39 Reacties

13 dagen geleden

Ik heb ook de voorkeur om thuis te bevallen. Om dezelfde redenen als jij maar ook omdat bij mijn vorige bevalling elke keer dat ik in het ziekenhuis kwam mijn weeën afnamen.. maar thuis waren ze wel krachtig elke keer. Dus ik hoop met de rust van thuis dat het wat vlotter zal verlopen.

13 dagen geleden

Dat is het droombeeld maar doordat ik onder risico zwangerschap val, heb ik de keuze niet en is het sowieso ziekenhuis.

13 dagen geleden

Voorkeur voor thuis, wellicht in bevalbad. Omdat ik liever in mijn eigen omgeving blijf en achteraf mijn eigen bed in duik. Ook willen we het geboorte team lekker klein houden (ik, man, verloskundige en doula). En verwacht ik thuis meer tijd en vrijheid te hebben dan in een ziekenhuis. Mocht er gedurende de bevalling dingen veranderen/medisch worden dan wonen we dichtbij een ziekenhuis en geef ik me er aan over dat het anders zal lopen. In het ziekenhuis zal de doula dan voor ons zorgen dat mijn grenzen bewaakt worden.

13 dagen geleden

Mijn voorkeur is ook thuis. Ik ben thuis van mijn dochter bevallen en kon meteen gebruik maken van mijn eigen vertrouwde dingen (douche, bed, enz). Helaas is dat voor mij geen optie meer omdat er een grote kans is dat mijn placenta weer niet geboren wordt en veel bloedverlies. Maar als het kon...

13 dagen geleden

Ik dacht dat als je er voor kiest om in het ziekenhuis te bevallen, dus zonder medische indicatie, je dit ook met je eigen verloskundige doet en dus net zo veel tijd en aandacht van haar krijgt als dat je thuis bevalt, toch? Alleen met medische indicatie is het ziekenhuispersoneel

13 dagen geleden

Reactie op Leoniee123

Ik dacht dat als je er voor kiest om in het ziekenhuis te bevallen, dus zon ...
Klopt. Voordeel is dat je eigen huis geen zooitje wordt en je als je toch pijnmedicatie wil zo op de poli bent. (De kraamkamer zat bij mij onder het bloed omdat ik steeds rondliep met het opvangen van de weeen.

13 dagen geleden

Hier ook. Bij de eerste wilde ik al thuis, maar werd tijdens de bevalling medisch ivm sterrenkijker. Bij de tweede wilde mijn man toch in het ziekenhuis. Toen poliklinisch daar razendsnel bevallen. Nu de derde keer mijn man weten te overtuigen en wil het nu thuis doen! 😄

13 dagen geleden

Ik heb een voorkeur en ben ook zo begonnen de vorige bevalling, helaas een ks geworden en nu moet ik dus in het ziekenhuis bevallen. Zodra je het ziekenhuis binnenloopt heb je 80% meer kans op een ingreep die helemaal niet nodig hoeft te zijn, zoals vliezen breken, knip, opwekkers, vacuüm. Bovendien een grotere kans om op je rug gelegd te worden = minst goede houding. Het állerbelangrijkste wat je lichaam moet doen tijdens de bevalling is oxytocine aanmaken, je gelukshormoon. Dit kan alleen als je je helemaal veilig en ontspannen voelt: gedimd licht, muziekje, aanraking van je partner, stressvrije omgeving. Ik ga mijn uiterste best doen om dit teweeg te brengen in het ZKH. Maar thuis is dit toch veel makkelijker.

13 dagen geleden

Voorkeur voor thuis! Bij de eerste ingeleid in ziekenhuis. 2e was een thuisbevalling, nou dat was echt heerlijk! Zo fijn in je eigen omgeving, daarna gelijk mijn 1e kindje erbij, je eigen bed, eigen douche. Dus ik hoop dat dat deze keer weer kan! Was een stuk fijner dan de eerste keer in het ziekenhuis met een inleiding..

13 dagen geleden

Ik wil graag thuis bevallen. Mijn oudste is thuis geboren en vond dat heel prettig. Voelde me op mijn gemak en kon lekker mijn eigen ding doen en na afloop lekker mijn eigen douche en weer in bed. Daarna prematuur bevallen van een tweeling. Dit was uiteraard in het ziekenhuis. Ook daar heb ik een prima ervaring gehad overigens. Ze hadden geduld en luisterde naar wat ik graag wilde (waar dat kon uiteraard). Nu wil ik weer graag thuis. Bij de eerste vond ik dit fijn en daarnaast is de tweeling in anderhalf uur geboren dus wellicht haal ik het ziekenhuis niet eens 🤣. Maar ik sta er nuchter in, het gaat zoals het gaat.

