39 Reacties
13 dagen geleden
Heel gek. Heb altijd gezegd voor mijn zwangerschap, ik wil in het ziekenhuis bevallen en nu ik eenmaal zwanger ben wil ik het juist thuis doen! Ben morgen 23 weken en alles gaat prima dus ik hoop dat het uiteindelijk ook gaat lukken!
Mijn redenen zijn vooral mijn sterke gevoel dat ik thuis wil blijven, zodat je lekker in je eigen bubbel bent en de mensen die ik er uiteindelijk eventueel bij wil hebben beneden in de woonkamer kunnen wachten. Je hebt gewoon lekker je eigen spullen om je heen, voelt vertrouwd.
Wel zou ik graag een bevalbad willen, niet om per se in te bevallen, maar het lijkt mij fijn om daar in te kunnen zitten om de weeën uiteindelijk op te kunnen vangen. 😊
13 dagen geleden
Reactie op Babybabyy
Heb je ook nadelen ervaren van het thuis bevallen, de drie keer die je al e ...
Nee eigenlijk niks! Fijn op mijn eigen plekje. Ik heb een vervelende bevalkraam gehad, werd gek van haar ze bleef maar aan me plukken. Maar zelfs dat heeft de verloskundige top opgepakt, toen mijn dochter er was heeft ze haar naar huis gestuurd en gezegd ik blijf wel tot je hebt gedoucht😂
12 dagen geleden
Ik heb zelf ook een voorkeur voor thuisbevalling met een huur bevalbad/baarkruk (beide worden tegen die tijd aangeschaft!). Vertrouwde eigen bubbel, spullen etc.
Maar mocht er gedurende de zwangerschap/bevalling dingen veranderen of dat het medisch word heb ik mezelf wel voor genomen dat een ziekenhuis bevalling ook geen ramp zal zijn. Als jij je bevalplan op orde hebt en er mensen om je heen hier zoveel mogelijk voor kunnen waken.. dan moet het vast goed komen.
Bij voorhand heb ik mezelf al voorgehouden dat beide opties open moeten staan. (Vooral een ziekenhuis bevalling) omdat je maar nooit weet hoe een situatie zal lopen.
Maar voor nu vertrouw ik op de kleine en mijn lichaam dat het allemaal wel zal lukken
lukken tegen die tijd.. 🤰🏻 (21weken zwanger atm)
12 dagen geleden
Ik wil heel graag thuis bevallen. Bij mijn eerste bevalling was dit ook mijn wens, maar na 2,5 uur persen moesten we toch naar het ziekenhuis voor weeën opwekkers. Na aankomst in het ziekenhuis is bij binnen 10 minuten geboren. Ik vond de uren thuis heerlijk en zou de hele bevalling zo weer overdoen. Dit keer gaat het hopelijk helemaal lukken thuis.
12 dagen geleden
Voorkeur thuis bevallen.
Bij mijn dochter thuisbevalling in bad en barkruk gehad. Zo fijn om in je eigen omgeving te zijn.
Lekker rustig en alle spullen bij de hand.
Als alles goed is gegaan wordt je toch binnen paar uur weer het ziekenhuis uit gezet dus lekker als je niet hoef te reizen.
12 dagen geleden
Ik ben ook van plan thuis te bevallen. 1.5 jaar geleden ook thuis bevallen van onze zoon en dat was super fijn. Had een hele romantische badbevalling met kaarsen in gedachte maar uiteindelijk werd het een weenstorm op bed en na 3 uur was mijn zoontje er. Anders dan gepland maar kijk er super positief op terug. Ben benieuwd hoe het deze keer zal gaan aangezien de eerste keer al erg snel ging. Vond het heerlijk om daarna lekker onder mijn eigen douche te stappen en 48 uur in mijn zoontje te knuffelen in bed en er niet uit te komen. Deze keer ben ik van plan het ook zo te doen alleen heb ik geen oppas dicht in de buurt voor mn zoontje dus daar moeten w nog een oplossing voor vinden
12 dagen geleden
Bij mijn eerste in het ziekenhuis bevallen (net gered).
