11 Reacties
9 maanden geleden
Kies voornamelijk iets waar jij je comfortabel in voelt. Bij mijn eerste bevalling had ik een nacht hemd aan en tijdens de persfase ging deze gewoon iets omhoog. Nu kies ik voor een sportbh met gewoon en t shirt. Ik zal zelf wel een pyjama met lange broek meenemen voor lekker na je bevalling
9 maanden geleden
Ik heb een lange pyjamabroek ingepakt en ook een nachthemd.
Nachthemd voor na de bevalling (als we blijven slapen) en als we naar huis mogen gaat er gewoon een legging onder.
Of dus die pyjamabroek.
Als je iets hebt om in te slapen en iets om in naar huis te gaan zit je wel goed hoor. Als je langer moet blijven kan er vast iemand spullen bijhalen.
Ik heb zelf trouwens ook voedingbh's en een sporttopje bij, voor als dat prettig is. Ik heb geen bevaloutfit want de ervaring leert dat ik die niet aan doe.
9 maanden geleden
Ik ben afgelopen dinsdagavond bevallen in een groot oversized t-shirt (van primark). Verder had ik pyjama’s bij de primark gehaald in grote maten. Het type pyjama wat ik had gehaald is de boyfriend fit. Het is een lange broek en een top die helemaal open kan door middel van knoopjes. Erg fijn als je borstvoeding wil geven of voor huid op huid. Niet te veel over nadenken heb ik ook gedaan en uiteindelijk als het eenmaal zo ver is maakt het je al snel niet meer uit wat je aanhebt als je gaat bevallen. Veel succes nog met de laatste loodjes !
9 maanden geleden
Je zal niet bevallen in de eigen kleding. Je krijgt van het ziekenhuis een speciale jurk waarin je kan bevallen (dat is standaard). Veel vrouwen beginnen hun bevalling in hun eigen kleding, zoals een oversized shirt of een nachthemd met knoopjes , en stappen daarna over op een ziekenhuisjurk die door het ziekenhuis of geboortecentrum wordt verstrekt. Je kunt ook je eigen jurk (met knoopjes) meenemen als het beleid van het ziekenhuis dat toestaat. Misschien kan je wel bevallen in een eigen nachthemd maar zorg dat die erg ruim zit en knoopjes heeft zodat je baby na de bevalling direct op je borst gelegd kan worden. Later kan je je wel omkleden, daarvoor zou ik een pyama met knoopjes meenemen zodat je die open kan doen ivm borstvoeding of je baby op de borst liggen. Zoveel mogelijk dingen met knoopjes zodat het makkelijk open kan voor de baby, ik zou je dus geen t-shirts aanraden, want die ga je niet na de bevalling aan doen ivm huid op huid contact met je baby.. tenzij je die telkens uit en aan wilt doen. Weet niet hoelang je zal blijven in t ziekenhuis, maar ik heb zelf zowel een lange als korte pyjama broek mee. Je weet nooit als je het warm of koud gaat krijgen. Voor als je naar huis gaat ook comfortabele kleding dat losjes zit. Niet vergeten je voedings BH, tenzij je überhaupt geen BH wilt dragen.
9 maanden geleden
Hee! Ik denk graag even met je mee :)
• Ik zou vooral kleren kiezen die je in elk geval prettig vind zitten en waar je je fijn en comfortabel in voelt. Een nachthemd lijkt me prima eigenlijk!
Ik zal hieronder delen wat ikzelf in gedachten heb om aan te doen, mogelijk heb je er wat aan.
• Ik heb zelf twee shirts met korte mouwen voor tijdens de bevalling. Het zijn shirts van een fijne, zachte stof. En ik heb ze expres in een te grote maat gekocht. Dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar het lijkt mij fijn als het shirt wat ik draag niet te strak om mijn lijf zit + een beetje over mijn billen valt. Ik heb er 1 voor tijdens de bevalling, en 1 als 'extra'. Mocht het andere shirt vies of nat worden. Of gewoon fijn voor na de bevalling.
• Onder het shirt wil ik iets van een stretchie topje/sport-bh dragen. Ik vind het namelijk wel fijn om wat ondersteuning te hebben voor mijn borsten + als ik het toch te warm krijg, dan kan ik het t-shirt gemakkelijk uittrekken zonder dat ik naakt ben. Al maakt me dat misschien in het moment niet zoveel uit, haha.