13 dagen geleden

Ik wil ook graag thuis bevallen. Het lijkt me heerlijk om gewoon meteen lekker met je gezinnetje thuis te zijn. Moet wel zeggen dat mijn voordeel is dat het ziekenhuis praktisch in mijn achtertuin ligt, dus ik binnen 5 minuten op de kraamafdeling daar lig.. Is nu mijn 2e kindje en ben de vorige keer thuis begonnen maar uiteindelijk toch naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggenprik.

13 dagen geleden

Leuk om te lezen dat er zoveel positieve meningen zijn over thuis bevallen, motiveerd mij om mijn wens door te zetten😄

13 dagen geleden

Ik ben niet medisch maar wil wel in het ziekenhuis gelijk aangeven, mocht er wat zijn zijn ze gelijk bij je. Bij veel in mijn omgeving gezien dat ze uiteindelijk toch na ziekenhuis moesten, en dan met spoed. Nee doe mij maar veilig in het ziekenhuis

13 dagen geleden

Reactie op Liza Hammer

Ik ben niet medisch maar wil wel in het ziekenhuis gelijk aangeven, mocht e ...
Dat kan natuurlijk ook!

13 dagen geleden

De oudste in het ziekenhuis geboren (medisch) en de tweede thuis. Ik wil nu weer thuis, vond het ook heerlijk en relaxter. Kon goed in mijn bubbel blijven. Bij de eerste wilde ik ook graag thuis maar moest ik uiteindelijk naar het ziekenhuis (zonder spoed overigens). De verloskundige vertelde toen dat 1/3 van de eerste bevallingen ook daadwerkelijk thuis lukt. Over de thuisbevallingen met daarna toch ziekenhuis of met spoed. Gebeurt natuurlijk wel maar ik denk ook altijd maar dat je dit soort verhalen sneller hoort dan dat iemand ‘gewoon’ thuis is bevallen.

13 dagen geleden

Reactie op Arendmama

De oudste in het ziekenhuis geboren (medisch) en de tweede thuis. Ik wil nu ...
Mee eens, en wat mij betreft toch de moeite waard om het thuis te proberen😊

13 dagen geleden

Reactie op Arendmama

De oudste in het ziekenhuis geboren (medisch) en de tweede thuis. Ik wil nu ...
Is ook zo. Sowieso zijn mensen bij wie het minder goed ging of niet zoals ze verwachtten sneller geneigd hun verhaal te vertellen denk ik. Ik werk zelf op de verloskamers en daar zien we wel regelmatig mensen die eigelijk thuis wilde bevallen maar toch zonder spoed naar het ziekenhuis komen. (Denk aan pijnstilling of een baby die in het vruchtwater heeft gepoept). Echt spoed vanuit thuis zien we niet heel vaak.

13 dagen geleden

Vorige keer ziekenhuis (inleiding 38+2). Hopelijk kan ik het deze keer thuis ervaren. In iedergeval toch thuis rustig aan het vanzelf op gang laten komen. Voel ik me toch niet prettig thuis, kan ik uiteindelijk nog naar het ziekenhuis. Thuis zou ik ook mooi vinden ☺️

13 dagen geleden

Ik twijfelde, ben drie keer fijn thuisbevallen. Maar het waren hele snelle bevallingen, toen ik het besprak met de verloskundige gaf ze aan dat zij denk dat als ik twijfel het thuis misschien het fijnst is voor me. Want de kans is aanzienlijk dat ik anders in de auto beval😂🤣 wel chill om alles dichtbij te hebben, in je eigen omgeving te zijn etc. Dat is echt een voordeel van thuis. Ik woon nu iets verder van het ziekenhuis dan de vorige keren en dat gaf mij twijfel, alleen de weg naar het ziekenhuis is een hele lange rechte weg dus makkelijker aan te rijden met een ambulance. Dat geeft wel de doorslag om het nu ook weer thuis te willen proberen zolang dat medisch verantwoord is.

13 dagen geleden

Reactie op Surprisesurprise

Ik twijfelde, ben drie keer fijn thuisbevallen. Maar het waren hele snelle ...
Heb je ook nadelen ervaren van het thuis bevallen, de drie keer die je al erop hebt zitten? :p