25 Reacties
één maand geleden
Ik had het bij de vorige zwangerschap. Mijn verloskundige gaf aan dat de kans zeer groot was dat het dan afgenomen zou zijn. Dat het lichaam dan soms een beetje overdreven gereageerd heeft met de aanmaak van ijzer door de plotselinge zwangerschap. Dit bleek het geval. Niets aan de hand met de tweede x prikken. Goed dat ze het checken, maar vooralsnog zou ik je geen zorgen maken!
één maand geleden
Zit in hetzelfde schuitje als jij! Afgelopen weekend voor de 2e keer ijzer laten prikken. Ben zo benieuwd of het nu omlaag is. Moest per direct stoppen met de multi waar foliumzuur oa in zit
één maand geleden
Reactie op nadinew1007
Zit in hetzelfde schuitje als jij! Afgelopen weekend voor de 2e keer ijzer ...
Spannend voor jou ook! Ik moet 4 november weer prikken. Maar fijn te horen dat ik niet de enige ben 🙈 online vind je echt alleen maar info over een ijzer te kort. Hopelijk is het bij ons beiden straks helemaal goed!
één maand geleden
Reactie op Emmaaaa22
Ik had het bij de vorige zwangerschap. Mijn verloskundige gaf aan dat de ka ...
O wat goed om te horen. Ik hoop dat dit bij mij ook het geval zal zijn. Dank je wel voor je reactie!
één maand geleden
Reactie op esmee_23
Ik heb precies hetzelfde gehad in 2022. Was ook erg hoog. Bleek te komen do ...
Dank je voor je reactie. Ik denk opeens oh dat zou ook nog kunnen. Ik ben namelijk mega lang verkouden geweest maar nu op dit moment geen covid test gedaan.
één maand geleden
Ik heb geen ervaring met hoog ferritine door zwangerschap maar ik heb zelf wel ijzerstapelingsziekte. Dit wist ik al voor mijn zwangerschappen. Als je dat inderdaad hebt dan is dat voor je zwangerschap niks om je zorgen over te maken. Als ze erachter komen dat je chronische ijzerstapeling hebt betekent dat dat je onder behandeling bij internist komt. Ook dat is nog steeds niks om je direct zorgen over te maken. Alleen maar goed als je er nu achter zou komen.
Maar hopelijk voor jou is het gewoon tijdelijk 😊
één maand geleden
Reactie op sheem91
Ik heb geen ervaring met hoog ferritine door zwangerschap maar ik heb zelf ...
Heb je bij ijzerstapelingsziekte ook te veel ijzer in je bloed? Ik heb in mei (voor zwangerschap) bloed laten prikken en toen was ferritine verhoogd. Met het zwangerenlab was ferritine nog hoger, maar hb en ijzer waren beide keren goed. Ik heb al een paar keer aan mn huisarts gevraagd wat dit betekent en krijg eigenlijk altijd dat ze het niet weten. Ik heb ook al langer last van hartklachten en vermoeidheid en heb aangegeven dat ik heb gelezen dat dat ermee te maken kan hebben, maar zij geven mij geen info. Dus ben wel nieuwsgierig of je voor ijzerstapelingsziekte ook teveel ijzer moet hebben in je bloed of kan alleen teveel ferritine ook een indicator zijn?
25 dagen geleden
Reactie op HannahMoon
Heb je bij ijzerstapelingsziekte ook te veel ijzer in je bloed? Ik heb in m ...
Dat is heel vervelend dat ze dat niet serieus nemen! Ik ben er mee bekend dat artsen en met name huisartsen hier ook heel weinig vanaf weten! Ik moest mijn verloskundige zelfs uitleggen wat het was. 😅 Ik heb niet perse een te hoog HB gehalte als dat is wat je bedoelt. Je ijzerwaardes bestaan ook uit verschillende factoren. Waar ferritine er 1 van is. Alles moet als het ware in balans zijn.
De klachten die je benoemd kunnen zeker te maken hebben met ijzerstapelingsziekte. Ik zou gewoon tegen je huisarts zeggen dat je een doorverwijzing wilt naar een internist. Zij kunnen een gen onderzoek doen waaruit blijkt of je het wel of niet hebt.
Succes! 🍀
25 dagen geleden
Reactie op sheem91
Dat is heel vervelend dat ze dat niet serieus nemen! Ik ben er mee bekend d ...
Ah dankjewel! Dan ga ik gewoon gelijk weer bellen. Ik vind t op zich geen probleem dat de huisarts eerlijk zei dat ze het niet wist, maar dat moet naar mijn idee dan niet betekenen dat daar het onderzoek dus ophoudt 😅 Thanks!
25 dagen geleden
Nou de assistente zei eerst 100x dat t niet nodig was. Maar na volhouden dat ik gewoon de oorzaak wil weten (of desnoods kijken of ferritine nu weer normaal is) is het gelukt 🤣
25 dagen geleden
Reactie op halloroosje
Dank je voor je reactie. Ik denk opeens oh dat zou ook nog kunnen. Ik ben n ...
Wanneer moet jij prikken?
18 dagen geleden
Reactie op nadinew1007
Was het goed bij jou? Bij mij helaas nog steeds ietsjes te hoog (158) maar wel gedaald. Ik moet nu naar de internist in het ziekenhuis 🥲
18 dagen geleden
Reactie op HannahMoon
Wanneer moet jij prikken?
Ik heb vandaag geprikt maar wederom iets te hoog. 158... dus nu krijg ik een verwijzing voor het ziekenhuis voor extra controle. Baal er wel van maar fijn dat ze het serieus nemen
18 dagen geleden
Reactie op sheem91
Ik heb geen ervaring met hoog ferritine door zwangerschap maar ik heb zelf ...
Dank je wel! Fijn dat je daarachter kwam. Gaat het nu goed verder met jou en is alles onder controle?
18 dagen geleden
Reactie op HannahMoon
Nou de assistente zei eerst 100x dat t niet nodig was. Maar na volhouden da ...
Fijn dat je toch serieus genomen werd. Wat vervelend dat je zo hebt moeten aandringen... heb je inmiddels wel een verwijzing gekregen?
18 dagen geleden
Reactie op nadinew1007
Dit geeft bij mij geholpen gelukkig! Stoppen met foliumzuur en multi
17 dagen geleden
Reactie op halloroosje
Ik heb vandaag geprikt maar wederom iets te hoog. 158... dus nu krijg ik ee ...
Spannend! Hebben ze ook op andere dingen geprikt om ijzerstapelingsziekte uit te sluiten?
17 dagen geleden
Reactie op halloroosje
Fijn dat je toch serieus genomen werd. Wat vervelend dat je zo hebt moeten ...
Ja, ik ga volgende week bloedprikken. Dan prikken ze de ferritine opnieuw, maar ook de andere indicatoren voor ijzerstapelingsziekte. Stiekem hoop ik eigenlijk dat het nu gezakt is, maar ik had ook al een te hoge ferritine voor de zwangerschap dus ik betwijfel het. Afhankelijk van die uitkomst zal ik denk ik ook naar een internist moeten.