8 Reacties
21 dagen geleden
Ik moet aanstaande dinsdag voor een vruchtwaterpunctie, ik lees graag mee met ervaringen.
21 dagen geleden
Wat vervelend! Ook dat je niet goed weet waarom het telkens mislukt is. Heb je wel een goede 13-weken echo gehad?
Ik heb zelf een punctie gehad bij mijn zoontje nav een afwijkende meting op de 20 weken echo en de guo die daarop volgde. Ik vond het toen ook heel erg spannend, maar het viel alles mee. Heb wel een paar dagen erna extra rustig aan gedaan. Langer dan het advies, maar dat voelde toen gewoon goed voor mij. Uiteindelijk een positieve uitslag ontvangen en heb een kerngezonde zoon van bijna 2.
Veel sterkte met afwachten ❤️
21 dagen geleden
Ik heb ook een vruchtwaterpunctie gehad bij mijn eerste vanwege een chromosoomafwijking bij mijzelf, die bij verkeerd doorgeven aan de baby ernstige afwijkingen veroorzaakt. Een gek idee dat ze zonder verdoving in je buik prikken, maar de pijn viel erg mee. Mijn zoontje ‘zwom’ gelijk naar de naald toe waardoor de gynaecoloog de naald er weer uit haalde en op een nieuwe plek opnieuw prikte.
Ik kreeg na 2 dagen plotseling hoge koorts en buikpijn, waardoor ik terug naar het ziekenhuis moest voor onderzoeken. Bleek een infectie in de baarmoeder te zijn, waarvoor antibiotica. Dat was heel vervelend en spannend.
Gelukkig is alles goed gekomen.
Nu zwanger van de tweede en mogen over 5 dagen weer voor de punctie. Spannend!
21 dagen geleden
Wat vervelend dat je zo’n zorgen hebt, is het omdat de nipt niet lukt? Als de 13-weken echo geen afwijkingen liet zien, zou ik de 20-weken echo afwachten voor over te gaan op een vruchtwaterpunctie. Er zitten namelijk ook wel risico’s aan verbonden.
21 dagen geleden
Reactie op littlething
Wat vervelend dat je zo’n zorgen hebt, is het omdat de nipt niet lukt? Als ...
De nipt test wel op andere dingen dan de echo’s, dus die zijn niet echt één op één vervangbaar door elkaar.
Bij de vruchtwaterpunctie is er een risico op miskraam van 1 op 1000, wat natuurlijk niet niks is, maar nog steeds wel echt een kleine kans. Voor iedereen natuurlijk aan jezelf om die keuze te maken, maar als je niet verrast wilt worden door een syndroom waar je kind duidelijk een ander perspectief mee heeft, lijkt me wachten op een 20 weken echo niet per se een zinvol alternatief om daarachter te komen.
18 dagen geleden
Ik heb zojuist een vruchtwaterpunctie gehad. Het is een gek idee een naald door je buik en super spannend, maar de pijn viel mij alles mee! Had ook super lieve artsen die ons meenamen in het proces en je kon meekijken op de echo. Na het prikken halen ze al snel de naald eruit en dan blijft er een flexibel buisje over wat geen schade kan aanrichten. Dit was voor mij een hele geruststelling (ik dacht ze zuigen de vloeistof via de naald).
Na de ingreep 20min in een luie stoel gewacht, toen nog bloedprikken. En ik kreeg tijdens de behandeling een extra spuit ivm negatieve bloedgroep.
Nu 3 weken wachten op de uitslag; dus wel heel spannend!
Wij waren in verwachting van een tweeling en eentje heeft het niet overleefd. Kwam trisomie 15 uit de NIPT. Waarschijnlijk te maken met het overleden kindje want in de NIPT komt van beiden het DNA naar voren. Maar het kon ook in een mozaïek verschijnen bij het levende kindje (sommige cellen wel & andere cellen niet).
Keep you posted!