Sal, dit is iets meer dan 6 uur vliegen alleen hee ...
Ik zat te kijken voor Kaapverdië maar las het over het zika virus , dat het afgeraden werd . Waar heb jij de info gevonden over zika en dat land ?

één maand geleden

Reactie op Nikki1208

Hoi! Ik ben 2,5 week op vakantie in Zuid-Amerika en eet veel groente/sla en ...
Mag ik vragen in welk land je verblijft? We maken ons ook helemaal niet druk om het eten en drinken omdat we vaker soortgelijke reizen hebben gemaakt en je met gezond boeren verstand vrij ver komt. Iets waar we ons wel een beetje over in zitten zijn de verschillende ziektes. Je weet dat je geprikt zal worden maar onze twijfel is hoe groot die kans is dat het met een mug is die een ziekte meebrengt.

één maand geleden

Kraanwater in de meeste zuid Amerikaanse landen is wel een ander verhaal dan kraanwater in de meeste Afrikaanse landen en Aziatische landen. In veel van Zuid Amerika is het leidingwater in principe drinkwater, in de zin van dat het gereinigd is en de lokale bevolking het kraanwater drinkt. Dat is niet zo in de meeste Afrikaanse en Aziatische landen. Ik heb ooit (toen ik niet zwanger was trouwens) in Colombia zelf ook kraanwater gedronken omdat ik geen fleswater meer had en erg dorst had, en tandenpoetsen met kraanwater deed ik ook in Z-A. Dat zou ik allebei absoluut niet doen in Afrika of Azië. Als ik er nu zou zijn zou ik m'n best doen het te vermijden (kans is toch groot dat er bacteriën in zitten waar ik niet aan gewend ben en zwanger is dat geen pretje), maar in veel landen in Afrika of Azië zou ik het nog serieuzer aanpakken

één maand geleden

Reactie op Sanoniem1234

Ik zat te kijken voor Kaapverdië maar las het over het zika virus , dat het ...
Sorry voor de late reactie ik heb hem gemist. Idd zika heeft een aantal jaar geleden geheerst maar is op dit moment geen gevaar meer. Heb voor de vakantie zelfs gelezen dat het in curaçao op dit moment nog meer heerst als in kaapverdie. Ik heb de info via Google gevonden en je zou op het rivm kunnen kijken😀