117 Reacties

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Gebruik langer dan 2 weken blijkbaar…
Belachelijk zeg 😣 Zo zie je maar dat ieder ziekenhuis dit soort dingen anders benaderen, zou een second opinion een optie zijn? Vind dit zo klote voor je kan me maar voorstellen wat voor gevoelens dit teweeg brengt🥺

22 dagen geleden

Reactie op Els7134

Wat vervelend! Ook behoorlijk onnodig volgens mij, gezien het beschikbare o ...
Ja ik begrijp dit ook echt niet. Ze heeft me duidelijk proberen te maken dat bij 14 weken de zwangerschapshormonen echt gaan stabiliseren, en dat het dan ‘over’ is. Klinkt lekker makkelijk, en dat heb ik helaas vaker gehoord afgelopen tijd!

22 dagen geleden

Reactie op mariafs

Belachelijk zeg 😣 Zo zie je maar dat ieder ziekenhuis dit soort dingen and ...
Ik houd gewoon in mijn achterhoofd dat ik echt aan de bel mag (en moet!) trekken als het niet gaat. Ik ben nu al een aantal keer uitgedroogd en daarvoor opgenomen, ik wil dat echt niet weer meemaken. 4x was al te veel!

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Ja ik begrijp dit ook echt niet. Ze heeft me duidelijk proberen te maken da ...
Bij welk ziekenhuis zit je? Is het mogelijk te switchen? Mijn verloskundige had voor me overlegd met het LUMC gister, daar liepen ze ook achter qua kennis (adviseerde Primperan voor max 5 dagen en Zofran pas vanaf tweede trimester. Primperan heb ik al 4 weken gebruikt en vorige week begonnen met Zofran 🤦‍♀️). Heb nu morgen afspraak bij gynaecoloog van het Alrijne, die schijnen beter bekend te zijn met HG. De Facebook groep van ZHEG helpt mij ook enorm

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Bij welk ziekenhuis zit je? Is het mogelijk te switchen? Mijn verloskundige ...
Slingeland Ziekenhuis! Afgelopen periode ben ik hier eigenlijk heel goed geholpen, alleen deze keuze begrijp ik echt niet.. Heb het gevoel dat ze me een beetje laten aanrommelen nu, wat betreft medicatie. Terwijl ik in de ziektewet zit vanwege HG, ik ben al blij als ik mezelf kan douchen (al moet ik daar al drie kwartier van bijkomen 🥴).

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Slingeland Ziekenhuis! Afgelopen periode ben ik hier eigenlijk heel goed ge ...
Ellende hè, heb echt het idee dat het vaak onderschat wordt en nog steeds gezien wordt als “hoort erbij”.. sterkte! 😘

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Bij welk ziekenhuis zit je? Is het mogelijk te switchen? Mijn verloskundige ...
Wat bizar dat ze dan zo achterlopen qua kennis. Slecht eigenlijk.. Ik mocht primperan ook maar 7 dagen gebruiken, en domperidon ook. Omdat je daar bij bij langer gebruik hartklachten van kan krijgen, is er zelfs een hartfilmpje gemaakt.

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Slingeland Ziekenhuis! Afgelopen periode ben ik hier eigenlijk heel goed ge ...
Oja, ik kreeg nog als tip van ZEHG dat je kan vragen of je gynaecoloog wil overleggen met dr. Painter van het VUMC, zij is gynaecoloog met kennis op gebied van HG

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Ellende hè, heb echt het idee dat het vaak onderschat wordt en nog steeds g ...
Dankjewel ❤️

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Oja, ik kreeg nog als tip van ZEHG dat je kan vragen of je gynaecoloog wil ...
Goede tip dit! Dankjewel ❤️

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Wat bizar dat ze dan zo achterlopen qua kennis. Slecht eigenlijk.. Ik mocht ...
Dit is echt achterhaald inderdaad. Het verbaast mij ook, het LUMC is nota bene een academisch ziekenhuis 🤷‍♀️ Ik hoop dat ik morgen meer geluk heb bij het Alrijne, een streekziekenhuis. Je moet het echt treffen volgens mij.. Ik zit ook in de ziektewet en lig grotendeels op bed, elke dag familie over de vloer om voor mijn dochter te zorgen en mijn vriend doet het huishouden. Zo klaar mee 😅

