4 Reacties
18 uur geleden
Wij hebben onze dochter vrij snel ‘geleerd’ om zelf in slaap te vallen zónder haar te laten huilen (maand of 4) ze is nu ruim 8 maanden. Een duidelijke routine met rust; badje, knuffelen en aankleden, lampjes uitdoen samen, knuffels welterusten zeggen, slaapzakje aan en een flesje. We legde haar moe maar wakker in bedje met een hand op haar buikje, een hand op haar hoofdje en de speen, Zo viel ze dan in slaap, daarna afgebouwd naar alleen een hand op de buik, daarna er naast zitten en daarna de kamer uit. Als ze onrustig of verdrietig was gingen we meteen weer terug om haar gerust te stellen en als ze weer rustig was deden we het opnieuw op dezelfde manier. Soms even de speen teruggeven. Het kost tijd, veel geduld en soms wel 20 keer terug naar de kamer lopen. Je bent rustig een uur bezig. We hebben haar nooit uit bed gehaald, tenzij ze echt verdrietig bleef. Naar bed = naar bed. Eindeloos blijven herhalen. Op een gegeven moment lag ze rustig en blij in bedje, pakte ze zelf haar speentje en ging lekker slapen. Nu doet ze dit al maanden op deze manier en zijn wij én zij blij. Tijdens sprongetjes of te moe zijn helpen we haar op deze manier soms nog in slaap. Ieder kindje is anders maar voor ons werkte dit. Succes!
11 uur geleden
Hier hielp het heel erg om overdag haar ook op bed te leggen. Eerste dagen was het keihard huilen, maar nu valt ze binnen 5 min in slaap. Ik hield aan om als ik zag dat ze moe werd haar haar slaapzak aan te doen, in bed te leggen en direct weg te lopen. Ik liet haar tegen mn eigen gevoel in ongeveer 10 min huilen en dan ging ik boven wat doen zodat ze hoorde dat ik in de buurt was. Na 10 min gaf ik nog een kusje als ze nog niet sliep en liep ik weg.
‘‘s avonds hebben wij ook een korte routine. Ze krijgt haar fles, de laatste slokken in bed en dan lopen we direct weg en dan doen we wel de deur dicht. Omdat ze al overdag gewend is sliep ze snel ‘s avonds. Als ze wakker werd haalde ik haar er niet uit, maar ging ik in het donker naast haar zitten en hield ik haar handje vast.
10 uur geleden
Wij begonnen haar op haar eigen kamertje te laten slapen toen wij terug kwamen van vakantie. Zij was toen 5,5 maand oud.
De eerste 2 weken zijn we ernaast blijven zitten totdat ze sliep. In het begin duurde het 40 minuten voordat ze er eindelijk aan toegaf en dit ging met de dag toen sneller. Zo leerde zij dat het niet eng is om 'alleen' in eigen bed in slaap te vallen. En lukte het dus ook zonder haar te laten huilen.
Daarna ben ik gewoon eens weggelopen, kijken hoe dat ging en dat ging super goed! Sindsdien is het dus wegleggen en kunnen wij weglopen. Wij hebben nu wel 5 Speentjes, waarvan 2 glow in the dark, in haar bedje liggen zodat ze er altijd eentje zelf kan pakken.
Alleen tijdens een sprongetje, dus afgelopen week heeft ze soms nog wel even hulp nodig en dan blijven we bij dr zitten totdat ze weer rustig is.
Sinds afgelopen weekend slaapt ze ineens door van 19.30/20.00 tot 08.00(moeten we haar vaak wakker maken), dus dan vinden we het helemaal niet erg als bedtijd eventjes wat lastiger is.
zojuist
Overdag beginnen, en ook af en toe even negeren. Kijken of de baby alles heeft, schone luier, juiste temperatuur en een volle buik. Nou als er dan nog gehuild wordt, misschien 1 of 2 keer er naar toe lopen en dan negeren. Is moeilijk, maar het helpt echt. Onze dochter heeft geen probleem meer met zelf in slaap komen