21 Reacties
8 maanden geleden
Reactie op Eloise2354
Babybrezza🫶🏻
Welke? Heb je miss. een link? :)
8 maanden geleden
Reactie op FrisseEiland720725
Welke? Heb je miss. een link? :)
8 maanden geleden
Reactie op Eloise2354
Dank je! Maar omg wat een bedrag 🥵🥵. Is er geen goedkoper alternatief 🙈
8 maanden geleden
Reactie op FrisseEiland720725
Dank je! Maar omg wat een bedrag 🥵🥵. Is er geen goedkoper alternatief 🙈
Niet normaal he! En hier moet je ook van die tabletten van hun bijkopen🥲. Heb alleen nog nooit een andere voorbij zien komen
8 maanden geleden
Reactie op Eloise2354
Niet normaal he! En hier moet je ook van die tabletten van hun bijkopen🥲. ...
Jaa zie het erbij staan idd… Oeff, vind het echt veel geld, maar tegelijkertijd zou het mijn leven zoooo veel makkelijker maken. Ik zie zo tegen het reinigen op (klinkt miss. stom voor sommigen) na elke x kolven, verschonen, voeden, boeren, troosten en in slaap wiegen (wat mega lang duurt bij mijn kleine). En dan daarna die flesjes reinigen voelt echt mega zwaar 😣
8 maanden geleden
Wat je sowieso ook kan doen is na gebruik je melk apart in de koeling zetten en dan het hele zwik kolfspullen (lege flesjes, schikeden ventielen etc) gewoon in elkaar laten verder en in een hydrofiel knopen en dat 'knapzakje' zoals ik t noem ook in je koelkast leggen, dan heb je ook geen extra bacteriegroei! Voor volgende gebruik alleen de schilden even op je been of buik houden anders komt de kou je toeschietreflex miet ten goede natuurlijk haha, maar dit komt overeen net de hygiëne protocollen qua bewaarduur vsn moedermelk dus dit maag je vertrouwen:-). En dan net als je theemok zeg maaar gewoon elke dag even uit elkaar en afwassen met een sopje. Steriliseren dan 1x per 1 a 2 weken of kolfsppul in de vaatwasser mee (niet op een kort/30graden programma dan).
Scheelt je uuren gepoets en vooral nachtelijk geklungel, want die zijn altijd het ergst!
8 maanden geleden
Reactie op TinyTao25
Wat je sowieso ook kan doen is na gebruik je melk apart in de koeling zette ...
Spoel je het tussendoor af met water of gelijk met restjes melk erin in de koeling? En voor gebruik ook niet afspoelen?
8 maanden geleden
Ik spoel na elk gebruik (en soms pas vlak voor volgend gebruik) alles eerst met koud water, daarna in een warm sopje en dan met warm water weer af. De melk doe ik in een ander flesje en dan in de koelkast zodat ik de kolf flesjes weer kan gebruiken en meenemen in de was-riedel van afspoelen, sopje en weer afspoelen..
8 maanden geleden
Reactie op Miesje2002
Spoel je het tussendoor af met water of gelijk met restjes melk erin in de ...
Het kan dus écht met melkresten en al, en dan uit de koelkast direct weer zo doorgebruiken. Net als dat je meerdere sessies bij elkaar kan verzamelen maar de oudste dag geldt als houdbaarheidsdatum 😉
Klinkt een beetje gek vergeleken met de "je moet elke keer alles uiteen+spoel+sop+dagelijks steriliseren", maar dat is de info voor pasgeborenen, en na een week of twee gaan of kunnen bijna alle regels alweer anders, zowel in verzorging als dit soort dingen. Ze veranderen en groeien zo snel die kleintjes🥰😭🥹
8 maanden geleden
Vergeleken met de WHO richtlijnen is het in NL extreem strak en streng allemaal, verrr boven de wetenschappelijk bewezen limieten om maar zeker te zijn dat je die grens niet bereikt zeg maar.
