24 Reacties

2 maanden geleden

Voor mijn eerste zwangerschap ging ik bijna elke dag met mijn man naar de sportschool. Ik deed krachtraining en spinning. De spinning ben ik vrij snel mee gestopt, omdat dit veel te uitputtend was, happend naar adem op de fiets haha! Maar met krachttraining ben ik verder gegaan, tot week 35. Daarna zei mijn lichaam vanzelf: het hoeft niet meer. Mijn motivatie was verdwenen en ook had ik er geen behoefte meer aan. Ik hield het toen bij stretchen en wat yoga oefeningen, om mijn bekken en onderrug soepel te houden. Gedurende de zwangerschap ging ik steeds minder zwaar in gewicht. Merkte ik dat mijn lichaam zwaar aanvoelde, zakte ik in gezicht. Ging het de training erna beter, deed ik weer wat meer gewicht. Zo pastr ik elke training aan op hoe ik mij die dag voelde, maar ik ging wel! Nu na ons zoontje moeten we een beetje om en om en willen we ook nog wel eens een avond voor ons zelf (ik werk soms ook avonddiensten). Nu sport ik eigenlijk alleen nog een keer in het weekend, heel soms door de weeks ook nog (krachttraining, niet zo serieus en heftig als voor de 1e zwangerschap), door de weeks wandelen met ons zoontje en thuis wat stretchen. Zo probeer ik mezelf wat fit te houden, nu ook tijdens de tweede zwangerschap (6+0). Ik merk dat mijn behoefte aan sporten minder is geworden. Natuurlijk ook veel minder tijd, in vergelijking zonder kindje. En andere prioriteiten. Mijn man gaat wat vaker, omdat het voor hem ook een mentale uitlaatklep is. Voor mij niet zo en neem ik genoegen met wat minder sportschool en wat meer wandelen! 😊

2 maanden geleden

Ik bedoel: een avond met ons tweeën i.p.v. een avond voor onszelf 😊 Wat vind je lastig aan naar je lichaam luisteren en tegelijkertijd lekker te blijven bewegen? ☺️

2 maanden geleden

Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van WifeyDp! Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik tot week 36 aan de crossfit lessen meegedaan (aangepast natuurlijk!). Sinds ons zoontje er is, doe ik het niet meer zo frequent (nog ongeveer 1x per week). Op het moment ben ik 6+3 en m’n motivatie is erg ver te zoeken, vooral erg moe haha. Tijdens m’n 1e zwangerschap heb ik het eerste trimester niks aangepast, vanaf het tweede trimester wel (geen buikspieroefeningen meer, geen impactbewegingen meer) en op een gegeven moment ging het gewicht ook omlaag. Ik heb veel aan het programma van SterkHer gehad! Toch is het grotendeels naar je gevoel luisteren en probeer niks te forceren. Als het even niet wil, wil het niet en dat is ook helemaal okee 😊

2 maanden geleden

Reactie op WifeyDP_

Ik bedoel: een avond met ons tweeën i.p.v. een avond voor onszelf 😊 Wat ...
Wat fijn om te lezen hoe jij met het sporten bent omgegaan, dankje voor het delen! Klinkt alsof je heel goed aanvoelde wat goed voor je was en ook mooi hoe je er nu in staat qua beweging en je gezin! 🥰 Wat ik lastig vind zijn 2 dingen. Ik ben vaak erg moe en twijfel dan of ik moet gaan of niet. De ene keer krijg ik er energie van en de andere keer kom ik uitgeput thuis. Ik kan niet zo goed aanvoelen wanneer wat goed voor me is zegmaar.. En daarnaast heb ik 2 miskramen gehad, dus er zit ergens in m’n hoofd dat alles wat ik doe een gevaar is voor de zwangerschap. Dat is niet zo, dat weet ik, maar het maakt me gewoon erg onzeker ☹️

