28 Reacties

één maand geleden

Reactie op KelsLong

Oh dat is ook wel fijn om te horen. Die twijfels af en toe zijn om gek van ...
Heel veel succes vandaag met je echo! Misschien heb je hem al wel gehad? Ik ben heel benieuwd

één maand geleden

Reactie op April’25

Heel veel succes vandaag met je echo! Misschien heb je hem al wel gehad? Ik ...
Dank je wel. Alles zag er goed uit tot nu toe 🥰 jij de eerste echo al gehad?

één maand geleden

Hey, ik zag dit topic voorbij komen. Ik werk ook nachten in de zorg (alleen maar). Ik ben van de week naar mijn manager gegaan omdat ik graag terug wil naar de dagdiensten. Ik slaap erg slecht overdag en het breekt me nu al op (8 weken zwanger) mijn manager gaf aan dat ik september en oktober sowieso niet uit de nachten kan omdat het rooster al klaar is. En ik mag pas terug naar de dagdiensten als ze vervanging voor me heeft geregeld? Dit kan toch niet zomaar.. Voor zover ik weet heb ik het recht om nu geen nachtdiensten te hoeven werken. Erg teleurgesteld over haar reactie. Ik kreeg ook nog de opmerking: je bent zwanger, niet ziek

één maand geleden

Reactie op Babymartens

Hey, ik zag dit topic voorbij komen. Ik werk ook nachten in de zorg (alleen ...
Wat belachelijk zeg die reactie van je manager. Dat soort opmerkingen als “je bent zwanger niet ziek” vind ik ook erg ontbreken van enig empathie en heel kort door de bocht , sommige zwangeren voelen zich daadwerkelijk ziek. https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/werktijden-tijdens-zwangerschap Er staat overal dat je niet verplicht kan worden om nachtdiensten te werken. Ik zou nogmaals in gesprek gaan en haar hierop wijzen, je wil natuurlijk wel je arbeidsrelatie goed houden (ondanks dat zij fout zit ). Dus zou het echt feitelijk houden en je beroepen op de wet , aangeven dat je daadwerkelijk klachten hebt. Zou proberen uit de emotie te blijven (wat lastig kan zijn tijdens je eerste trimester 🤪) . Het is handig als je ook gelijk een bron hebt. Als ze voet bij stuk blijft houden kan je het via de bedrijfsarts doen.

één maand geleden

Reactie op Babymartens

Hey, ik zag dit topic voorbij komen. Ik werk ook nachten in de zorg (alleen ...
Wow heftig en vooral belachelijk!! Zoals het bericht van babymartens zegt klopt indd. Sterkte hoop voor je dat ze mee gaat werken.

één maand geleden

Als je de CAO erbij pakt staat er wel duidelijk in vanaf de derde maand, en daarmee bedoelen ze geloof ik NA 12 weken! Neemt niet weg dat het super belachelijk is als je aangeeft dat het niet gaat! Maar even goed je CAO doornemen, zitten namelijk wel halen en ogen aan.

één maand geleden

Ik heb de eerste diensten zelf geruild. Daarna bij teammanager aangegeven en consult bedrijfsarts. CAO staat idd vanaf 3 maanden, maar de wet gaat voor de CAO waarbij duidelijk staat dat je als zwangere geen nachtdiensten hoeft te werken.

één maand geleden

Reactie op J.A.vdr

Als je de CAO erbij pakt staat er wel duidelijk in vanaf de derde maand, en ...
Hmm maar de wet gaat hier toch boven lijkt me, als het in beginsel dwingende wetgeving is. Op de website van de Rijksoverheid staat dat je recht hebt op regelmatige werktijden en op de website van FNV staat zelfs dat je niet gedwongen kan worden https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/brochure-werk-en-zwangerschap https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/rechten-op-aangepast-werk-aangepaste-werktijden-en-verlof-tijdens-en-na-mijn-zwangerschap Er staat wel een zinnetje “behalve als de werkgever de noodzaak kan aantonen”. Maar wat zou de noodzaak zijn, als er geen ander personeelslid is en het is een essentieel beroep? Maar dit lijkt me alleen van toepassing in het geval je als zwangere geen klachten hebt en fysiek in staat bent om de dienst te doen. Als je als zwangere daadwerkelijk klachten hebt vanwege je zwangerschap waardoor je niet fit genoeg bent om nachtdiensten te doen, is het in zo een geval wellicht beter om het via de bedrijfsarts te laten lopen. Want het is niet een geval van “ik ben zwanger en voel me kiplekker en fit , ben in staat om nachtdiensten te doen maar heb er gewoon geen zin in”x