18 Reacties

één maand geleden

Trouwen als je een kind krijgt? Alles is dan wel meteen geregeld https://www.nu.nl/geldzaken/6076616/trouwen-als-je-een-kind-krijgt-alles-is-dan-wel-meteen-geregeld.html

één maand geleden

Wij hebben een samenlevingscontract met 2 testamenten. Echt alles goed geregeld en beter geregeld dan anderen die alleen geregistreerd partnerschap/trouwen zonder testamenten hebben. Bij de eerste moesten we naast erkennen nog het gezag regelen na geboorte. Maar dat hoeft niet meer, regel je nu gelijk bij het erkennen. Ik zie geen voordelen in een geregistreerd partnerschap/trouwen. Kost ook nog eens meer geld. De beweegredenen in de omgeving die ik hoor is dat je dan de erkenning (of gezag voor 2024) niet meer hoefde te regelen. Maar dat stelt helemaal niets voor.

één maand geleden

Reactie op M_1986

Wij hebben een samenlevingscontract met 2 testamenten. Echt alles goed gere ...
Als je geen feest of andere gekkigheid erbij doet, kun je op zich gratis trouwen of een partnerschap aangaan, terwijl je voor een samenlevingscontract met testamenten in ieder geval kosten maakt voor de notaris. Maar het is inderdaad zeker niet nodig om te trouwen! Ik zou zelf in dat geval wel net als wat jij hebt gedaan goed alles vastleggen met testamenten.

één maand geleden

Reactie op M_1986

Oh dat wist ik helemaal niet dat het zo duur was voor een testament erbij. Tegen ons is altijd gezegd dat je beter kon trouwen/geregistreerd partnerschap, want dan is alles in een keer geregeld en zit je niet met die kosten voor een testament op te laten stellen , tenzij je specifieke dingen vast wil laten zetten. Ps, had mijn bericht verwijderd, want kon het niet aanpassen. Beetje vervelend dat dit (nog) niet kan.

één maand geleden

Reactie op SassyNinjaMeow

Als je geen feest of andere gekkigheid erbij doet, kun je op zich gratis tr ...
Maar zonder testamenten heb je niet alles goed geregeld bij geregistreerd partnerschap/trouwen. Alleen de basis is geregeld. Als je dat voldoende vind is dat prima. Maar dan kun je alsnog voor verassingen komen te staan. Testamenten bij een geregistreerd partnerschap is vele male duurder dan samenlevingscontract met 2 testamenten. Scheelde hier 1500 euro ondanks gratis geregistreerd partnerschap.

één maand geleden

Reactie op Elineexx

Oh dat wist ik helemaal niet dat het zo duur was voor een testament erbij. ...
Die van mij was ook opeens weg 🤷‍♀️ Ik zou even naar een adviseur gaan. Die nam stap voor stap met kan door. Dan kon je ja of nee op antwoorden. En indien nodig uitleg. En daar komt dan een advies uit Wij wilde helemaal geen specifieke dingen of gekke dingen laten vastleggen. Maar bijvoorbeeld wel partners van de kinderen onterven. Maar dat is allemaal niet standaard geregeld. In de omgeving nu al meerdere keren meegemaakt dat mensen zonder testamenten bij bijvoorbeeld overlijden 1 van de 2 toch tegen dingen aanlopen. Die wij gewoon vast hebben liggen.

één maand geleden

Wij wilde ook gewoon een samenlevingscontract. Alleen het nadeel hiervan is dat je niet meteen elkaars erfgenaam bent. Dus moet je nog een testament opstellen Anders is je kind het erfgenaam. Wij hebben daarom gekozen om te trouwen. Hebben dat 'gratis' op t gemeente huis gedaan en voorderest niks aangedaan. Was vooral veel goedkoper dus

één maand geleden

Met z'n alle dezelfde achternaam staat hier toch wel op 1. Wij hebben hier allemaal mijn achternaam.

één maand geleden

Zodra je een kind hebt zijn er geen verschillen meer en is trouwen en geregistreerd partnerschap hetzelfde en alleen voor de leuk, dat gaan wij later dit jaar ook doen (gratis op maandagochtend). Alleen bij trouwen moet je officieel "ja" zeggen en bij GP niet. Trouwen is niet meer automatisch in gemeenschap van goederen. Met een kind ben je al toeslagen/belastingpartner. Papa krijgt automatisch het ouderlijk gezag bij erkennen baby. Onze kindjes hebben allebei onze achternamen. Voor wanneer er onverwachte dingen gebeuren kun je een testament opmaken, sowieso handig om de voogdij te bepalen.

één maand geleden

Reactie op Prax

Zodra je een kind hebt zijn er geen verschillen meer en is trouwen en gereg ...
Hier sluit ik me bij aan. Voor ons was de reden om een GP aan te gaan was een dag de liefde te vieren en dat we straks als gezin dezelfde achternaam hebben. Het enige wat wel goed is om over na te denken, is hoe je de financiën en de zorg samen verdeelt. Als een van jullie minder gaat werken, dan ben ik van mening dat je het daar in goede tijden dingen over vast moet leggen over verdeling van financiën en zorg. Als je dan uit elkaar gaat, heb je het op papier staan. Zeker als je niet wil trouwen/GP, waarin dat wel al enigszins geregeld is.

één maand geleden

Reactie op Prax

Zodra je een kind hebt zijn er geen verschillen meer en is trouwen en gereg ...
Hoe zit het dan als jouw partner mocht te komen overlijden. Dan heb jij niet automatisch recht op weduwenpensioen? Naar mijn idee zitten er wel degelijk verschillen tussen wel/niet trouwen als je samen een kind heb. Mits je samen een testament heb laten opstellen.

één maand geleden

Voordelen GP: - vader in kwestie is van rechtswege juridisch ouder + belast met gezamenlijk ouderlijk gezag. Ben je niet gehuwd/GP, dien je zelf toestemming te geven voor erkenning. Vanaf 2023 krijgt de vader met erkenning automatisch ook gezag. - Door huwelijk/GP ben je direct elkaars erfgenaam en de baby is dat natuurlijk ook. - dragen van elkaars achternaam. - samenvoegen van toekomstig inkomen/vermogen. - mocht je uit elkaar gaan, is bij ontbinding GP of echtscheiding een ouderschapsplan verplicht en dit is dus een prettig waarborgen voor het kind. Let wel, echtscheiding/ontbinding GP loopt via de rechtbank en heb je dus een advocaat of mediator voor nodig.

één maand geleden

Reactie op Elineexx

Hoe zit het dan als jouw partner mocht te komen overlijden. Dan heb jij nie ...
Ik heb mijn vriend bij mijn pensioenfonds geregistreerd als partner en daarmee is dat ook geregeld. Was heel simpel geregeld

één maand geleden

Hier GP (€30 op gemeentehuis) met huwelijkse voorwaarden en 2 testamenten laten regelen bij een notaris (€690). GP staat wettelijk gelijk aan trouwen.

één maand geleden

Wij zijn gratis getrouwd op een dinsdag. Scheelt gewoon een hele hoop geregel ook voor de toekomst ivb met plotseling overlijden, huis kopen, belastingen en toeslagen en natuurlijk de zelfde achternaam! We zijn voor onszelf getrouwd niet voor de buitenwereld. Het is gewoon makkelijker