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Dit is echt achterhaald inderdaad. Het verbaast mij ook, het LUMC is nota b ...
Heel herkenbaar! Ik heb ook een dochter, ze is bijna 2. Opvang, opa en oma, en papa zijn echt mijn redding. Hopelijk is dit gauw verleden tijd voor ons. Sterkte ❤️

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Heel herkenbaar! Ik heb ook een dochter, ze is bijna 2. Opvang, opa en oma, ...
Hier ook een dochter van 20 maanden. Vind het zo sneu voor haar dat ik minder tijd met haar doorbreng 😢 Bij mij ging het de tweede helft van de zwangerschap beter, dus daar hoop ik nu ook maar op. Hang in there! 💪

22 dagen geleden

Reactie op Eline90

Hier ook een dochter van 20 maanden. Vind het zo sneu voor haar dat ik mind ...
💕🥰

22 dagen geleden

Reactie op esmee_23

Ja ik begrijp dit ook echt niet. Ze heeft me duidelijk proberen te maken da ...
Wauw, dat klinkt echt als iemand met heel weinig verstand van hg. Bij veel vrouwen worden de klachten pas rond 20 weken wat minder, ik heb zelf mijn eerste zwangerschap 9 maanden lang klachten gehad. Destijds werd er ook tegen mij gezegd, met 12/14/16/20/30 weken voel je je vast beter, elke keer een enorme frustratie als het dan niet zo was. Ik zou een second opinion aanvragen als je behandelaar laat blijken zo weinig verstand te hebben van hg.

22 dagen geleden

Reactie op Els7134

Wauw, dat klinkt echt als iemand met heel weinig verstand van hg. Bij veel ...
Na een nachtje slapen heb ik besloten om dit ook niet zomaar te accepteren. Ik ga vandaag nog bellen!

20 dagen geleden

Ik ben vanaf de 6e week hele dagen enorm misselijk geweest, ik wist niet dat ik hg had, totdat het braken vorige week (week 10) begon en ik nu drie dagen aan een infuus lig in het ziekenhuis. Ik heb nu metoclopramide zetpillen en dat gaat goed, maar deze mag je maar 5 dagen gebruiken, en ik ben bang dat het braken dan weer terug komt. Hebben jullie hier ervaring mee? Hier zeggen ze dat het waarschijnlijk mee gaat vallen omdat de piek meestal voor week 12 ligt...

18 dagen geleden

Reactie op Floortje82

Ik ben vanaf de 6e week hele dagen enorm misselijk geweest, ik wist niet da ...
Zoals je wellicht hierboven al hebt gezien, mag je metoclopramide wel degelijk langdurig gebruiken, alleen wel in overleg met een arts. Ik slik het zelf al een aantal weken icm ondansetron, dat werkt goed voor mij (tegen het overgeven, helaas nog steeds misselijk. Ik moest wel een erg (hartfilmpje) maken vanwege mogelijke bijwerkingen, maar dat is een fluitje van een cent en ik mag het indien nodig de rest van de zwangerschap gebruiken. Zoals in eerdere berichten ook aangegeven, als je echt HG hebt (en zo klinkt het wel) moet je er niet teveel op rekening dat het met week 12 over is. Ikzelf heb bij mijn eerste zwangerschap er 9 maanden lang last van gehad en dat er werd gezegd met 12/14/20 weken is het vast beter zorgt dan alleen maar voor oneindige frustratie. Al hoop ik natuurlijk voor jou dat je snel opknapt!

18 dagen geleden

Ik wilde hier ook nog even als tip meegeven dat je bij de praktijkondersteuner (POH-GGZ) van de huisarts terecht kan als je mentale klachten ervaart ten gevolge van HG. Het is heel normaal om als je je zo belabberd voelt en zo weinig kan je somber en depressief te voelen. Bij mijn eerste HG-zwangerschap heb ik toen veel gehad aan de gesprekken met de POH. Al was het maar om even een uurtje te kunnen klagen over hoe zwaar het is zonder dat je verder nog iets met die persoon moet (ik probeer voor mijn directe omgeving in ieder geval nog enigszins gezellig te blijven:)). Misschien heeft iemand hier iets aan.

18 dagen geleden

Hoi iedereen Even een vraagje. Ik gebruik nu de primperan en ga binnenkort met de zofran beginnen. Op welke tijdstippen gebruiken jullie je medicijnen. Ik neem de primperan een half uurtje voor het eten dus 3 x per dag. Op welke tijdstip zullen jullie de zofran gaan gebruiken?