5 Reacties

2 dagen geleden

Ja, bij een eerdere graad 3a ruptuur kun je vaak kiezen tussen een natuurlijke bevalling en een keizersnede. Dit wordt besproken met een gynaecoloog, afhankelijk van je herstel, eventuele klachten, en je voorkeur. Bij een natuurlijke bevalling is er een klein risico op herhaling, maar als de vorige ervaring traumatisch was, kan een keizersnede worden overwogen. Bespreek je opties vroeg in de zwangerschap om een weloverwogen keuze te maken.

2 dagen geleden

Reactie op Greatfullmom

Ja, bij een eerdere graad 3a ruptuur kun je vaak kiezen tussen een natuurli ...
Als de vorige bevalling erg traumatisch was, kan dit meespelen in je beslissing. Sommige vrouwen kiezen in zo’n geval liever voor een keizersnede om stress en angst te verminderen.

2 dagen geleden

Ben je al bij de gynaecoloog geweest om te checken hoe alles genezen is? Ik heb helemaal niet in de gaten gehad hoe erg ik uitgescheurd was bij de eerste, totdat de verloskundige mij in het begin van de zwangerschap doorverwees naar het ziekenhuis. De gyn gaf me een advies wat zou kunnen met de bevalling. Moet zeggen dat ik nu wel veel meer gespannen ben om natuurlijk te bevallen dan voordat ik die afspraak had.
Hier een 3b ruptuur, ook als heftig ervaren! Gelukkig geen restklachten maar toen ik werd binnengebracht in het ziekenhuis na mijn thuisbevalling zei de dienstdoende gynaecoloog: dit mag nooit meer gebeuren. Tijdens de nacontrole bleek dat er volgens een andere gynaecoloog geen enkele reden was tot een sectio bij een 2e zwangerschap. Toch de poot stijfgehouden destijds zodat dit ook in mijn dossier kwam te staan. Nu 2 jaar later ben ik zwanger van nr2 en heb ik me door de verloskundige laten doorsturen naar het ziekenhuis voor het zogeheten ‘modus partus’ gesprek. Ze gaven inderdaad aan dat de keuze volledig bij mij ligt, echter willen wel dat je voldoende bent ingelicht over de voor- en nadelen. Zo is de kans op herhaling van een totaalruptuur 5-8%. De gynaecoloog zei dat daarom sommige mensen zeggen: ohh maar dan is er ruim 92% kans dat het goed gaat vaginaal dus ik ga er voor. Maar inderdaad een ander deel van de vrouwen heeft het zodanig traumatisch ervaren dat ze het echt niet nog een keer aandurven. Wat hij wel ook eerlijk zei is dat als ik nogmaals vaginaal wou bevallen en wéér een 3b ruptuur zou oplopen, dat dat hoogstwaarschijnlijk zou inhouden dat ik hersteloperaties nodig zou hebben omdat de kringspier dat op latere leeftijd anders niet aankan (omgewilde windjes etc)… dus voor mij is de keuze snel gemaakt. Dus als je dan de risico’s van een keizersnede kent en ook laat meewegen in de keuze dan zal de gynaecoloog erin meegaan. Mocht het toch nog een vaginale bevalling worden zal er een knip gezet worden. Dus vooral zelf alles afwegen en kijken waar je je het prettigst bij voelt.

één dag geleden

https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-april-2025/totaal-ruptuur-en-opnieuw-vaginaal-bevallen-vMKKAoX?utm_source=24Baby&utm_medium=app Hier is al een topic over. Mogelijks vind je hier ook wat info.