7 Reacties

één maand geleden

Zolang jij zeker weet dat je dan nog een contract zult hebben zou dat kunnen, anders zou ik er nog even mee wachten. Ik denk dat je nu wel van alles kunt bedenken wat je daarna wilt maar eigenlijk weet je dat echt pas na de bevalling en je verlof.

één maand geleden

Ja precies, daarbij komt dat je het eerste jaar (70%) betaald ouderschapsverlof en daarna heb je nog een hoop onbetaald ouderschapsverlof. Ik zou dat allemaal eerst opmaken en dan voor jezelf beslissen of je je contracturen wil laten aanpassen. Je moet ook ervaren hoe het is en je kunt niet in de toekomst kijken.

één maand geleden

Wanneer je ouderschapverlof opneemt het eerste jaar, bv over 24 weken en je neemt elke week 8 uur op. Dan ben je verplicht dit contract aan te houden het jaar erna. Anders moet je het terugbetalen. Je kan wel onbetaald ouderschapsverlof opnemen maar op papier moet je dus die 24 uur blijven werken. Weet ik van een collega;) die zit nu in dit schuitje.

één maand geleden

Ik zou idd eerst even goed kijken wat de consequenties zijn van het aanpassen van je contract na terugkomst. Als je het moet terugbetalen dan zou ik eerst een periode onbetaald verlof opnemen. Zoals hieronder aangegeven heb ik dit ook wel eens gehoord. Ik werk bij de overheid en ik had een oud collega die ook al haar verlof moest terugbetalen vanwege overstap naar bedrijfsleven. Volgens mij is dit nu wel aangepast maar ik zou wel eerst even goed informeren.

één maand geleden

Reactie op Momtobe26april

Wanneer je ouderschapverlof opneemt het eerste jaar, bv over 24 weken en je ...
Ik denk dat dit per Cao anders ligt. Bij mijn Cao mag ik namelijk 9 weken betaald ouderschapsverlof opnemen mits ik daarna nog minimaal 1 jaar werkzaam blijf daar en anders moet je het terugbetalen. Kies ik ervoor om 9 weken ouderschapsverlof voor 70% te nemen, hoef ik niet nog minimaal een jaar werkzaam te blijven. Ben niet van plan om ander werk te gaan zoeken dus voor mij is die keuze makkelijk te maken. Al ga ik geen 9 weken volledig opnemen maar waarschijnlijk 1 of 2 dagen minder werken. Ik heb bij mijn Cao ook nergens gelezen dat ik dit dan door zou moeten zetten als mijn ouderschapsverlof op is. Je zou dan gewoon weer terug kunnen naar je eigen contracturen. Het stukje ouderschapsverlof is daarbij handig zodat je al een beetje kan bekijken wat je eventueel wél zou willen aanpassen aan je contract als je ouderschapsverlof op is, dit geeft je gewoon wat meer extra tijd. Zo heeft mijn leidinggevende mij dit ook verteld. Dus ik denk dat je even goed moet kijken naar je Cao of bij HR navragen of je leidinggevende hoe dat bij jouw baan werkt. ☺️

één maand geleden

En betreft je vraag over het direct aangeven of pas als je verlof op is. Wat zegt je gevoel? Ik zou dit al ruim van te voren bespreekbaar willen maken met mijn leidinggevende, om zeker te weten waar ik aan toe ben, maar ik vind het ook een prettiger idee dat zij al op de hoogte ervan is en hierbij rekening kan houden met de planning voor de rest van de collega's. 😊

één maand geleden

Reactie op Jennn-

Ik denk dat dit per Cao anders ligt. Bij mijn Cao mag ik namelijk 9 weken b ...
Dit klopt helemaal. De 70% hoef je nooit terug te betalen. Als er een aanvulling op is geweest (bijv 100% betaald verlof) dan gelden er misschien andere afspraken vanuit CAO of organisatie. Je mag na het opnemen van ouderschapsverlof ook definitief je contract verlagen naar minderen uren (in overleg natuurlijk), je hoeft dan niets terug te betalen. Een werkgever mag een minder werken verzoek ook alleen weigeren als er zwaarwegend bedrijfsbelang is. De wet flexibel werken is een goede om op na te slaan.