16 Reacties

één maand geleden

Je hebt toch bevalvrrlof van 6 weken en dan 10 weken verlof? Ik volg even mee, ben zwanger van onze eerste en moet dit ook allemaal goed uitzoeken. Ook in het onderwijs dus 🤓

één maand geleden

Reactie op Bianca Mathilde

Je hebt toch bevalvrrlof van 6 weken en dan 10 weken verlof? Ik volg even m ...
Ja klopt maar je hebt ook nog ouderschapsverlof (betaald en onbetaald) dus kunt stiekem langs thuis blijven mocht je dat willen!

één maand geleden

Hey ik werk in het onderwijs VO en ik neem na mijn zwangerschapsverlof meteen 9 weken betaald ouderschapsverlof. Door alle schoolvakanties blijf ik vanaf de voorjaarsvakantie tot de herfstvakantie thuis. Een echte luxe voor ons docenten! Is er iets dat ik vergeet aan ouderschapsverlof?

één maand geleden

Ik neem ook ouderschapsverlof op na m'n zwangerschapsverlof en blijf zo van voorjaarsvakantie tot kerstvakantie thuis. Ik neem iets van 2 weken PB-uren op ook. Vorige keer ook in totaal 10 maanden thuis gezeten en zelfs een maandje op vakantie in de zon geweest 😀

één maand geleden

Reactie op Bianca Mathilde

Je hebt toch bevalvrrlof van 6 weken en dan 10 weken verlof? Ik volg even m ...
We bevallen in april, dus naast je bevalverlof krijg je de meivakantie en zomervakantie erbij dus 8 weken extra. Als de voorjaarsvakantie in je zwangerschapsverlof valt, is die ook extra.

één maand geleden

Reactie op S’Graziëlla

Hey ik werk in het onderwijs VO en ik neem na mijn zwangerschapsverlof mete ...
Zo doe ik het ook! Daarna kan je nog (gedeeltelijk) betaald verlof opnemen voor 50% van je normbetrekking. Ik ga dat zelf niet doen want er geldt een terugbetalingsregeling voor en ik wil na m’n verlof de helft minder gaan werken.

één maand geleden

Interessant om dit allemaal te lezen. Ik ben ook voor het eerst zwanger en verdrink even in alle regeltjes. Wat zijn jullie redenen om het ouderschapsverlof er direct aan te plakken? Is dat enkel zodat de verlofperiode langer duurt of heeft dan ook andere financiële redenen? En voor degene die dat anders doen, wat zijn daar de overwegingen van? Ik wil gewoon goed overwogen de keus maken…

één maand geleden

Zeker interessant om te lezen! Ik ben toevallig nu bezig met HR om het allemaal uit te rekenen. Ik werk ook in het VO. Ik ben officieel 7 april uitgerekend en als 28 februari mijn laatste werkdag is (daarna carnavalsvakantie) dan begint mijn verlof op 10 maart tot en met 1 september. Ik vraag me alleen af, voor de mensen hier die in het vo werken: hoe komen jullie uit op de herfstvakantie? Is dat vanwege betaald ouderschapsverlof?

één maand geleden

Reactie op Zomerbries

Zo doe ik het ook! Daarna kan je nog (gedeeltelijk) betaald verlof opnemen ...
En hoe zit het met die terugbetalingsregeling? Daar snap ik nog niet zoveel van😅

één maand geleden

Reactie op MargotvdRakt

En hoe zit het met die terugbetalingsregeling? Daar snap ik nog niet zoveel ...
Wat ik uit de mbo cao haal: stel je werkt 4 dagen, dan kan je voor 2 dagen verlof opnemen totdat je door die uren heen bent. Van die 2 dagen verlof wordt 55% vergoed (als het niet meer dan 415 uur ofzo is). Als je dan binnen een jaar na afloop van de verlofregeling weggaat of 2 dagen of minder gaat werken, dan moet je de vergoeding terugbetalen.

één maand geleden

Reactie op Sarah9010

Zeker interessant om te lezen! Ik ben toevallig nu bezig met HR om het alle ...
Ja! Het is wettelijk bepaald dat je in het eerste levensjaar 9 weken verlof op kan nemen tegen 70% vergoeding. Je kan het verlof in 1 keer achter elkaar opnemen of flexibel.

één maand geleden

Reactie op Zomerbries

Ja! Het is wettelijk bepaald dat je in het eerste levensjaar 9 weken verlof ...
In het VO is het 75% CAO VO Op basis van fulltime 1fte: Van 830 uur ouderschapsverlof bedraagt het betaald ouderschapsverlof bij een normbetrekking maximaal 415 uur. Sociale partners hebben afgesproken dat per 2 augustus 2022 het percentage van doorbetaling van de bezoldiging over maximaal 415 uur gedurende het eerste levensjaar van het kind wordt verhoogd naar 75% van de bezoldiging.

één maand geleden

Reactie op Zomerbries

Ja! Het is wettelijk bepaald dat je in het eerste levensjaar 9 weken verlof ...
Ah duidelijk. Ik werk nu 1 fte dus dan zou ik eventueel in het nieuwe schooljaar 4 dagen kunnen werken en mijn vrije dag voor 75% uitbetaald krijgen en na april 2026 één dag onbetaald ouderschapsverlof. Duidelijk, dank je wel! Dan ga ik beter voorbereid het gesprek aan met HR. 😊

18 dagen geleden

Reactie op Prax

Ik neem ook ouderschapsverlof op na m'n zwangerschapsverlof en blijf zo van ...
Hey, ik ben benieuwd hoe jij je verlof hebt gerekt tot aan de kerstvakantie. Mijn uitgerekende datum is 5 april. Ik ga zes (zeven) weken van tevoren met zwangerschapsverlof, wat samenvalt met de voorjaarsvakantie, dus mijn laatste werkdag is op 14 februari. Na 5 april heb ik zwangerschapsverlof, en door de meivakantie komen daar twee weken bij. Vervolgens neem ik twee weken PB-uren op om de periode tot de zomervakantie te overbruggen. Na de zomervakantie plan ik negen weken betaald ouderschapsverlof, zodat ik pas na de herfstvakantie weer aan het werk ga. Hoe heb jij het geregeld om je verlof door te trekken tot aan de kerstvakantie?

18 dagen geleden

Ik ging bij mijn vorige zwangerschap met de voorjaarsvakantie met verlof. 4 weken van tevoren maar daardoor eigenlijk zelfs 3 want de vakanties krijg je terug. Ik heb toen voor de zomervakantie 2 dagen gewerkt (met mn klas naar Artis). In t nieuwe schooljaar nam ik elke week 2 dagen ouderschapsverlof op en zo kon ik t/m einde jaar fulltime in dienst blijven. Tweede helft schooljaar ging ik over naar onbetaald ouderschapsverlof. Achteraf is dit wel zonde, ik had meteen 4 dagen op de loonlijst moeten gaan. Dan had ik nu bij mijn 2e zwangerschap meer verlof/loon. Want nu blijf ik 3 dagen werken en kan ik dus mijn verlof niet opnemen. Ik wil eigenlijk 4 dagen op de loonlijst maar daar doet p&o natuurlijk moeilijk over. Mijn directeur niet want zij snapt ook dat ik anders maar 2 dagen kom werken. Dus als je fulltime werkt, ga na je zwangerschapsverlof naar 0.8 te en neem elke week 1 dag op. Dan smeer je t precies uit(als je een tweede wilt binnen 2 jaar)