Wat zouden jullie doen?
In maart ga ik met verlof. Bij mijn vorige dochter merkte ik hoe snel die 16 weken voorbij vliegen, vooral als de start wat lastig is. Toen had ik ook te maken met zwangerschapsdiscriminatie, waardoor mijn contract niet werd verlengd en ik na mijn bevalling een nieuwe baan moest zoeken. Gelukkig ben ik nu bij een fijne werkgever terechtgekomen, iemand die zelf drie dochters heeft en super flexibel is (hij zei letterlijk: “zeg maar hoeveel verlof je nodig hebt”). Ik ben zelfs de eerste in het bedrijf die met verlof gaat!
Ik zou heel graag de 9 weken betaald ouderschapsverlof nemen en daar nog 2 weken vakantie aan vastplakken. Dan kan ik mooi aansluiten op wanneer mijn oudste dochter naar school gaat. Maar ik twijfel, omdat ik een redelijk belangrijke rol heb op het werk en dan dus 6 maanden weg ben. Dat maakt me een beetje zenuwachtig. Zullen anderen mijn werk overnemen en het misschien zelfs beter doen? Of raak ik een beetje uit beeld? Ik word nu goed gewaardeerd, en mijn carrière is ook belangrijk voor me. Maar ik wil ook die tijd met mijn baby, iets wat me de vorige keer een beetje is ontnomen. Toen zat ik zelfs nog kolvend in de auto op weg naar sollicitatiegesprekken!
Ik ben bang dat welke keuze ik ook maak, het hoe dan ook negatieve gevolgen kan hebben...