2 maanden geleden

Reactie op laurianne

Wat fijn om te lezen hoe jij met het sporten bent omgegaan, dankje voor het ...
Dankjewel voor je compliment! ☺️ Begrijpelijk! Dat was voor mij ook lastig in het begin. Op een gegeven moment merkte ik wel wanneer ik echt moe was en beter een dag kon overslaan, of dat ik meer 'lui' was. Daar groei je wel een beetje in tijdens de zwangerschap (tenminste dat had ik). Dat is verdrietig! 😥 Ik kan niet meepraten over een miskraam, maar herken je gevoel wel dat je bang bent dat er iets mis gaat, terwijl het niet kan van inspanning (werk gerelateerd). Als ik het heb qua sporten proberen ik het om te denken in de voordelen die sporten voor jou lichaam (bv. fitter de balling in) en je kindje heeft (verbeteren doorbloeding) ect. 💪🏼

2 maanden geleden

Voor mijn zwangerschap ging ik 3x per week naar de sportschool voor krachttraining. Momenteel is dat 1 a 2x, ook afhankelijk van mijn werkrooster. Momenteel zit ik in week 7 en voel me nog best prima dus ik blijf wel lekker sporten zolang ik me zo blijf voelen😊

2 maanden geleden

IVoor mij is sporten ook een uitlaatklep. Ik merkte vorige week al dat mijn lichaam tijdens krachttraining erg zwaar voelde en dat het niet zo soepel ging als voorheen. Ik probeer me zoveel mogelijk aan te passen naar wat wel gaat en toch te blijven bewegen. Luisteren naar me lijf tijdens het trainen en ook genoegen nemen met wat wel lukt. Ik ben 6+4 weken.

2 maanden geleden

Reactie op Baby2023_

Mijn ervaring is vergelijkbaar met die van WifeyDp! Tijdens mijn eerste zwa ...
Wauw crossfit tot week 36! Top om vanuit jullie beide al te horen dat het zeker mogelijk is om nog tot zo ver in de zwangerschap lekker te blijven sporten. Dankje voor de goede tips! 💕

2 maanden geleden

Reactie op WifeyDP_

Dankjewel voor je compliment! ☺️ Begrijpelijk! Dat was voor mij ook lastig ...
Dat stelt me wel gerust, dat het vanzelf komt met de tijd! En je hebt helemaal gelijk voor wat betreft dat laatste, dat ga ik in m’n oren knopen 😜

2 maanden geleden

Reactie op nps89

IVoor mij is sporten ook een uitlaatklep. Ik merkte vorige week al dat mijn ...
Dat zwaar voelen herken ik helemaal. Wat knap dat je er zo positief in staat! Hopelijk krijgen we na het eerste trimester weer wat meer energie 💪🏼

2 maanden geleden

Ik doe 2x per week aan krachttraining, maar ben nog wel echt id beginnende fase dus verwacht er niet teveel van haha. Maar merk wel dat ik het spannend vind. Sowieso veel miskramen gehad en ondanks dat ik geen echte buikspieroefeningen doe, merk ik wel meer een trekkend gevoel tijdens en na het sporten. Je hebt nagenoeg bij elke oefening natuurlijk wel je buikspanning nodig. Iemand daar ervaring mee?

2 maanden geleden

Reactie op Jinthe

Ik doe 2x per week aan krachttraining, maar ben nog wel echt id beginnende ...
https://trainingformamas.nl/buikspieren-trainen-tijdens-je-zwangerschap/

2 maanden geleden

Ik snap je gevoel! Ik doe al jaren lang aan crossfit, behoorlijk intensief en altijd tot de max. Maandag voor het eerst geweest sinds de zwangerschap (dat ik weet dat ik zwanger ben) en ben nu 4+5. Ik kon wel meekomen maar ik ben gewend zoveel zwaarder te trainen dus ben zelfs bang dat het nu al opvallend is. Het is mijn eerste zwangerschap en ik moet toegeven dat ik best wel baalde. Alsof mijn conditie opeens weg was 😅 ik ga proberen te luisteren naar mijn lijf maar dat is een uitdaging!

