9 Reacties

Gewoon niet meer aan zetten? Klinkt als ik voer m banaan maar ik wil niet dat ie banaan eet. Sorry maar zo simpel is het wel.
Ik denk dat het ook voor een groot deel gewenning is van jezelf, dat je door de schermtijd waarschijnlijk zelf langer rust hebt dan dat je dat had gehad zonder omdat je kindje zich minder snel verveelt en er lang zoet mee is. Dus het grootste deel is voor jou wennen dat je kindje misschien iets meer aandacht en vermaak nodig gaat hebben. Dat is hardstikke normaal voor babies zonder schermtijd, maar die ouders kennen niet anders. Je zou kunnen proberen om je kindje ipv. Schermtijd een 'nieuw speeltje' te geven (kan zo simpel zijn als een pan en een pollepel). Grote kans dat, omdat het nieuw is, je kindje echt wel even zoet is ermee. Misschien niet zolang als bij het scherm, maar het is iets.

vorige week

Geen. Onze van 2j8m heeft ook nog geen schermtijd. Kinderen kosten tijd om te vermaken, maar zonder schermtijd worden ze ook een stuk creatiever en bovendien is vervelen ontzettend gezond. Gewoon niet meer aanzetten en binnen een week is ie vergeten dat de tv bestond. Het is misschien wel het grootste geschenk wat je je kind kan geven in deze maatschappij, geen schermtijd. Het is echt vergif voor hun hersenen.
Geen, schermtijd is schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen

11 uur geleden

Ik ben chronisch ziek, dus ik kan helaas niet de hele dag sociaal zijn. Ook hebben wij twee tienerkinderen, dus de tv staat hier echt vaak aan. De kleine krijgt er wel veel van mee.. maar is niet anders..

8 uur geleden

Soms blijft de tv uit en soms kijken we 1 keer per dag en soms 3 keer per dag. Ligt een beetje aan wat voor dag iedereen heeft. We hebben wel afgesproken dat 20/30 minuten kijken de max is. Ik denk dat het voor je kindje nog niet uitmaakt/nodig is om tv kijken af te bouwen. Ik denk dat je ook gewoon in een keer helemaal kunt stoppen als je wilt. Ik zou t gewoon proberen om de tv uit te laten

5 uur geleden

Ik zou nadenken over waar je de tv voor gebruikt als je wilt afbouwen. Is het om rustig te kunnen koken? Dan kun je bijv. overstappen op gerechten waarbij het niet erg is dat je tussendoor onderbroken wordt of meer makkelijke gerechten en kijken of je eerder op de dag al kunt koken (dan is onderbroken worden niet zo erg). Ik heb voor kerst de dag van tevoren een hartige taart gemaakt zodat ik geen stress had toen ik zes keer onderbroken werd. Is het om rustig te kunnen douchen? Dan zou ik een wipstoeltje in de badkamer zetten zodat je baby erbij kan zijn. Is het om een gezellig sociaal momentje tussen jullie te creëeren? Dan zou ik het vervangen door samen een boekje lezen of met handpoppen spelen. Is het omdat je even niet de baby wilt vermaken? Dan is wandelen met de kinderstoel of draagzak naar voren gericht heel fijn. Wij doen nog geen schermtijd, maar dat kent wel zijn uitdagingen…

1 uur geleden

Misschien verdiepen in het effect van scherm tijd op kindjes onder de 2/3☺️ bijvoorbeeld wat het doet met oogontwikkeling, hoe de neuropaden anders worden aangelegd en door dit alles ook het effect van dopamine opname. Ik denk dat als je je daar bewust van word het voor jezelf makkelijker word om adequaat te blijven in het niet meer aanbieden ervan, het kindje volgt jou dus zal even wennen maar moet toch echt luisteren en doen wat jij wel of niet aanbied. Ennn voor jezelf zal het nu misschien als de moeilijke weg voelen, geen schermtijd, maar op lange termijn is het het echt waard! Ook voor jezelf; misschien wel een kindje die langer zelfstandig kan spelen, sneller blij word van alledaagse dingen en goede oogjes☺️

1 uur geleden

Ons kindje heeft dus nog geen schermtijd. Maar tegelijkertijd ook confronterend voor onze eigen schermgebruik. Iets met practice what you preach 😂 hoe minder wij zelf tv kijken of op ons mobiel zitten hoe makkelijker het is ons zoontje ervan af te houden