9 Reacties

één maand geleden

Kunnen ze de eerste keer niet alleen bloedprikken wanneer je nuchter bent? Of moet dit perse met drankje zijn? Wat niet gaat dat gaat niet... Dan moeten ze maar kijken naar alternatieven.

één maand geleden

Met het suikerdrankje wordt getest of jouw lijf binnen 2 uur de glucose naar een bepaalde waarde weet te brengen. Ik weet niet of ze hetzelfde beeld kunnen krijgen met alleen bloedprikken? Ik heb ongeveer twee weken geleden ook een test moeten doen. Mijn tweede baby was een macrosome baby (ik had toen overigens geen suiker) maar vanwege zijn hoge geboortegewicht moet ik nu ook vaker mijn suiker laten testen. Ik ben er heel de dag misselijk van geweest. Heel naar. Als jij nu sowieso nog last hebt van misselijkheid en braken zou ik met je verloskundige overleggen of het oké is om de suikertest een paar weken later alsnog te doen. Of inderdaad vragen of er een alternatief is? Ik moet er dus ook nog een keer aan gaan geloven later in de zwangerschap 🤢

één maand geleden

Ik heb zelf ook zwangerschapsdiabetes gehad de vorige zwangerschap en nu deze zwangerschap moest ik ook normaal nuchter prikken 12weken dacht ik. En met 20 weken moet ik wel met een suikerdrankje. Gewoon vragen of het deze keer nuchter kan zonder drankje. Wie weet is die optie er wel

één maand geleden

Vorige zwangerschap had ik ook diabetes (met insuline). Ik heb zelf de eerste suikertest met 16wk geweigerd, omdat ik vanaf het moment dat we zwanger zijn elke week een glucosedagcurve doe en daarmee mijn bloedglucose goed bijhoudt. De suikertest tussen de 24-28 weken kijk ik nog even aan. Zijn mijn dagcurves goed en mijn vruchtwater ook, dan ga ik de test niet doen. Niet omdat ik de test persé verschrikkelijk vindt (had er zelf weinig last van). Wel omdat ik achteraf denk dat ze bij de eerste veel te snel zijn geweest met de insuline. Na 1x een foute suikertest met 28 wk kreeg ik direct insuline voorgeschreven (geen aanpassingen in verdeling koolhydraten over de dag, dagcurves ect.). Had verder tijdens de zwangerschap veel hypo's 's nachts op het kleine beetje insuline. Verloskundige is het gelukkig met mij eens. Maar goed haha anders verhaal. Misschien kun je een glucosedagcurve doen? Heb je nog zo'n apparaatje van de vorige keer? Je meet dan ook wat je lichaam met de koolhydraten/suikers doet, geen momentopname, maar over de gehele dag bekeken.

één maand geleden

Je kan aangeven dat je het niet wil doen met het glucose drankje. Je mag om de ontbijt test vragen, dan prik je je bloed 1x nuchter in het ziekenhuis en eet je je meegenomen ontbijtje op, en dan moet je 1 uur wachten en prikken ze weer je bloed. Daarnaast mag je ook aangeven dat je liever een fles verse jus de orange mee neemt want dat geeft de zelfde resultaten. Als ze daar niet aan willen mee werken kan je om thuis testen vragen, dan moet je paar dagen lang voor en na je ontbijt zelf je bloed prikken en bij houden 😃

één maand geleden

Ik heb de suikertest geweigerd. Heb het bij mijn eerste zwangerschap gedaan en na wat onderzoek kwam ik erachter dat het achterhaald was en eigenlijk in buitenland al niet meer gedaan wordt. Nu gewoon 2x 3 dagen een dagcurve bijhouden. Geloof nu en in week 25 ofso

8 dagen geleden

Ik moet deze binnenkort ook doen, is het gewoon bloedprikken of vingerprik? Want dat lees ik ook. Ben nu 20 weken, maar moet wel echt eten meteen ‘s ochtends dus ik hoop echt dat ik niet over mn nek ga na dat drankje 🙈

8 dagen geleden

Reactie op Giulia88

Ik moet deze binnenkort ook doen, is het gewoon bloedprikken of vingerprik? ...
Hier is het nuchter bloedprikken drankje 2 uur wachten en weer bloedprikken. Mocht niet lopen of water drinken .. alleen naar de toilet en snel weer zitten 😅

4 dagen geleden

Reactie op Giulia88

Ik moet deze binnenkort ook doen, is het gewoon bloedprikken of vingerprik? ...
Ik moest eerst inderdaad een vingerprik. Dan dat drankje achterover gieten 😅 twee uur wachten en toen bloed prikken vanuit de arm.