11 Reacties
9 maanden geleden
Ik snap sowieso niet waarom je je baby aan je vinger zou laten sabbelen. Zal misschien aan mij liggen maar alle bactieren die je meedraagt aan je vinger lijkt me niet heel veilig.
9 maanden geleden
Volgens mij kan (bepaalde?) gellak tot een allergie leiden. Ik weet niet of dat ook zo is als een baby in contact komt met gelakte nagels maar ik ben een bangerik en zou dat risico niet nemen.
Ik ben ook best wel een slons dus voor mij is het niet relevant dus ik weet het niet zeker haha.
Misschien even opzoeken of dit speelt?
9 maanden geleden
Ik zou je kindje zeker niet aan een gelakte nagel laten sabbelen, wat voor variant dan ook.
Ik en mijn man konden ons zoontje regelmatig laten ontspannen door een pinkje te geven. De eerste weken wordt een speen afgeraden ivm nog op start krijgen van bijvoorbeeld borstvoeding. Pinkje is dan soms een fijn alternatief. Daarnaast heeft mijn zoontje de speen nooit goed gepakt, spuugde hem altijd uit, dus was af en toe een pink voor hem heel comfortabel. Elk kindje is daarin weer anders. Handen goed schoon, nagels kort, geen nagellak, ging prima. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen het niet te doen. ;)
9 maanden geleden
Ik heb al 8 jaar gellak op mijn nagels. Na de bevalling idd ook kort en schoon gehouden en pink gegeven als dat nodig was. Wel zorgen dat de lak nergens los is.
9 maanden geleden
Persoonlijk zou ik mijn baby geen vinger in de mond stoppen waar nagellak op zit, welke soort dan ook. Heb je zelf al eens je vinger in je mond gehad met nagellak? Ik vind dat echt vies smaken. En ook al had het geen smaak, doordat je het nat maakt en warm wordt, denk ik dat het toch soort van los komt en in de mond komt. Ik zou het risico niet nemen, voor mijn eigen gevoel.
9 maanden geleden
Ik heb altijd biab en laat dat ook zo na de bevalling (wel aangepaste korte nagels). Je proeft hier echt niks van en met de warmte van je lichaam (37 graden) kan ik me niet voorstellen dat er echt schadelijke stoffen vrijkomen als je baby aan je vinger sabbelt. Maar; ik ben absoluut geen professional dus dit is niet wetenschappelijk onderbouwd!!
Wat je evt zou kunnen doen is je pink niet laten lakken. Biab is vaak een nude kleur, dus zal niet mega erg opvallen. Dan heb je het beste van beide werelden :)
9 maanden geleden
Interessant onderwerp wel maar helaas lastig echt concreet advies over te vinden. Ik vond wel de richtlijn voor kinderopvang gebaseerd op onderzoek;
https://www.ggdhvb.nl/veel-gestelde-vragen/wat-is-de-richtlijn-voor-nagellak-nagelversiering-of-kunstnagels-in-de-kinderopvang/
Helaas geen studies naar effect van nagellak in een babymondje, zou denk ik een onethische studie zijn ;)
Ik denk er zelf bij; je steriliseert alles wat in het babymondje gaat, er zijn steeds meer nieuwe eisen aan baby speelgoed/spenen/bakjes/bestek etc wat betreft schadelijke stoffen (veel zijn er helaas nog onbekend dus zitten er gewoon nog in), en in nagellak zitten hoe dan ook weekmakers (erg schadelijk) en andere meer of minder schadelijke chemicaliën.
9 maanden geleden
Laatst was in het nieuws dat gellak een allergie kan veroorzaken waardoor je bepaalde medische hulpmiddelen niet meer kan krijgen (https://nos.nl/artikel/2542511-meer-vrouwen-allergisch-door-gelnagels-kan-later-problemen-opleveren). Dus ik zou er zelf mee oppassen met een baby met onrijp immuunsysteem (en mogelijk heftigere reacties op vreemde stoffen.)
9 maanden geleden
Eerst stoppen met het lezen van alle gekke nagel verhalen
Biab gel
Gellak
Rubber base
Acryl
Fiberglas
Allemaal systemen die gesloten worden…
Het geeft niet meer af. Mits goed geplaatst. En je niet de alizooi gebruikt.
Merken als pinkgellak. Ezflow. Entity. Enz. Zijn goede merken.
Het in de mond steken van je vinger is wat me dan wel alert maakt. Dat is een afrader. Neem dan de vinger van de baby. Je mag ook niet de tut in jou mond doen en dan bij de baby.
Maar veel plezier met opnieuw mooie nagels straks!