Maar moedermelk kan bijv. ook op kamertemp 4-6 uur staan (afh van temp van die dag, in hittegolf minder dan winter natuurlijk), dus technisch gezien kan je kolven en die voor de volgende voeding op je bedrand klaarzetten tot baby weer komt. Tenzij je voor je voorraad kolft natuurlijk.
8 maanden geleden
Reactie op TinyTao25
Het kan dus écht met melkresten en al, en dan uit de koelkast direct weer z ...
Super dankjewel! Kan dat ook met de flesjes met spenen erop? Of die wel afwassen
8 maanden geleden
Reactie op Miesje2002
Super dankjewel! Kan dat ook met de flesjes met spenen erop? Of die wel afw ...
Of course :-). Wel opletten dat je ze nog wel vaak genoeg meepakt met vaatwassen.
Dus alle melkgerelateerfe spullen: of:
Koud afspoelen na gebruik+1x daags afwassen + steriliseren elke 1 a 2 wk.
Of
Na/tussen gebruik zsm de koelkast in, dagelijks afwassen en sterilisatie elke 1-2 weken.
Na een paar maanden kan je het steriliseren sowieso stoppen bij gezonde kindjes. Dan is die darmrijping af en hun immuniteit veel sterker. Wij steriliseren onze vaat ook niet thssen gebruik door. Gewoon wassen met zeep is dan dus genoeg!
8 maanden geleden
Momcozy heeft er ook 1, maar die is nog duurder. Ik kolf op het moment ook fulltime en heb een paar keer op het punt gestaan hem aan te schaffen (met Moederdag was er een mooie korting), maar toch niet gedaan. Ik vind het wel echt een heleboel geld en vraag me af of het me nu echt zoveel tijdswinst oplevert. Waarschijnlijk meerdere rondes nodig om alles schoon te krijgen. Apparaat zelf moet ook gevuld met schoon water, vuil water eruit, schoongemaakt.
Ik heb wel 2 setjes kolfcups. Dus ik kan 2 keer kolven voor ik moet afwassen. Ik vind het zelf wel prettiger om de kolf steeds af te wassen en dagelijks of in ieder geval om de dag te steriliseren.
Alleen na de laatste kolfbeurt ‘s avonds zet ik ze soms in de koelkast. Dan kolf ik met die set nog 1 keer ‘s nachts en de ochtendsessie met de tweede set. Dan hoef ik in de avond en nacht niet te boenen :)
8 maanden geleden
Geen antwoord op je vraag maar ik heb een sterilisator die een aparte droogfunctie heeft. Ik kolf ook fulltime en gebruik deze machine meerdere keren per dag. Ik steriliseer mijn kolf 1 keer per dag. De andere keren leg ik ze in de koelkast of spoel ik ze af + droogfunctie. Zo hoef ik mijn kolf maar 3 keer per dag te wassen en geen enkele keer te drogen, want dat vind ik mogelijks nog vervelender
8 maanden geleden
Wat al geschreven wordt, de richtlijnen zijn echt mega versoepeld, omdat het veel te streng bleek te zijn. Ik moest er in de kraamweek enorm aan wennen. Bij onze eerste stond de kraamzorg nog elke ronde alles af te wassen, bij onze tweede haalde de kraamzorg even een hydrofieldoek langs de kolfonderdelen, zette het in de koelkast en zei: “zo, die kunnen nog een paar rondes mee vandaag”. Ik dacht echt: huh??!! Dus nagezocht en inderdaad, het klopte. ‘Gewoon’ in de koelkast bewaren en 1x per dag afwassen is echt genoeg! Veel kolfonderdelen mogen trouwens ook in de vaatwasser als je je daar oké bij voelt.
8 maanden geleden
Reactie op Izzy92
Geen antwoord op je vraag maar ik heb een sterilisator die een aparte droog ...
Welke heb je?