Bij de tweede thuis gebleven. Vond het heel fijn om niet met weeën de auto in te moeten en je kan gewoon lekker meteen in je eigen bed duiken.
Verder allebei wel prima ervaringen, maar ik hoop dat het deze keer toch weer thuis mag lukken!
12 dagen geleden
2x thuis bevallen. Eerste keer wilde ik in het geboortehuis, maar na een lange aanloop ging het ineens snel en kon dat niet meer. Was uiteindelijk helemaal prima, vond het fijn om thuis te zijn en niet te hoeven reizen met weeën of kort na de bevalling.
Bij de tweede bewust gekozen voor een thuisbevalling. Die bevalling ging megasnel, verloskundige waren niet op tijd terug😅
Nu in verwachting van de derde en ik wil weer graag thuis bevallen. Ik denk dat ze nu een tent gaan opzetten😂
Ik vind het vooral echt fijn dat je in je eigen ruimte bent met al je eigen spullen, dat je niet met weeën hoeft te reizen en niet kort na een bevalling de auto in moet.
12 dagen geleden
Ik lees alle redenen om thuis te bevallen en het lijkt mij ook heerlijk om in mijn eigen omgeving te bevallen. Wel nog enigszins bezorgd over het wat als er toch iets aan de hand is, waardoor je naar het ziekenhuis moet, maar dat zou ik opzij kunnen schuiven. Ik zit vooral met het feit dat ik al 2 dochters heb en ik vraag me af hoe andere mama's ermee omgaan dat de oudere kindjes dan ook thuis zijn als t gebeurt. Hebben jullie zoiets van, ze mogen alles meekrijgen of hebben jullie hier een plan voor? Ben echt benieuwd, want het blijft in m'n hoofd!
12 dagen geleden
Reactie op Babybabyy
Ik lees alle redenen om thuis te bevallen en het lijkt mij ook heerlijk om ...
Bevallingen beginnen vaak in de nacht. Ik heb onze oudste toen gewoon laten slapen en in de ochtend is hij door zijn tante naar de opvang gebracht.
Was bij ons wel allemaal net op tijd, omdat de kleine meid besloot om ineens heel snel te komen. Maar was prima, hij had door dat er wat was, maar niet precies wat. Hij was toen net 3 en dat vonden wij te jong om hem erbij te laten.
Het is handig om van te voren te bedenken wie kan de kids ophalen/wegbrengen etc.
Qua als er toch iets is. Ze leggen bij thuisbevallingen levensreddende spullen allemaal al klaar. Zuurstof bijvoorbeeld leggen ze voor de zekerheid al klaar. Je weet het natuurlijk nooit van te voren, maar over het algemeen gaan thuisbevallingen goed.
12 dagen geleden
Reactie op Babybabyy
Ik lees alle redenen om thuis te bevallen en het lijkt mij ook heerlijk om ...
Kindjes kúnnen er gewoon bij blijven, maar voor de zekerheid heb je wel een plan B nodig.
De VK zal het bij haar kunnen nooit zover laten komen dat je te laat bij het ziekenhuis bent. Ze zijn liever te voorzichtig, en maar goed ook. Je kunt altijd al scenario's bespreken met je VK, van "wat als... dan wil ik naar het ZKH".
9 dagen geleden
Reactie op Koraaltje
Bevallingen beginnen vaak in de nacht. Ik heb onze oudste toen gewoon laten ...
Dankjewel voor je reactie. Waar wij wel tegenaan lopen is dat wij niemand in ons netwerk hebben om specifiek onze kinderen op te vangen en al helemaal niet voor eventueel een aantal uur achter elkaar. Mijn man en ik doen het echt samen. Om deze reden oa overwegen we ook het thuis bevallen..
9 dagen geleden
Reactie op Liza Hammer
Ik ben niet medisch maar wil wel in het ziekenhuis gelijk aangeven, mocht e ...