• Wat mij nog fijn leek, was een soort kort 'fietsbroekje' van elastische, ademende stof. Deze sluit ook goed aan rondom mijn billen en bovenbenen. Dit vind ik vooral prettig zitten + als je voorover gebogen zit of iets, dan is de onderkant nog enigzins bedekt. Ik denk dat het broekje tegen het eind wel helemaal uitgaat ivm de geboorte, maar vooral tijdens de eerste fase lijkt het me fijn. Ook met toucheren kan het misschien wat onhandig zijn als je het broekje telkens uit moet doen, maar die afweging kun je zelf het beste maken.
• Tot slot heb ik nog een dik paar wollen sokken. Lijkt me heerlijk.
Wat betreft een pyjama... ik heb daarvoor een nachthemd met knoopjes. Ik vind het normaal niet zo prettig om in een lange broek te slapen, maar als je dat fijn vindt moet je dat juist lekker doen! Ik heb zelf wel een joggingbroek mee voor als ik uit bed ben/niet slaap, of als ik het koud heb of iets.
Nou... ik hoop dat je er wat mee kunt. Ik denk dat hierin geen goed of fout is, en dat je vooral lekker mag meenemen wat jou fijn lijkt.
Succes! 🥰
9 maanden geleden
Reactie op Orveialita
Je zal niet bevallen in de eigen kleding. Je krijgt van het ziekenhuis een ...
Ik kreeg geen speciale kleding vanuit het ziekenhuis tijdens mijn bevalling had me pyjama T-shirt aan vanuit huis onder boxer van me man met verband omdat ik al gebroken vliezen had. Dit heb ik eigenlijk 12 uur lang aangehad, zo lang duurde m'n bevalling. Na het douchen weer schone pyjama en ondergoed met verband.
9 maanden geleden
Bij ons in het ziekenhuis beval je wel in je eigen kleding. Krijg je geen ziekenhuisjurk.
Op basis van mijn vorige ervaring kan ik je 2 dingen adviseren:
1. Het is er erg warm, dus er zijn veel vrouwen die enkel een beugelloze BH aanhebben, meer niet. Tijdens de bevalling heb je geen tijd/energie om je druk te maken over hoe bedekt of niet je erbij loopt.
2. Veel vrouwen kiezen voor een wijd nachthemd van de hema oid die net over de billen valt. Mocht je aan een monitor moeten zit het niet te strak. Te strak is ook niet fijn vanwege de warmte. Te lang tot aan je knieën is onhandig.
Kies voor stof zoals 100% katoen of bamboe. Polyester werkt verstikkend.
9 maanden geleden
Bedankt voor al de tips. Ik denk er weer te veel over na blijkt het.
Ik ga denk nacht hemd meenemen die open kan (voedings shirt) en dan een joggins broek en tshirt voor na de bevalling. Plus extra sokken en ondergoed en 2 voedings bh zonder beugels. Dan kan ik eventueel in alleen een bh zitten als het te warm wordt
Ik ben nu 37+5 en ik begin het redelijk zat te worden 😂 het hele zwanger zijn.
9 maanden geleden
Reactie op twinwolfje
Bedankt voor al de tips. Ik denk er weer te veel over na blijkt het.
Ik ga ...
Hoi! Je bent ook van harte welkom in het topic Autisme en eerste zwangerschap. Waar nog meer autistische (aankomende) moeders zitten.
https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-april-2025/autisme-en-eerste-zwangerschap-o0vZjLe?utm_source=24Baby&utm_medium=app
9 maanden geleden
Reactie op Orveialita
Je zal niet bevallen in de eigen kleding. Je krijgt van het ziekenhuis een ...
Hier is dat absoluut niet standaard, een bevaljurk van het ziekenhuis. Gewoon eigen kleding mee.
Bij mijn vorige bevalling heb ik tot de ruggenprik alleen een badjas aangehad, verder niets. Vanaf ruggenprik naakt onder een dekbed van het ziekenhuis.
Tijdens de bevalling vond ik niets van kleding prettig, gewoon naakt.