6 Reacties

23 dagen geleden

Hoi, Je zit met je vraag in het verkeerde clubje. Maar ik denk dat je zoontje teveel prikkels binnen krijgt als hij daar is. Is het noodzakelijk dat hij naar daar gaat? Anders tijdelijk terug thuis houden of naar oma/opa?

23 dagen geleden

Thanks zie het nu ja. Ja het is als het echt moet een optie. Maar vraag me af zal het helemaal niet beter worden? Ik heb de topic weer even opnieuw geopend. Dankjewel!

23 dagen geleden

Hoi! Het wenproces van elk kind verloopt anders. Het ene kind went makkelijker als het andere. 18 maanden is ook een lastige leeftijd om te starten. Denk aan eenkennigheid en verlatingangst. Zit hij op een verticale of horizontale groep? Een kdv is een prikkelrijke omgeving. Voor een kind dat nog aan het wennen is is het lastig om de prikkels te reguleren. Vooral als het een eerste ervaring is op het kdv. Hebben de pm'ers geprobeerd om hem ook rustmomenten aan te bieden? Rustig aan tafel puzzelen of in een rustig speelhoekje gaan spelen? Dat daar niet elke keer tijd voor is snap ik. Maar een kind een rust moment aan bieden omdat het overprikkeld is en in zijn wenproces is zou daar los van moeten staan. Huilen omdat er geen aandacht wordt gegeven is een kort door de bocht antwoord naar mijn professionele mening. Hij kan heel goed overprikkeld zijn en het beste is om hem dan iets anders aan te bieden. Een puzzel, een boekje, wat kind tijd etc etc. Hij huilt omdat hij wat nodig heeft. En aandacht is het hem misschien juist omdat hij nog moet wennen. Misschien ook een idee om hem toch hele dagen te laten gaan zodat hij kan wennen aan het dagritme. Het ritme thuis kan verschillen van die van het kdv. Kinderen hebben structuur en regelmaat nodig, ze moeten weten wat hen te wachten te staat. Ken je het dagritme van het kdv? Verschilt die van thuis? Probeer het gelijk te laten lopen dat zorgt voor voorspelbaarheid en een duidelijke structuur. Omdat een kdv een prikkelrijke omgeving is zou ik de PM'ers ookl aanraden om helder en duidelijk met hem te communiceren en hem bij overprikkeldheid uit de situatie te halen. Voorbeeld: hij raakt overprikkeld door alle geluiden, kinderen etc. Zet hem aan tafel met een puzzeltje. Blijf bij hem voor 10 minuten. Leg duidelijk en helder voor zijn leeftijd uit wat er nu gebeurt en wat zij gaan doen. Staan ze op na 10 minuten en begint hij overstuur te raken? Leg hem uit dat jij naar de keuken gaat of even naar een ander kindje. Laat hem zien waar je naartoe gaat. Neem desnoods het andere kindje mee en stimuleer samenspel terwijl hij wordt gekalmeerd. Het wenproces is een lastig proces waarin geïnvesteerd moet worden vanuit alle partijen, thuis en kdv, maar geef het de tijd en je zoon de kans. Het komt echt goed. De leidsters zullen hier ook in moeten gaan investeren en niet meteen denken dat gehuil gelijk staat aan aandacht. Waar komt het gehuil vandaan? Wat gebeurt er in het moment? Wat heb je al geprobeerd? Jij als mama moet ook volhouden. Het is heel lastig maar het komt echt goed! Uiteindelijk vindt hij, met al jullie hulp en zorg, zijn plekje en wilt hij dalijk niet eens mee naar huis omdat hij het zo leuk vindt. Dikke knuffel en hou vol 🩷🙏🏿

23 dagen geleden

Mijn dochtertje is ook bijna 18 maanden. Het kan ook echt een fase zijn tenminste bij onze dochter was het een tijd zo en soms nog dat ze in de ochtend erg moest wennen. Door de drukte van de ochtend door het brengen van alle kindjes. In de loop vd dag ging het beter. Ook veel aandacht zoeken van de leidsters en claimen en huilen bij weglopen/uit het zicht gaan . Ook zij kan thuis heel goed zelf spelen en zichzelf vermaken zonder ons. Ik kon mij hier super veel zorgen om maken. Sinds ze zelf kan lopen gaat het al veel beter weer op de opvang en is ze meer happy. Uiteindelijk zal hij vast en zeker wennen. Ook aan het feit dat hij niet altijd de aandacht kan krijgen en moet delen met de andere kindjes.

23 dagen geleden

Reactie op Poppedijn25

Hoi! Het wenproces van elk kind verloopt anders. Het ene kind went makkelij ...
Bedankt voor de tips. Het ritme is thuis en op de opvang gelijk. Dus zelfde tijden eten en slapen etc. Hij zit in een groep met kindjes van 0-2. Ik vind het nogal lastig omdat ik niet het gevoel heb dat er goed genoeg gekeken wordt naar zijn behoefte op het moment dat hij dus gaat huilen door dat hij iets wil vertellen. Dat stukje overprikkelt zou echt heel goed kunnen. Ik ga dat bespreken. Denk dat het absoluut het proberen waard is. Ik durf gewoon nog niet hele dagen omdat hij zo verdrietig kan zijn. En dan slaapt hij ook lastig. Ik wil de associatie met opvang positief houden. Nu weet ik niet of dit nu zo helpt. Maar hij zit er nu ongeveer een kleine 3 maanden. En ik denk zelf dat hij echt gewoon wat meer tijd nodig heeft. Je reactie heb ik echt veel aan. Dankjewel!

23 dagen geleden

Reactie op Nathalie1302

Mijn dochtertje is ook bijna 18 maanden. Het kan ook echt een fase zijn ten ...
Ja ik denk dat het ook een fase is icm niet begrepen worden. Het ging namelijk steeds beter iedere week. Maar sinds twee weken dus echt huilen. En m'n hart breekt gewoon als ik hem dan ophaal. Mijn zoontje doet dus ook die aandacht zoeken. Maar dat krijgt hij zoals ik dan begrijp niet. Omdat ze allemaal bezig zijn. Vind het alleen lastig omdat ik dit dus al vaker te horen krijg. Hij zal zeker moeten leren om die aandacht te delen. Maar ik denk dat hij zich nog niet veilig genoeg voelt om zo alleen gelaten te worden zeg maar. Maar fijn te horen dat het nog de goede kant op kan gaan. Merkte je thuis na een opvangdag verschil in gedrag?