Je bent wel in het ziekenhuis maar dat betekent niet dat je daar kan blijven als het medisch wordt. Dan zou je bij drukte alsnog moeten verplaatsen naar een ander ziekenhuis en ben je dus net zo lang bezig als vanuit huis.
8 dagen geleden
Reactie op Liza Hammer
Ik ben niet medisch maar wil wel in het ziekenhuis gelijk aangeven, mocht e ...
Ik ben thuis bevallen, en het trauma team met heli en ambulances waren er met 6 min. Ik werk zelf op de intensive care en mijn baby heeft het gered omdat ze direct naar een NICU kon omdat ze in ons ‘eigen’ ziekenhuis geen behandelingen geven aan zuigelingen die ze in een ander ziekenhuis wel deden waar ze nu dus heel snel was. In een ziekenhuis wil niet direct zeggen “veiliger”, dit ligt ook aan de mogelijkheden etc, aan het team rondom je bed en alles daar om heen.
8 dagen geleden
Oh en nog daarbij, ondanks dat mijn dochter een traumatische start had met stikstofbeademing, reanimatie etc ben ik nog steeds niet medisch, en gaan we nu gewoon als het kan voor een thuisbevalling in bad. De bevalling zelf ging namelijk SUPER goed, en alles daarna kan ook gebeuren in het ziekenhuis met ook een andere uitkomst.
8 dagen geleden
Ik heb zeker de voorkeur voor thuisbevalling. Wilde dat bij de eerste ook alleen werd ik helaas medisch.. ik hoop deze keer vurig op een thuisbevalling. Ik vond ziekenhuisbevalling heel arelax. Elke keer iemand nieuw die je kamer binnenkomt enzo.. ik voelde me niet op m'n gemak en wilde zodra m'n baby geboren was gelijk naar huis, lekker in m'n eigen omgeving
8 dagen geleden
Mooi dat je dat graag zou willen! Momenteel ben ik voor de derde keer zwanger en zou ik het heel graag weer thuis willen doen. M'n vorige twee bevallingen waren zo fijn thuis. Precies wat je zegt, je eigen mensen en een fijne rustige sfeer. Ik ben echt een huismus dus ik kijk zo positief terug op de vorige twee keer dat ik het nu wel weer graag wil proberen.
Overigens heb ik geleerd dat door ontspanning het mogelijk de bevalling kan bevorderen. Bij m'n tweede bevalling zat ik lekker buiten tussen de weeën de bal van de hond te gooien tot het niet meer ging. Dat gaf voor mijn zo'n fijne afleiding waardoor ik me niet vastklamte aan de pijn van de weeën en tussendoor ook echt even kon "ontspannen". :-)
4 dagen geleden
Voor mij is thuis bevallen ook de droom/wens. En wat ik hier al meer lees, geldt voor mij ook: een vertrouwde/veilige omgeving helpt mij het beste om te ontspannen, dus ik hoop dat dat ook op die manier kan. Het is ons eerste kindje en er zijn allerlei redenen waardoor het alsnog een ziekenhuisbevalling zou kunnen worden, dus ik probeer me ook voor te bereiden op allerlei scenario's en hoe je ook daarin ontspannen kunt blijven (of weer worden) en het gevoel van regie kan houden. Ben erg benieuwd!
3 dagen geleden
Reactie op Prax
Ik heb een voorkeur en ben ook zo begonnen de vorige bevalling, helaas een ...
Zie net je berichtje.. ik heb bij de 1e ook een keizersnee gehad vanwege dysmaturiteit. 2e wel vaginaal bevallen in het ziekenhuis. En ook de wens voor een thuisbevalling! Ik heb dit besproken met de verloskundige en die gaat hierin best mee. Het is ‘tegen de richtlijn’, maar het is niet onmogelijk, en het is je eigen keuze! Nou speelt hier mee dat ik al een keer vaginaal bevallen ben ik en ik weet dat ik dat kan, maar wilde het toch even laten weten. Je hebt altijd een keuze!