7 Reacties

één maand geleden

Persoonlijk zou ik het niet doen.. tosti is toch anders. Ik heb het met mijn vorige zwangerschap ook niet gedaan voor de zekerheid🤷🏻‍♀️

één maand geleden

In de app Zwangerhap staat er bij boerenkaas gewoon dat je het mag eten.

één maand geleden

Reactie op JoelleN

In de app Zwangerhap staat er bij boerenkaas gewoon dat je het mag eten.
Ik zie het inderdaad, wel gek want het is gemaakt met rauwe melk

één maand geleden

Het risico met rauw melkse kazen is dat er de listeria bacterie in zit. Volgens Google zit dat risico vooral in zachte rauw melkse kazen, de bacterie heeft namelijk vocht nodig om zich te vermenigvuldigen, en dat heb je niet in een harde kaas zoals een boerenkaas. Voedingscentrum zegt zelfs: De kans dat listeria aanwezig is in harde boerenkaas van rauwe melk is klein. https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx Om listeria te verhitten moet het boven de 75C komen trouwens (zelfde link), ik heb geen idee of dat lukt met een tosti, je zou eens een keukenthermometer in je tosti kunnen stoppen haha

één maand geleden

Geen idee maar ik heb nu wel zin in tosti 🫣

één maand geleden

Reactie op Leoniee123

Het risico met rauw melkse kazen is dat er de listeria bacterie in zit. Vol ...
Ter aanvulling: het risico op listeria is super klein (bedenk maar hoe vaak je al als niet-zwangere dingen hebt gegeten waar het potentieel in kan zitten), en in boerenkaas dus nog veel kleiner MAAR als je het krijgt is listeria wel erg gevaarlijk. Het is een afwerking afweging die je voor jezelf moet maken. Wat je nog kan doen als je je er toch niet goed bij voelt is misschien een boterham beleggen met boerenkaas en die onder de gril van je oven stoppen. Dan zou het wel warmer dan 75 graden worden, vermoed ik, en dus geen risico meer zijn. En lijkt hopelijk genoeg op een tosti.

één maand geleden

Ik heb het mijn eerste zwangerschap gevraagd aan de verloskundige want ja; verslaafd aan ‘echte’ kaas. Zij vertelde dat er in Nederlandse boerenkaas niet genoeg vocht zit voor de bacterie om te overleven en dat ik deze gerust kon eten. Met zachte kazen, die dus meer vocht bevatten, is die kans veel groter dat de bacterie er in kan zitten. Dit is mijn derde zwangerschap met boerenkaas. Maar goed; altijd doen wat voor jezelf goed voelt. Als je het zelf niet vertrouwd; niet doen 😊