2 maanden geleden

Hey! Ja zeker. Voor mijn eerste zwangerschap wat training, tijdens de eerste zwangerschap stortte dat in. Wel altijd blijven fietsen, wandelen en uiteindelijk zwangerschapsyoga. 7 maanden na de bevalling begonnen met 3x per week circuit training. Enorm fijn en doe dat nu al ruim een jaar. Nu in verwachting van de tweede en wil het doorzetten. Het is wel zwaarder (7 weken nu) en soms helpt het met de misselijkheid en vermoeidheid en soms kom ik er vermoeider uit. Merk wel, zo lang ik daarvoor goed heb gegeten en genoeg drink en na de sport echt even rustig aan doe en nog wat eet, dat ik het goed trek. Het doel is om dit door te trekken tot zo ver mogelijk in de zwangerschap. Soms moet ik mijzelf echt over die drempel heen trekken, maar ben ik bang dat als ik eenmaal ga beginnen met afzeggen het steeds makkelijker wordt. En dat terwijl het ook zeker voor mij een mentale uitlaatklep is. Succes!

2 maanden geleden

Reactie op halloroosje

Ik snap je gevoel! Ik doe al jaren lang aan crossfit, behoorlijk intensief ...
Dat snap ik! Zeker in groepsverband voel je misschien nog net wat meer die druk om te presteren. Luisteren naar je lijf zal wel met vallen en opstaan gaan, maar weet zeker dat je eruit komt!!

2 maanden geleden

Reactie op FabienneJanique

Hey! Ja zeker. Voor mijn eerste zwangerschap wat training, tijdens de eerst ...
Wat goed om te horen hoe jij het aanpakt en ook qua eten/drinken. En sowieso fijn om te horen dat ik niet de enige ben die ermee aan het struggelen is haha, jij ook veel succes!

2 maanden geleden

Ik sport nu zo’n 3 jaar. Ik ben nu 6 weken zwanger en merk vooral dat ik veel moe ben. Ik pas mijn training aan op hoe dat ik me voel. Lekker blijven wegen op jouw niveau! In je tweede trimester zou ik wat aanpassingen doen. Toevallig ben ik personal trainer dus kan ik dit zelf doen, maar mocht je het lastig vinden probeer advies te vragen aan iemand!

2 maanden geleden

Reactie op De gele banaan

Ik sport nu zo’n 3 jaar. Ik ben nu 6 weken zwanger en merk vooral dat ik ve ...
Wat een goede tip, dankjewel!

één maand geleden

Bij mn eerste zwangerschap krachttraining blijven doen. Vanaf week 18 ongeveer aambeien gekregen… achteraf gezien had ik het gewicht op de barbell fors moeten minderen. Ik deed wel steeds minder gewichten erop, en volgde mn lichaam wat het aankon. Ik was nog flexibel en sterk genoeg en had ook goede conditie, dus volgens de boekjes deed ik alles netjes. Maar achteraf toch spijt dat ik door trainde. Had gewoon het bij een paar losse gewichten moeten houden

één maand geleden

Ik sportte voor mijn laatste zwangerschap (2 jaar geleden) best fanatiek en nog tot week 39 gedaan. inmiddels is dat 3 a 4 x en soms ook gewoon 2x per week. Ik merk nu wel dat ik veel moe ben en tijdens de trainingen is mn uithoudingsvermogen slecht haha. Dus ik ga gewoon rustig verder met krachttraining en sporten wanneer dat kan en lukt! Nu kan ik in principe alles nog en vanaf 2e trimester wat afbouwen (buikspieren en springen etc). Daarna zien we het wel😉. Ik zou vooral lekker doorgaan! Bij mij in de box gaan zwangere vrouwen echt wel lang door, maar gewoon wat aangepast! Sterkher is ook een fijn account om te volgen, net als haar pre/postnataal programma 😊